رئیس اداره اموال اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی در آستانه فرارسیدن روز جهانی موزه از کمبود موزه‌های تخصصی در سطح کشور انتقاد کرد.

محمدرضا زاهدی رئیس اداره اموال اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی به مناسبت فرارسیدن روز جهانی موزه به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت:موزه‌ها امروزه کارکرد‌های بسیار متنوع و گوناگونی دارند و در جوامع مترقی و پیشرفته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

وی افزود:مهم‌ترین کارکرد موزه، آموزشی است. موزه‌ها می‌توانند به عنوان یک فضای آموزشی برای همه نسل‌ها و گروه‌های سنی جامعه مورد استفاده و بهره‌برداری قرار بگیرند یعنی یکی از فاکتور‌های مهمی که امروزه برای موزه‌ها در نظر گرفته می‌شود، بحث آموزشی است که به مخاطبانشان ارائه می‌دهند.

رئیس اداره اموال اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی ادامه داد:این نوع آموزش می‌تواند در همه سطوح انجام شود. امروزه بسیاری از مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و آموزشی تلاش می‌کنند که بخشی از فعالیت آموزشی خودشان را به صورت روزانه در داخل فضا‌های موزه‌ای انجام دهند، زیرا موزه‌ها فضای بسیار مناسبی برای ارائه موضوعات مختلف آموزشی برای گروه‌های سنی مختلف هستند بنابراین شرایط فعلی می‌طلبد که ما در کشورمان موزه‌های مختلفی داشته باشیم، اما متأسفانه امروزه شرایط به گونه‌ای است که ما این نوع موزه‌های تخصصی را کمتر در کشور داریم  در صورتی که  برخی از کشور‌ها موزه‌های تخصصی در تمام زمینه‌ها دارند.

وی گفت:از کارکرد‌های دیگر موزه‌ها می‌توان به کارکرد‌های اقتصادی اشاره کرد. در واقع موزه‌ها می‌توانند محلی برای کسب درآمد برای جوامع باشند.

زاهدی گفت:شما در یک موزه، گذشته یک ملت را مرور می‌کنید؛ در اصل آثار موجود در موزه‌ها بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی یک ملت محسوب می‌شوند.
انتهای پیام/

برچسب ها: میراث فرهنگی ، موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.