رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پویش کنترل فشارخون بالا نجات بخش خانواده‌ها است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی بهادر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر لزوم توجه به پویش ملی کنترل فشار خون تاکید و بیان کرد: شناسایی و پیگیری می تواند روند پیشرفت بیماری فشار خون را مهار کند و زندگی هزاران نفر  را نجات دهد تا در هزینه های مربوط به سلامت صرفه جویی شود.

وی تصریح کرد: فشارخون بالا به عنوان بیماری خاموش و عامل اصلی برای بسیاری از بیماری های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم بوده، که پیامد‌های این بیماری شامل حملات قلبی، سکته های مغزی، مرگ و میر و معلولیت های مختلف است که هزینه های سنگینی را بر دوش بیماران، خانواده ها، جامعه و دولت تحمیل می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه ۲۲ درصد از جمعیت زیر پوشش خدمات این دانشگاه در استان فارس بیماری فشار خون دارند که در استان حدود ۴۷ درصد مرگ ها، بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از پرفشاری خون است.

وی ادامه داد: ۵۶ درصد از این بیماران شناسایی و دارای پرونده الکترونیک شده اند.

بهادر افزود: وزارت بهداشت با اجرای طرح بسیج ملی و مشارکت تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به شناسایی و مراقبت مهم‌ترین عامل خطر بیماری قلبی عروقی، یعنی فشارخون بالا می پردازد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: افزایش میزان شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به فشارخون بالا، افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامد‌ و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا است، که گروه هدف این طرح تمام افراد ۳۰ سال و بالاتر از ۳۰ سال ایرانی و غیر ایرانی ساکن در کشور، بیماران کلیوی و زنان باردار در همه گروه‌های سنی هستند.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته ۹۷ هزار نفر به دلیل فشار خون بالا در کشور جان خود را از دست داده اند اظهار کرد: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید مجهز به درمانگاه و کلینیک تخصصی فشارخون و دیابت باشند که این موضوع به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در اعتباربخشی بیمارستان‌ها محسوب می‌شود.

بهادر تاکید کرد: با شعار هر خانه، یک پایگاه سلامت باید به آموزش بانوان و مادران به عنوان یکی از اثر گذارترین قشر‌ها در مهار فشارخون بالا و بیماری‌های غیرواگیر، گام برداشته شود که این آمار نشان می‌دهد فشارخون بالا در زنان بالاتر از مردان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این طرح از ۲۷ اردیبهشت آغاز و تا ۱۵ تیر امسال در دو مرحله ادامه دارد که مرحله آموزش و اطلاع رسانی از بیست و هشتم اردیبهشت تا پایان برنامه و مرحله غربالگری از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیرماه امسال اجرا می‌شود.

انتهای پیام/ت

پویش فشارخون بالا نجات بخش خانواده‌ها است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار