مصرف غذا‌های پرادویه و تند در وعده سحری باعث تشنگی بیشتر در فرد روزه دار می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فاطمه ویزشفر عضو هیئت علمی گروه سلامت جامعه در دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) گفت: مصرف غذا‌های شور، کنسروها، غذا‌های خشک، پرادویه و تند در وعده سحری مناسب نیستند و تشنگی را در فرد روزه دار بیشتر می کنند.

وی با بیان اینکه روزه گرفتن تاثیرات بسیار مفیدی بر سلامت جسم و اندام‌های داخلی بدن دارد، افزود: توصیه می شود افراد با آب ولرم، خرما شیر یا فرنی روزه خود را افطار کنند.

عضو هیئت علمی گروه سلامت جامعه در دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) تصریح کرد: مدت زمان گرسنگی در طول روزه داری را موجب کاهش حرکت روده‌ها دانست و ادامه داد: مصرف نکردن مایعات نیز در این موضوع موثر است و زمینه بروز یبوست را فراهم می‌کند.

ویزشفر با اشاره به اهمیت بیدار شدن در هنگام سحر برای مصرف غذا و مایعات کافی و پیشگیری از بروز مشکلات گوارشی در هنگام روزه داری، تصریح کرد: تا جایی که ممکن است بین افطار و شام نباید فاصله طولانی وجود داشته باشد، زیرا موجب کاهش اشتها برای وعده سحری می‌شود.

وی اضافه کرد: برای وعده غذایی سحر توصیه می‌شود از مواد غذایی  دارای کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان سبوس دار، سیب زمینی و برنج استفاده شود  زیرا  این مواد زمان بیشتری برای هضم شدن لازم  دارند که می‌توانند انرژی مورد نیاز فرد روزه دار را تامین کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: در ایام رمضان باید از خوردن غذا‌های سنگین مانند کله پاچه و کباب ، خودداری شود ، همچنین چای پررنگ، قهوه و کاکائو نیز آب بدن را دفع کرده و موجب افزایش تشنگی می‌شود.

ویزشفر، سوپ ساده و شله زرد نیمه گرم را از جمله مواد غذایی مناسب برای باز کردن روزه برشمرد و گفت: بهتر است وعده شام، دو ساعت بعد از افطار میل شود، و علاوه بر این وعده شام باید دارای پروتئین کافی، چربی کم و کم حجم باشد، نوشیدن شش تا هشت لیوان آب بین افطار تا سحر نیز می‌تواند در تامین آب بدن اثرگذار باشد و فراموش نشود که میوه‌ها و سبزی‌ها علاوه بر آبرسانی به بدن می‌تواند باعث جلوگیری از یبوست شود.

انتهای پیام/ت

توصیه هایی برای خوردن غذا در وعده سحری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار