حجت‌الاسلام خسروپناه گفت: حاصل کار دانشگاه باید تربیت دانشجوی کارآمد و توانمند در حل مشکلات جامعه باشد.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هم‌اندیشی و گفتگو درباره تعالی علوم انسانی و هنر که در واحد بروجرد برگزار شد، خواستار تعالی و به روز رسانی رشته‌های علوم انسانی شد و اظهار کرد: این تعالی یعنی حکمت پیوند نظر و عمل.

ضرورت کاربردی کردن علوم انسانی

وی با تأکید بر ضرورت کاربردی کردن علوم انسانی افزود: کاربردی‌ترین علوم در تمدن اسلامی، علم طب و زراعت بوده و در علوم مدرن، علوم صنعت است که نقطه بسیار مهمی است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: پیوند و وصلت بین علوم مسئله مهمی است که رشته‌های مختلف نیز همین ارتباط را دارند. مثلا رشته‌های کشاورزی با زیست شناسی گیاهی و یا آمار و ریاضی با هم مرتبطند.

دکتر خسروپناه تصریح کرد: در جامعه شناسی نظریه‌های فرهنگی زیادی از صاحب نظران این رشته مطرح شده که با هم متفاوتند، چون مبانی نظری متفاوتی دارند. این در حالی است که رشته‌های علمی هم مثل خود علم با هم پیوستگی دارند.

وی با طرح این پرسش که هدف دانشگاه تربیت دانشجو یا پیشرفت جامعه است، گفت: دانشگاه باید دانشجوی کارآمد پرورش دهد. بعد از رنسانس علم را برای قدرت، صنعت، پیشرفت و حتی استعمار استفاده کرده اند. علم یک گزاره معرفتی است که با واقعیت مطابقت دارد و این صحیح و ارزشمند است. علم وقتی اسم دانش به خود گرفت باید مشکلی از جامعه را حل، یا گرهی را باز کند.

راهکار‌های تربیت دانشجوی توانمند

وی افزود: علم هم برای عالم و هم جامعه نافع است و کاربرد دارد و حاصل کار دانشگاه باید تربیت دانشجوی کارآمد و توانمند در حل مشکلات جامعه باشد و از راهکار‌های تربیت دانشجوی توانمند، استفاده از تجربه و دانش دانشگاه‌های معتبر دنیا و به روز کردن علوم انسانی و بومی سازی آن است و امروز علوم شناختی جزء علوم نوین دنیاست و یک پیوند بین شناخت و علوم انسانی برقرار است.

راه اندازی دانشکده‌های موضوع محور

دکتر خسروپناه تحقیق و پژوهش اساتید، بازنگری در رشته‌های دانشگاهی بخصوص رشته‌های بین رشته‌ای و شناخت ارتباط بین آنها، تأسیس رشته‌های متناسب با فرهنگ و اعتقادات جامعه، راه اندازی دانشکده‌های موضوع محور در کنار دانشکده‌های دانش محور، برگزاری دوره‌های مهارتی برای دانشجویان، هدایت پایان نامه‌ها و رساله‌ها به سمت مسائلی که از آمایش به دست آمده و تحول ساختاری دانشگاه (دانشگاه دارای دانشکده‌های موضوع و پروژه محور شود) را از نمونه اقداماتی دانست که برای تربیت دانشجو و فارغ‌التحصیل کارآمد و توانمند نیاز است.

تشکیل هیئت اندیشه‌ورز به عنوان اتاق فکر علوم انسانی

وی از تشکیل هیئت اندیشه‌ورز برای تعالی علوم انسانی در واحد‌های دانشگاهی مرکز استان به عنوان اتاق فکر علوم انسانی خبر داد و گفت: همه واحد‌های دانشگاهی استان‌ها موظفند هیأت‌های اندیشه‌ورز با حضور هفت استاد فرهیخته و عالم تشکیل دهند و این هیأت‌ها باید در رفع موانع دست و پاگیر مثلاً در بحث تغییر وضعیت و ارتقاء اساتید، تأسیس رشته‌های پرطرفدار و... مؤثر عمل کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۳:۴۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
هیئت اندیشه‌ورز !
آخرین اخبار