افتتاح جلوخان فردوسی با مشارکت شهرداری

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: کار احداث جلوخان فردوسی با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان آغاز و در روز بزرگداشت فردوسی به بهره‌برداری خواهد رسید.

افتتاح جلوخان فردوسی با مشارکت شهرداریبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در نشست خبری همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم که با حضور اصحاب رسانه‌های جمعی در سالن شهدای شهرداری مرکز برگزار شد، گفت: کار احداث جلوخان فردوسی با مشارکت شهرداری و با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان آغاز شد و در روز بزرگداشت فردوسی بهره‌برداری خواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه شهرداری مشهد اقدامات گسترده ای در زمینه فرهنگی اجرایی کرده، ادامه داد: در زمینه احیای باز آفرینی عناصر ارزشمند شهری چه در بازسازی بازار فرش، برپایی پاتوق‌های فرهنگی در خیابان‌های شهر، نصب المان‌ها و حتی در بازسازی شهر تاریخی توس شکل داده است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: این همایش ابداعی است تا ما را با دریچه‌ای از کتاب بزرگ شاهنامه آشنا کند، چه اینکه فردوسی تنها مختص به یک منطقه نیست و فراتر از مرز‌های جغرافیایی نقش‌آفرینی کرده است و با خلق ادبیات فارسی در خارج از مرز‌های کشور، این خدمت را گسترش داده است.

مکرمی فر با اشاره به اینکه تحول شگرفی در زمینه فردوسی شناسی ایجاد شده، افزود: این تحول پس از نیم قرن مسکوت ماندن صورت گرفته و ارزشمند است.

وی به اهم اقدامات عمرانی صورت گرفته در شهر توس اشاره کرد و گفت: در پاییز سال گذشته با اعتبار ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پروژه برج و باروی توس را به طول ۷ کیلومتر آغاز کردیم، ۹ میلیارد تومان برای این مهم در سفر هیات دولت تصویب شده که در صورت اختصاص اعتبار، این برج و بارو به سمت دروازه رزان ادامه پیدا خواهد کرد و امید است توقفی در این پروژه رخ ندهند.
 
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: عمارت چهار برج به وسعت ۵ هزار مترمربع با اعتبار یک میلیارد تومان با مشارکت شهرداری اجرایی شد و در روز‌های آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

مکرمی‌فر افزود: طرح تفصیلی منطقه تاریخی توس پس از اتمام و تصویب، بستری برای توسعه در فضا‌های امکان سنجی شده در بخش گردشگری فراهم می‌آورد.

وی در خصوص احداث دانشگاه در شهر توس، ادامه داد: مکان‌یابی برای دانشگاه در شهر توس صورت گرفته است و مشاور در دست تهیه طرح است و سرمایه‌گذار به نسبت تصدی می‌تواند اقدام لازم را انجام دهد.
 
دکتر قیامتی دبیر علمی این همایش نیز گفت: تاکنون ٣٢٠ مقاله از ٥٢ کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شده که ١٥٢ مقاله توسط داوران پذیرفته شده و  ٤٩ مقاله به مرحله پایانی راه یافته است.

وی افزود: در همایش پیش رو علاوه بَر رؤسا و نمایندگان اکو و یونسکو در ایران، ١٥ مهمان خارجی از کشور‌های اسپانیا، آلمان، لهستان، گرجستان، پاکستان، افغانستان، سوئیس و هندوستان حضور خواهند یافت.

 همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم ٢٣ و ٢٤ اردیبهشت در تالار شهر مشهد مقدس برگزار می‌شود.
 
انتهای پیام //ف . ک
 

تشریح اهم اقدامات عمرانی صورت گرفته در شهر توس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.