معاون آموزش، ایمنی و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمانشاه گفت: بار حریق ایجاد شده در بازار‌های سنتی کرمانشاه بسیار بالا است.

به گزارش    گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،  بهنام محمدزاده  با یادآوری حادثه آتش‌سوزی پلاسکو تهران و بازار بزرگ تبریز، در خصوص وضعیت بازار‌های کرمانشاه نسبت به امکان بروز حریق، اظهار داشت: بار حریق ایجاد شده در بازار‌های سنتی کرمانشاه به علت تراکم بالای مغازه‌ها و حجره‌های قدیمی، انباشت بسیار زیاد مواد قابل اشتغال و عدم مدیریت کاربری مغازه‌ها؛ بسیار بالا است، در صورت بروز آتش‌سوزی، حریق به سرعت به مغازه‌های دیگر سرایت کرده و یک راسته از بازار طعمه حریق خواهد شد.

معاون آموزش، ایمنی و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمانشاه با اشاره به راهکار‌های پیشگیری از این مساله، یادآور شد: انباشت بار در مغازه‌ها و حجره‌ها، به‌خصوص در بخش پارچه‌فروشی‌ها باید استاندارد و درحد مجاز باشد، در بین هر چند مغازه پارچه‌فروشی و حجره‌های که دارای بار قابل اشتغال هستند باید یک مغازه با کاربری متفاوت که بار حریق کمتری دارد جایگزین شود تا از سرایت حریق به سایر مغازه‌ها جلوگیری کند.

وی با اشاره به سابقه حریق به علت نقص در سیستم برق‌رسانی در بازار کرمانشاه، گفت: مشکل شبکه برق‌رسانی و کابل‌های نامنظم و غیراستاندارد انتقال برق در بازار‌ها معمولا یکی از دلایل بروز آتش‌سوزی هستند و این مشکل علی‌رغم اخطار‌های بسیار زیاد، در بازار کرمانشاه نیز به وضوح قابل مشاهده است.

محمدزاده ادامه داد: در زمینه تنظیم و سامان‌دهی سیستم برق‌رسانی و کابل‌های برق در بازار سنتی کرمانشاه تصمیمات لازم صورت گرفته و مقرر شده است میراث فرهنگی با همکاری شرکت توزیع برق استان کرمانشاه کابل‌های برق را از زیرزمین به سمت مغازه‌ها هدایت کرده و هر واحد نسبت به مدیریت صحیح کابل‌ها در مغازه خود اقدام کند.

این مسؤول در خصوص وظایف این سازمان در بازار سنتی نیز، گفت: سازمان آتش‌نشانی در راستای مدیریت اطفای حریق در بازار، اقدام به نصب شیر‌های هیدرانت و تهیه پمپ‌های پرتابل برای انتقال سریع آب به بازار کرده است، اما با توجه به محدود بودن مکان و تغییرات در ساختار بازار برای دسترسی به آن‌ها به بازار با مشکلاتی مواجه هستیم.



چرا سرعت اقدامات پیشگیری از حریق در بازار پایین است

 

 

وی در خصوص سایر بافت‌های تجاری شهر کرمانشاه، خاطرنشان کرد: در پاساژ‌های مدرن شهر کرمانشاه که زیرنظر سازمان آتش‌نشانی و با نظارت این سازمان طراحی و اجرا شده‌اند تراکم بار حریق، سیستم اطفای حریق و دسترسی‌ها به شکلی طراحی شده که از زمان آتش‌سوزی در کمترین زمان ممکن آتش مهار شده و از سرایت آن به مغازه‌های مجاور جلوگیری می‌شود، اما در پاساژ‌های قدیمی و سنتی کرمانشاه هیچ یک از این موارد رعایت نشده است.

محمدزاده با اشاره به چند پاساژ که هشدار‌های مکرر را از سازمان آتش‌نشانی دریافت کرده‌اند، گفت: پاساژ طلوع کرمانشاه به علت انباشت‌بار بسیار زیاد حریق در آن، عدم طراحی دسترسی مناسب و سایر مواردی که به آن اشاره کردیم در زمان آتش‌سوزی بسیار وضعیت نامناسبی خواهد داشت و در این خصوص بار‌ها توسط مسؤولان سازمان آتش نشانی به آن‌ها هشدار‌های لازم داده شده است.

معاون آموزش، ایمنی و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمانشاه یادآور شد: برخی از پاساژ‌های شهر کرمانشاه که سال‌های زیادی از عمر آن‌ها نیز نمی‌گذرد، مقابله با آتش‌سوزی و مدیریت امکان و اطفای حریق در آن‌ها وضعیت مناسبی ندارد به عنوان مثال اخطار‌های لازم به مسؤولان مربوطه در خصوص پاساژ ارگ کرمانشاه نیز داده شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا سرعت اقدامات پیشگیری از حریق در بازار پایین است، گفت: با توجه به اینکه برخی از اقدامات پیشگیرانه سبب تعطیلی موقت بازار خواهد شد با مخالفت کاسبان محل همراه است از طرفی دیگر مسؤولان شرکت توزیع برق و یا میراث فرهنگی، تامین بخشی از هزینه‌های لازم را متوجه خود صاحبان ملک در بازار می‌کنند که این امر با مخالفت آن‌ها همراه است.

محمد‌زاده در پایان، خاطرنشان کرد: امیدواریم با اقدامات مناسب مالکان امکان تجاری و مسؤولان مربوطه اقدامات پیشگیری حریق در بازار صورت گرفته و شاهد بروز حادثه در بازار کرمانشاه نباشیم.

انتهای  پیام/ز
 
منبع فارس

برچسب ها: حوادث ، آتش نشانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.