استقلال در هیچ جبهه‌ای فصل موفقی را سپری نکرد تا از حالا گمانه‌زنی‌ها برای برطرف‌کردن نقاط ضعف این باشگاه برای فصل آینده از روی نیمکت آغاز شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، استقلال در فصلی که گذشت تغییر و تحولات زیادی را سپری کرد؛ از روی نیمکت تا داخل مستطیل سبز. از شفر که جایش را به فرهاد داد تا بازیکنانی که در نیم‌فصل به این تیم اضافه شدند، اما هیچ‌کدام از این فرمول‌ها و نسخه‌ها برای آبی‌پوشان شفابخش نبوده تا این تیم بعد از حدود ۶ فصل یک‌بار دیگر دستش از رسیدن به جام قهرمانی کوتاه بماند. یا به قول شاعر: دست ما کوتاه و خرما بر نخیل!

وضعیت کادر فنی استقلال برای فصل بعد / فرهاد از دور خارج شد!


بیشتر بخوانید: چقدر احتمال ورود مربی ایرانی به استقلال وجود دارد؟


در هر صورت استقلال در هیچ جبهه‌ای فصل موفقی را سپری نکرد تا از حالا گمانه‌زنی‌ها برای برطرف‌کردن نقاط ضعف این باشگاه برای فصل آینده از روی نیمکت آغاز شود. ابتدا روزنامه الوطن قطر، از سرمربی اسپانیایی الشحانیه به‌عنوان گزینه هدایت تیم فوتبال استقلال برای فصل بعد سخن به میان آورد. الوطن در این باره نوشت: «گزارش‌ها حاکی از این است که خوزه مورسیا، سرمربی اسپانیایی الشحانیه گزینه هدایت استقلال است. این مربی اسپانیایی از سال ۲۰۱۷ هدایت الشحانیه را برعهده دارد. او توانست تیم را از لیگ پایین‌تر به لیگ ستارگان قطر بالا آورد و در فصل جاری هم نتایج درخشانی به‌دست آورده است.»

این گزینه خیلی زود توسط مسئولان استقلال تکذیب شد و جالب اینکه  از مدیران باشگاه این‌طور کسب اطلاع کرد که مورسیا حتی بین گزینه‌های سرمربیگری استقلال نیز نبوده است.

گزینه‌ای بین ۲۰ نفر!

بهتاش فریبا، عضو کمیته فنی باشگاه استقلال درخصوص اسامی‌ای مثل خوزه مارسیا و ماسیمو کاررا که برای هدایت استقلال مطرح شده‌اند، به فارس گفت: «تا آنجا که من می‌دانم مدیران استقلال کارنامه ۱۰ مربی را بررسی کرده‌اند و از این ۱۰ نفر به پنج نفر رسیده‌اند. باید در ادامه رزومه این نفرات بررسی و سپس درخصوص آن‌ها تصمیم نهایی اتخاذ شود.»

این در حالی است که مارسیا اصولا در بین گزینه‌ها قرار نداشته و کاررا نیز در اولویت‌های آخر ۲۰ گزینه‌ای هست که استقلالی‌ها قرار است روی آن‌ها برای فصل آینده کار کنند و باتوجه به اولویت‌های لازم، حضور کاررا نیز کمی دور از ذهن به‌نظر می‌رسد.

مجیدی سرمربی نمی‌شود

«فرهیختگان» در یکی از مصاحبه‌های خود با مدیرعامل استقلال که دی‌ماه گذشته انجام شد، از وی سوال کرد: فکر نمی‌کنید با آمدن فرهاد، از حالا باید او را سرمربی بعدی استقلال دانست که فتحی در پاسخ می‌گوید: «اصلا به این موضوع فکر نکردیم و در این فاز‌ها هم نبودیم. فرهاد را صرفا برای تقویت کادرفنی با هماهنگی شفر آوردیم. اصلا چنین چیزی در ذهن‌مان نبود و با چنین رویکردی هم حرکت نکردیم.».

اما چه‌کسی هست که نداند مجیدی دقیقا با همین هدف و رویکرد به مجموعه استقلال وارد شد. چه بسا اگر پیشینه رابطه فتحی و مجیدی را هم بدانیم، متوجه خواهیم شد که مدیرعامل استقلال با‌انگیزه سرمربی‌شدن محبوب‌ترین چهره تاریخ باشگاه استقلال او را به این باشگاه آورده و دستیار شفر کرد اما...

مجیدی در قامت سرمربی استقلال نشان داد از لحاظ فنی خیلی کمبودی نسبت به سایر مربیان ایرانی ندارد و چه بسا به‌عنوان یک جوان تحصیلکرده و مجهز به دانش روز فوتبال دنیا، شاید از خیلی از آن‌ها نیز بهتر باشد، اما کاراکتر مربیگری فقط به ارائه مسائل فنی خلاصه نمی‌شود و مجموعه‌ای از رفتار‌ها به‌همراه تاکتیک‌ها و موارد فنی، یک مربی را از سایرین برجسته کرده و برای او موفقیت به‌همراه می‌آورد.

تا زمانی که شفر نرفته بود، فرهاد هیچ‌گاه سیبل نبوده و آن‌طور که باید و شاید به ابعاد مربیگری وی پرداخته نشد، اما با خداحافظی سرمربی آلمانی، فرهاد نفر اول شد و گاف‌هایش نیز در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت. از برخورد‌های چکشی با بازیکنان و شادی‌های گل عجیب و غریب ۳۰ ثانیه‌ای تا اعتراض‌ها و صحبت‌های عجیبش در میکسدزون و فضای مجازی که باعث شده مدیران استقلال خیلی زود حساب کار دست‌شان بیاید.

اجماع روی انتخاب سرمربی خارجی

در جلسات گذشته نیز فتحی و مشاورانش، فرهاد را از لحاظ شخصیتی بسیار متزلزل و محافظه‌کار ارزیابی کرده‌اند و تقریبا روی گزینه دوم یعنی نفر اول نبودن وی برای فصل آینده به اطمینان رسیده‌اند. از سوی دیگر از دل اردو‌های استقلال نیز خبر می‌رسد که فرهاد در ارائه مسائل فنی در جلسات توجیهی تیم فن‌بیان بسیار ضعیفی دارد و به‌خوبی نمی‌تواند آنچه که در سر دارد را برای اجرایی‌شدن و انتقال به بازیکنان پیاده کند.

با همه این تفاسیر تقریبا تمامی ارکان مدیریتی و فنی باشگاه برای فصل آینده روی عدم سرمربیگری فرهاد مجیدی و جذب یک مربی خارجی به اجماع رسیده‌اند و با قطعیت می‌توان گفت که فرهاد حداقل فصل آینده سرمربی استقلال نخواهد بود و اینکه به‌عنوان دستیار در کادرفنی این تیم برای فصل آینده باشد یا خیر نیز باید صبر کرد ابتدا سرمربی این تیم مشخص شده و سپس در انتظار پاسخ به این سوال ماند. هر چند خود مجیدی تاکید کرده که قصد بازگشت به عقب را ندارد و این یعنی اینکه احتمالا اگر فصل بعد سرمربی نباشد حاضر نیست که دوباره دستیار یک خارجی دیگر شود.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار