مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: علیرغم میزان قابل ملاحظه بارندگی در سال‌های ۸۵-۸۶ و ۸۹-۸۸ با کاهش سطح تراز آب دریاچه ارومیه مواجه بوده ایم.

افت سطح تراز سطح دریاچه ارومیه در سال‌های پرباران گذشته!به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،مهران نظری مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: طی سال‌های ۸۶-۸۵ و ۸۹-۸۸، شاهد بارندگی‌های چشمگیری در استان بودیم، اما علیرغم وجود دوره بارندگی، طی این سال‌ها سطح تراز آب دریاچه ارومیه از ۲۷ تا ۴۳ سانتیمتر کاهش داشت.
 
وی ادامه داد: این درحالی است که بارندگی‌های فروردین ماه سال جاری بانضمام میزان بارندگی سال آبی ۹۸-۹۷، تا روز جاری موجب افزایش سطح تراز آب دریاچه ارومیه به میزان ۸۵ سانتیمتر و رسیدن سطح تراز به ۱۲۷۱/۸۳ متر گردیده است.
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست، در پاسخ به دلایل تفاوت در سطح تراز دریاچه ارومیه، در مقایسه دوره‌های آبی گذشته با دوره‌های آبی ۹۸-۹۷ گفت: در سال‌های ۸۶-۸۵ و ۸۹-۸۸، در ادامه روند خشکی دریاچه از سال ۸۰، و افزایش دمای جهانی، شاهد افزایش قابل ملاحظه سطح زیر کشت حوزه آبریز دریاچه ارومیه، افزایش تعداد چاه‌های غیر مجاز و استفاده غیر علمی از چاه‌های موجود و در نتیجه کاهش ذخایر آب‌های زیر زمینی، استفاده نوع کشت سنتی و پرآب بر و آبیاری سنتی، احداث و بهره برداری از بالغ بر ۳۵ سد از ۶۲ سد احداث شده در استان‌های آذربایجان غربی، شرقی و کردستان و ... بودیم.
 
وی افزود: از سال ۹۲ با روی کار آمدن دولت یازدهم، شاهد جدیت دولت در امر احیاء دریاچه ارومیه، و تشکیل کارگروه ملی ویژه آن و به تبع آن شکل گیری ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه و ستاد استانی آن بودیم. در این راستا ستاد احیا استان آذربایجان غربی با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان، از جمله محیط زیست، تعداد ۲۸ پروژه برای احیا تعریف کردند.
 
وی افزود: لایروبی رودخانه‌ها و انهار منتهی به دریاچه ارومیه، تغییر و اصلاح نوع کشت و آبیاری و ترویج آبیاری قطره‌ای و انواع کشت کم آب بر مناسب اقلیم منطقه، رهاسازی به نفع حق آبه زیست محیطی دریاچه آب سد‌ها به سمت دریاچه، احداث تصفیه خانه‌های شهری و انتقال آب تصفیه شده به دریاچه ارومیه، آموزش کشاورزی پایدار به روستاییان و اعزام تسهیل گران به روستا‌ها و اجرای پروژه‌هایی در این زمینه از جمله طرح‌های فوق هستند.
 
نظری گفت: برخی پروژه‌ها نیز مراحل آخر خود را طی می‌نمایند که با اتمام، در صورت پایداری و اجرا و مهیا بودن سایر شرایط، روند احیا را تسریع خواهند کرد و شاهد شکوفایی و جریان دوباره زندگی در حوضه آبریز دریاچه خواهیم بود.
 
وی بیان کرد: تاثیر برخی اقدامات را در هدایت مناسب بارندگی‌ها در سال آبی ۹۸-۹۷ به دریاچه ارومیه شاهد بودیم، خواستن توانستن است و بی شک احیای کامل دریاچه ارومیه و پیشگیری از برگشت به دوره خشکی آن، امری است که حمایت مالی و علمی و انسانی دولت و ملت، هر دو را می‌طلبد، و توقف این روند، علاوه بر خشکی دریاچه ارومیه، موجب خالی از سکنه شدن بخش عظیمی از کشور و شیوع انواع بیماری‌ها خواهد شد.
 
انتهای پیام/م
 

کاهش سطح تراز دریاچه ارومیه

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.