مقدم خواه گفت:قم باکمبود فضای نگهداری سالمندان مواجه است و بسیاری ازسالمندان برای نگهداری به شهر‌های همجوارفرستاده می‌شوند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازقم؛محمد علی مقدم خواه معاون توانبخشی بهزیستی استان قم گفت: دو مرکز ویژه بانوان به نام فاطمیه و رضوی با ظرفیت پذیرش هر کدام ۷۰ نفر و یک مرکز ویژه آقایان با ظرفیت ۱۱۰ نفر در قم فعال هستند که به‌صورت شبانه روزی از سالمندان نگهداری می‌کنند که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه نگهداری این افراد بصورت یارانه و توسط سازمان پرداخت می‌شود و مابقی توسط خانواده‌ها پرداخت می‌گردد.

وی اضافه کرد: با توجه به مهاجر پذیر بودن و چهارراه بودن شهر قم بسیاری از افراد سالمند که کم هم نیستند در استان رها می‌شوند و این افراد از طریق شهرداری و یا کلانتری‌ها جمع آوری شده و به عنوان افراد بی سرپرست و مجهول الهویه به سازمان بهزیستی ارجاع می‌شوند و ملزم به پذیرش این افراد هستیم.

مقدم خواه عنوان کرد: از سال گذشته مرکزی با عنوان مهد سالمند در قم راه اندازی شده که به صورت روزانه خانواده‌ها مراجعه می‌کنند و افرادی سالمندی که در منزل دارند و با توجه به شرایط کاری نمی‌خواهند که سالمند آن‌ها در منزل تنها بماند به این مراکز می‌سپارند و به صورت یک روز در میان خانم‌ها و آقایان از ساعت حدود ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر در این مرکز نگهداری می‌شوند و خدمات متنوعی از جمله روان شناسی، مددکاری، کاردرمانی و کار‌های کلینیکی برای سالمندان زیرپوشش انجام می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قم یادآور شد: سازمان به فکر این بوده است که بتواند مراکز جدیدی را به ظرفیت استان اضافه کند، ولی متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی که صرفه‌ای برای بخش خصوصی ندارد و کمبود یارانه و همچنین عدم استقبال خیرین، این کار فعلا انجام نشده است. به همین دلیل مشکلات زیادی در حال حاضر برای پذیرش داشته و ظرفیت محدود است و معمولا افراد سالمند به استا‌ن‌های همجوار مثل تهران البرز و استان مرکزی ارجاع داده می‌شوند.

وی تصریح کرد: یک مرکز هم چند سالی است به عنوان مددکاری و ویزیت در منزل فعالیت دارد که حدود ۵۰ سالمند به صورت متناوب از خدمات آن استفاده می‌کنند، یعنی افرادی ترخیص می‌شوند و افراد بعدی اضافه می‌شوند که به صورت ماهیانه پزشک، روان‌شناس و در صورت نیاز کار درمان به منزل افراد سالمند مراجعه کرده و خدمات دارویی و درمانی و مددکاری به آن‌ها ارائه می‌دهند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قم یادآورشد: از چند سال گذشته دبیرخانه شورای سالمندان در قم راه اندازی شده که به‌صورت فصلی از طریق استانداری و معاونت امور امنیتی و اجتماعی و سازمان بهزیستی استان با دستگاه‌های اجرایی جلساتی را برگزار می‌کند و درصدد هدفمند کردن خدمات ارائه شده به سالمندان استان است.

وی بیان کرد: یکی از اهداف اصلی شورا این است که آگاهی رسانی شود و بروشوری با محوریت سازمان بهزیستی و دستگاه‌های مربوطه تهیه شده و این خدمات بصورت هدفمند در سطح جامعه اطلاع رسانی شود و با تشکیل انجمن‌های سالمندان بتوان این کار را اشاعه بیشتری داد.

از آنجایی که پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۲۰ حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل دهند بطور حتم این افزایش جمعیت کهنسال نیازمند برنامه ریزی بیشتر برای حمایت و نگهداری از آنان در شرایط مطلوب‌تر خواهد بود هرچند که بهترین محل برای نگهداری سالمندان کانون خانواده است.

انتهای پیام/ح

منبع :خبرگزاری فارس

قم با کمبود مراکز نگهداری سالمندان مواجه است/ تاسیس مهد سالمند در قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.