رئیس پیشین ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی به مقامات دولت آمریکا نسبت به پیامدهای اعلام رسمی طرح موسوم به «معامله قرن» هشدار داد.

هشدار مقام صهیونیستی به آمریکا درباره اعلام معامله قرن/شرایط کرانه باختری بسیار حساس و انفجاری استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «گادی آیزنکوت» رئیس پیشین ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی به مقامات آمریکایی نسبت به پیامد‌های طرح موسوم به «معامله قرن» و شرایط انفجاری کرانه باختری هشدار داد.

بنابر گزارش پایگاه «آکسیوس»، سه‌شنبه گذشته نشست محرمانه‌ای در واشنگتن تشکیل شد تا پیامد‌های اعلام رسمی طرح موسوم به «معامله قرن» بررسی شود. در این نشست جیسون گرینبلات، نماینده ویژه ترامپ در روند صلح خاورمیانه، کارشناسان ۱۰ اندیشکده فعال در امور خاورمیانه و نمایندگان اندیشکده‌هایی که در دوران دولت‌های اوباما، بوش پسر و کلینتون در گفتگو‌های صلح فلسطین-اسرائیل مشارکت داشتند، حضور داشتند.

پنج منبع آگاه از محتوای این نشست محرمانه به پایگاه آکسیوس گفته‌اند گادی آیزنکوت به گرینبلات گفته است شرایط کنونی در کرانه باختری به علت قطع کامل کمک مالی آمریکا به تشکیلات خودگردان و نیرو‌های امنیتی آن بسیار «حساس و انفجاری» است.

رئیس پیشین ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در این نشست به گرینبلات هشدار داد: «احتمال تشدید اعتراض‌ها و تنش‌ها در کرانه باختری قبل، حین و پس از اعلام طرح صلح شما (معامله قرن) وجود دارد و شما باید این موضوع را در محاسبات خود لحاظ کنید. اگر این غول (شرایط کرانه باختری) از شیشه بیرون بیاید، تقریباً پنج سال طول می‌کشد تا به سر جای اول خود برگردد.

گادی آیزنکوت همچنین به مقامات آمریکایی توصیه کرده آمریکا کمک مالی خود به نیرو‌های امنیتی تشکیلات خودگردان را برگرداند تا «دو طرف احساس بازی برد-برد داشته باشند».

بنابر اعلام این منابع آگاه، گرینبلات گفته است دولت ترامپ نسبت به شرایط کرانه باختری و خطر افزایش تنش‌ها آگاه است، با این حال تلاش دارد طرح صلح را هر چه سریعتر و احتمالا پس از جشن شاووعوت (جشن مذهبی یهودیان) اعلام کرد. این جشن مذهبی ۱۰ ژوئن پایان می‌یابد. طرح موسوم به «معامله قرن» طرح ضدفلسطینی دولت ترامپ است که ادعای حل‌وفصل نهایی مناقشه اسرائیلی-فلسطینی را دارد. بنابر جزئیات رسانه‌ای‌شده، این طرح کاملا به سود رژیم صهیونیستی و به ضرر آرمان مردم فلسطین است.

عربستان و امارات از حامیان اصلی این طرح آمریکایی علیه آرمان فلسطین، در حال اعمال فشار بر تشکیلات خودگردان و  دیگر کشور‌های عرب منطقه برای پذیرش طرح معامله قرن دولت ترامپ هستند. گروه‌های مقاومت منطقه از مخالفان جدی این طرح آمریکایی‌ هستند.

پس از تصمیم دونالد ترامپ در به رسمیت‌شناختن قدس اشغالی به عنوان «پایتخت» رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، روابط محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و آمریکا تیره شد، به حدی که محمود عباس گفت: «قدس فروشی نیست» و وعده داد «هرگز طرح صلح آمریکا» را نخواهد پذیرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار