در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

ائتلاف سعودی در یمن از هم پاشیده شده است/ جنایت های عربستان را پاسخ می دهیم/ طرف سعودی هنوز به وهده‌های خود عمل نکرده است

گفت و گوی ویژه خبری امشب ۲۴ اردیبهشت ماه با موضوع بررسی حملات انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان برگزار شد.

ائتلاف سعودی در یمن از هم پاشیده شده است/ جنایت های عربستان را پاسخ می دهیمبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت و گوی ویژه خبری امشب سه‌شنبه  ۲۴ اردیبهشت ماه با موضوع بررسی حملات انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان با حضور حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا و رضا میرابیان کارشناس غرب آسیا برگزار شد.

حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا در ابتدای برنامه با اشاره به عملیات راهبردی در یمن، اظهار کرد: انصار الله در گذشته هم اخطار داده بود که در عمق عربستان قادر به اجرای هر گونه عملیاتی است و امروز ۷ پهباد به همراه یک عملیات انتحاری در عمق ۱۰۰- کیلومتری داخل عربستان انجام داد و این نشان دهنده این است که انصار الله به وعده‌های خود عمل کرده است.

اکبری با اشاره به اینکه ائتلاف سعودی از هم پاشیده شده است، افزود: از مهمترین نکته هایی که در عملیات امروز نیرو‌های انصارالله دیده شد؛ دقت و ریزبینی آن‌ها بود.

میرابیان در ادامه با اشاره به اینکه عملیات امروز انصار الله پیش بینی شده بود، گفت: انصارالله برای دفاع از خود مجبور است پاسخ‌های نظامی خود را به عربستان و امارت دهد و ممکن است اینگونه عملیات‌ها در آینده ادامه داشته باشد. لازم به ذکر است که انصار الله ابتکار عمل مناسبی در صحنه جنگ به دست آورده است.

محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن در ارتباط تلفنی با اشاره به دستاورد‌های عملیات امروز انصار الله به تاسیسات نفتی عربستان، بیان کرد: عملیات امروز، عملیات بسیار مهم و راهبردی است که پیام‌های مختلفی برای عربستان و امارات دارد؛ پیام اول این است که ما پاسخ جنایت‌های آن‌ها را می‌دهیم و پیام بعدی این است که آن‌ها باید در سیاست‌های خود یک بازنگری داشته باشند.

محمد البخیتی افزود: ملت یمن در طول پنج سال اخیر آمادگی خود را برای پاسخ به متجاوزان نشان داده است. این یک جنگ فراگیر است و ما آمادگی لازم را برای مقاومت داریم.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با اشاره به گسترش عملیات امروز در عربستان، تصریح کرد: این عملیات  سرآغازی برای عملیات‌های دیگر علیه جنایتکاران سعودی و اماراتی است؛ عملیات امروز در عمق خاک عربستان سعودی انجام شد و این نشان می‌دهد که به لحاظ تجهیزات بسیار پیشرفته شدیم و می‌توانیم اهداف مشروع خود را در عمق خاک عربستان یا امارات انجام دهیم.

وی با بیان اینکه موضع ما در مذاکرات سوئد به طور کامل واضح بود، بیان کرد: بحث اول، موضوع آتش بس بود که متاسفانه دشمنان به توافق نامه و وعده‌های خود عمل نکردند و آتش بس را اجرا نکردند؛ ولی ما با حسن نیت وارد مذاکرات شدیم، ولی دشمنان در صدد این هستند که جنگ گسترده و آتش بس اجرا نشود.

اکبری با بیان اینکه سعودی‌ها در عملیات‌های میدانی و زمینی به طور کامل منفعل هستند، گفت: از طرفی اماراتی‌ها از جهاتی به مراتب نسبت به سعودی‌ها آسیب پذیر‌تر هستند؛ به این علت که عمده ثروت امارت به سرمایه گذاری‌های خارجی وابسته است.

مجری برنامه طی ارتباطی تلفنی از طالب الحسنی کارشناس سیاسی انصارالله در مورد وضعیت الحدیده و کمک رسانی پرسید که کارشناس سیاسی انصارالله اینگونه پاسخ داد: امروز رئیس کمیته اجرایی سازمان ملل نشست خبری درباره توافق سوئد داشته است.

وی با اشاره به عقب نشینی انصارالله از بندر الحدیده اظهار کرد: اولین مرحله از توافق نامه استکهلم اجرایی شد و منتظر عملکرد طرف مقابل هستیم که تا امروز به وعده‌های خود عمل نکرده است و از رسیدن کمک‌های بین المللی به مردم یمن جلوگیری به عمل می‌آورد.

طالب الحسنی با بیان اینکه پرونده اقتصادی و انسانی از پرونده‌های مهم در یمن هستند، افزود: این پرونده‌ها همه مردم یمن را شامل شده، اما عربستان سعودی و امارات طبق معمول همیشه به توافقات عمل نمی‌کنند و آن‌ها را نقض می‌کنند.

کارشناسی سیاسی انصارالله در ادامه گفت: گروه‌های مسلح وابسته به عربستان و امارات در الحدیده در مسیر اجرای توافق استکهلم کارشکنی می‌کنند چرا که خواسته عربستان و امارات گسترش جنگ و هرج و مرج است و علاقه‌ای به رسیدن کمک‌ها به مردم یمن و اجرای توافق سوئد ندارند.
وی در ادامه با اشاره به حمله پهپادی یمن اظهار کرد: عملیات‌های پهپادی انصارالله نشان دهنده آن بود که جنایت‌های عربستان و امارات بی پاسخ نخواهد ماند؛ اگر دوباره حمله کنند؛ عملیات نیرو‌های یمنی گسترش می‌یابد.

میرابیان در پاسخ به سوالی مبنی علت ادامه پیداکردن حملات به یمن گفت: دو طرح کنگره آمریکا مبنی بر عدم حمایت از عربستان و ارسال سلاح به یمن به خاطر منافع اقتصادی توسط ترامپ وتو شده است.
وی در ادامه به تشریح علت تاکید سعودی‌ها بر حملات هوایی پرداخت و افرود: سعودی‌ها نه در زمین و نه در هوا ابتکار عمل را ندارند لذا حملات هوایی را برای تضعیف و جنگ روانی نیرو‌های مبارز و مردم انجام می‌دهند چرا که اهداف نظامی، امنیتی و اقتصادی عربستان و حامیانش تامین نشده است.
کارشناس مسائل یمن در ادامه اظهار کرد: بعد از چهار سال و دو ماه هدف خاص زیرساختی و تجهیزاتی برای بمباران توسط سعودی‌ها نمانده است و صرفا بمباران‌ها برای تضعیف روحیه یمنی‌هاست.

وی در ادامه با بیان اینکه جنگ به داخل خاک عربستان و امارات کشیده شده است، گفت: نیرو‌های انصارالله پیش از این اعلام کرده بودند که اگر نیرو‌های متجاوز عملیات‌های خود را پایان ندهند؛ درد عمق خاک این کشور‌ها عملیات خواهند کرد.

میرابیان با اشاره به اینکه عربستان در موضع ضعف دربرابر نیرو‌های یمنی قرار گرفته است، افزود: امروز اگر این جنگ با پیروزی انصارالله پایان بگیرد، چه اتفاقی در اتحادیه عرب خواهد افتاد؟ قطر، امارات با عربستان مشکل دارند، اگر عربستان تضعیف بشود، منافع آمریکا چه طور تامین بشود؟ این‌ها مسائلی است که آمریکایی‌ها هم آن را مورد بررسی قرار می‌دهند.

کارشناس امور بین الملل در ادامه اظهار کرد: خروج بدون دستاورد و یا شکست عربستان، شکست هم پیمانان اوست و امروز یمن درس بزرگی است برای همه که بدانند تجهیزات پیشرفته غربی نیز کارامدی ندارد چرا که اگر داشت باید در یمن نتیجه اش دیده می‌شد.

اکبری کارشناس سیاسی در ادامه اظهار داشت: محمد بن سلمان جنگ یمن را به قصد قهرمان شدن در بین اعراب آغاز کرده و به آمریکایی‌ها هم گفته بود که سه هفته‌ای کار یمن را تمام می‌کنیم، اما امروز به دلیل محقق نشدن اهداف جنگ یمن، سعودی‌ها شکست خورده اند و جنگ به داخل عربستان و امارات کشیده شده است.

وی در پایان با بیان اینکه بن سلمان قصد خروج قهرمانانه از جنگ یمن را دارد افزود: اگر محمد بن سلمان در جنگ یمن شکست بخورد، اولین قربانی این شکست خودش خواهد بود و این روند به همین نقطه هم خواهد رسید و این یک تهدید موجودیتی و حیثیتی برای بن سلمان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۸:۰۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
مگر صدام افلقی به جایی رسید که ال سعود وهابی برسد .پیروزی اذانه مومنین هستد و نابودی اذانه مستکبرین .مردم یمن پیروز میدان هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
خدایا مومنین و مسلمین رو نجات بده و شر ستمگران رو به خودشون برگردان. اللهم عجل لولیک الفرج
آخرین اخبار