معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طرح بسیج همگانی کنترل فشار خون در خراسان رضوی از ۲۷ اردیبهشت آغاز می‌شود.

اجرای طرح بسیج همگانی کنترل فشار خون در خراسان رضویبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، مهدی قلیان اول معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:اجرای این طرح همزمان بااجرای طرح بسیج همگانی کنترل فشار خون در خراسان رضوی و دیگر نقاط کشور از ۲۷ اردیبهشت روز جهانی فشار خون آغاز می‌شود و تا ۱۵ تیر ادامه دارد.

وی تصریح کرد : در اجرای این طرح ۹۶ گروه سیار شامل ۴۰ گروه سیار در مشهد و ۵۶ گروه در دیگر شهرستان‌های خراسان رضوی فشار خون افراد بیش از ۳۰ سال را غربال می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این گروه‌ها با هدف شناسایی، کنترل، اطلاع رسانی و ارجاع موارد به پزشک در اماکن پرتردد، بوستان ها، اداره ها، ورودی‌های حرم مطهر رضوی و دیگر مراکز استان مستقر می‌شوند.

 قلیان اول  جمعیت دارای بیش از ۳۰ سال سن مناطق زیرپوشش دانشگاه در خراسان رضوی را دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: با تدابیر انجام شده در مرحله اول غربالگری نیمی از این تعداد انجام می‌شود و بقیه نیز به تدریج غربالگری می‌شوند و فشار خون افراد اندازه گیری شده و در سامانه کشوری ثبت می‌شود.

وی ادامه داد : کم تحرکی، مصرف زیاد نمک، استفاده از روغن‌های جامد و اشباع شده و استرس‌های روزانه از عوامل ایجاد و شیوع بیش فشاری خون به شمار می‌رود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : ۴۲ درصد مرگ و میر‌ها در خراسان رضوی به علت بیماری‌های قلبی و عروقی است که بیشترین فشار خون مهمترین عامل آن شناخته شده است.

 قلیان اول ادامه داد : اکنون بیش از پنج میلیون نفر از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بقیه زیر پوشش دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی گناباد، نیشابور، تربت جام، سبزوار و تربت حیدریه هستند.
 
 
انتهای پیام //ا.ز
 

بیماری‌های قلبی و عروقی مهم ترین عامل  ۴۲درصد مرگ و میر‌ها در خراسان رضوی

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار