اسلامی گفت: در کشور ما به طور میانگین سالانه ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند، بنابراین رسالت افراد مرتبط با این حوزه بسیار سنگین است.

حوادث ترافیکیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اکبر اسلامی رئیس دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه‌علوم‌پزشکی‌شهید‌بهشتی در پنجمین نشست هفته جهانی ایمنی جاده‌ها که امروز در دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید‌بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: هر ساله حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر در دنیا بر اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند و این وظیفه مسئولین این حوزه را سنگین‌تر می‌کند.

وی ادامه داد روزانه بیش از سه هزار درخواست برای تردد شهری اعلام می‌شود و از این رو باید بتوانیم راه‌های کنترل و مدیریت حوادث را بهبود ببخشیم.

اسلامی گفت: در کشور ما به طور میانگین سالانه ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند، بنابراین رسالت افراد مرتبط با این حوزه بسیار سنگین خواهد بود و همه باید برای کاهش این اعداد دست به دست هم دهیم تا این عدد به جایی برسد که در چنین نشستی نه از مرگ و میر از مسائل اقتصادی و اجتماعی این حوزه سخن بگوییم.

در ادامه مراسم حمید سوری رئیس مرکز تحقیقات ارتقا ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: این پنجمین دوره است که هفته جهانی ایمنی راه‌ها برگزار می‌شود، سال گذشته مراسمی مشابه با شعار کاهش سرعت و امسال با شعار حفظ جان آن‌ها برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: حوادث ترافیکی بار زیادی بر کشور ما تحمیل می‌کند نه تنها بار اقتصادی بلکه بار اجتماعی و فرهنگی زیادی به همراه دارد که آسیب زیادی به جامعه وارد می‌کند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد درصد زیادی از کسانی که تحت پوشش سازمان‌های بهزیستی و امام خمینی قرار گرفتند آسیب دیدگان حوادث ترافیکی هستند. دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان متولیان سلامت مردم وظیفه دارند تا در این حوزه مشارکت کند.

بیشتر مصدومان حوادث ترافیکی ۵ تا ۲۹ ساله بوده‌اند

سوری گفت: آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی که مدتی پیش منتشر شد نشان می‌دهد که در سوانح ترافیکی روند رو به افزایشی داریم و تعداد مصدومان این حوادث از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر رسیده است، توجه داشته باشید که حوادث ترافیکی تنها به جاده‌ها اختصاص پیدا نمی‌کنند و در معابر شهری هم شاهد مصدومیت تعداد زیادی از عابرین پیاده دوچرخه سواران و غیره هستیم که اغلب به دلیل استفاده نکردن از تجهیزات ایمنی دچار آسیب می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیقات ارتقا ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در حال حاضر چیزی حدود ۱۶ هزار نفر در کشورمان بر اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست داده‌اند که بخش زیادی از ان‌ها را گروه سنی ۵ تا ۲۹ سال تشکیل می‌دادند؛ این گروه سنی سرمایه‌های جامعه هستند و بروز حوادث برای آن‌ها می‌توانند آسیب زیادی بر کشور ما وارد کند.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۰۵ که حدود ۷۰ میلیون جمعیت داشتیم، ۱۰ میلیون خودرو داشتیم که این عدد تا سال ۲۰۱۸ به ۸۲ میلیون جمعیت با ۲۱ میلیون خودرو رسید. در همین شرایط و تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی ما از ۲۷ هزار نفر به ۱۶ هزار نفر رسیده که نشان می‌دهد ۴۲ درصد کاهش پیدا کرده اما هنوز به شرایط مطلوب نرسیده است.

سوری گفت: عواملی متعدد می‌تواند در بروز حوادث ترافیکی تاثیرگذار باشد و باید تا حد امکان آن‌ها را کنترل کنیم؛ باید به فکر ایمن‌تر کردن خودرو‌ها و جاده‌ها و از همه مهمتر تغییر رفتار‌های جامعه در تعامل با ترافیک باشیم؛ اطمینان می‌دهم اگر رفتار ترافیکی مناسب تری داشته باشیم احتمال وقوع حادثه به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: باید به دنبال تشویق مردم برای استفاده از تجهیزات ایمنی به خصوص کلاه ایمنی باشیم؛ امیدوار هستیم روزی بتوانیم شاهد نهادینه شدن استفاده از کلاه ایمنی همانند کمربند ایمنی باشیم؛ استفاده از صندلی کودک هم از موضوعات با اهمیتی است که باید به آن توجه شود؛ در بسیاری از کشور‌ها استفاده از صندلی کودک اجباری شده و می‌تواند جان کودکان را در هنگام بروز حوادث مختلف حفظ کند.

اهمیت همکاری ارگان‌ها در کاهش حوادث ترافیکی

در ادامه مراسم رنجبر نماینده سازمان بهداشت جهانی اظهار کرد: همایش امسال با موضوع حرفت را بزن برگزار می‌شود که سابقه خوبی در کشور ما دارد، مدت‌های طولانی است که استفاده کنندگان از خدمات شهری می‌توانند با ارسال پیامی که رضایت یا نارضایتی خود را از امکانات حمل و نقل اعلام کند.

وی افزود: نمی‌توانیم عددی قابل قبول برای مرگ و میر ناشی از تصادفات ذکر کنیم و بگوییم این تعداد می‌تواند راضی کننده باشد، باید به دنبال آن باشیم تا این عدد به صفر برسد حوادث ترافیکی و بیماری‌های غیرواگیر از جمله مهمترین عوامل مرگ و میر در کشور ما هستند در بیماری‌های غیر واگیر تنها می‌توانیم احتمال بروز بیماری را کاهش دهیم، اما مرگ و میر‌های ناشی از حوادث ترافیکی صد در صد قابل کنترل هستند این حوادث نه تنها هزینه مالی بر که بار اجتماعی سهمگینی به جامعه تحمیل می‌کند.

رنجبر گفت: امیدوار هستیم به زودی شاهده روزی باشیم که این عدد به صفر برسد و هیچ کس بر اثر بروز حوادث جاده‌ای جان خود را از دست نداده یا مصدومیتی پیدا نکند.

نماینده سازمان بهداشت جهانی یادآوری کرد: توجه داشته باشید که در درجه اول مخاطب این شعار رانندگان مسافران و مخاطبان راه‌ها هستند که باید به مسائل ایمنی توجه بیشتری داشته باشند چه کسی بهتر از همراهان خانواده راننده می‌تواند نکات ایمنی را بر او یادآوری کنند، مخاطب اصلی این شعار خود ما هستیم که باید بیش از گذشته به مسائل ایمنی توجه داشته باشیم.

سوانح جاده‌ای هشتمین علل بروز مرگ و میر در دنیا

در ادامه محتشم غفاری معاون آموزشی دانشکده بهداشت و ایمنی و مدیر گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت اظهار کرد: سوانح جاده‌ای هشتمین علل بروز مرگ و میر در دنیا هستند و حدود ۵۰ درصد از این مصدومان را عابرین پیاده و موتورسواران تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: سازمان ملل چند سالی است که هفته‌ای را به نام هفته جهانی ایمنی جاده‌ها مطرح کرده است و امسال پنجمین نشست ایمنی جاده‌ای برگزار می‌شود و شعار این نشست نجات زندگی‌ها و حرفت را بزن است.

غفاری گفت: مخاطب این هدف این نشست‌ها اقشار مختلف مرتبط با راه‌ها جامعه مدنی و سازمان‌های غیردولتی مدارس دانشگاه‌ها مسئولین ایمنی و غیره است.

معاون آموزشی دانشکده بهداشت و ایمنی تصریح کرد: بعد از انجام بررسی‌های مختلف در گام اول به میان مردم رفته و از کاربران راه‌ها مطالباتشان را در خصوص ایمنی جاده‌ای جویا شدیم؛ همه افراد در طی مسیر‌های مختلف با خطراتی مواجه می‌شوند که برای هر فردی متفاوت است.

وی ادامه داد: در گام دوم محتوا‌های جمع‌آوری شده را تحت آنالیز قرار داده و بر اساس خطرات لیگ شده دادخواست یا به عبارتی مطالبات مردم تنظیم شدند و بنا داریم تا این دادخواست به دست نهاد‌های مرتبط با آن برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار