مقامات ­۱۸۰ کشور پس از ۱۲ روز بحث و تبادل نظر، با توافق جدید تنظیم مقررات صادرات ضایعات پلاستیکی سازمان ملل موافقت کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، حدود ۱۸۰ نفر از مقامات کشور‌های مختلف با توافق جدید سازمان ملل متحد مبنی بر تنظیم مقررات صادرات پسماند‌های پلاستیکی، که در حدود ۸ میلیون تن از اینگونه مواد سالانه وارد اقیانوس‌ها می‌شود، موافقت کردند.

بر  اساس این گزارش، ۱۴۰۰ نفر از نمایندگان کشور‌های مختلف پس از ۱۲ روز بحث و تبادل نظر در باره آنچه رالف پایت، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، آن را مهمترین چالش‌های زیست محیطی جهان خواند در اجلاس ژنو شرکت کردند.

شرکت‌کنندگان در این نشست، کنوانسیون ۱۹۸۹ باسل مربوط به کنترل ضایعات خطرناک شامل پسماند‌های پلاستیکی در چارچوب الزام‌آور قانونی اصلاح کردند.

مقامات گروه فراگیر IPEN با اشاره به اهداف این گروه برای ریشه‌کن کردن مواد شیمیایی خطرناک سمی اعلام کردند، اصلاحیه جدید مانع از انباشت ضایعات پلاستیکی در کشور‌های در حال توسعه خواهد شد.

بر اساس گزارش ها، کشور‌های توسعه یافته همچون آمریکا و کانادا با ادعای اینکه ضایعات پلاستیکی می‌تواند در کشور‌های دریافت کننده اینگونه مواد وارد چرخه بازیافت شوند، از دیرباز اینگونه ضایعات سمی مخلوط خود را به کشور‌های در حال توسعه آسیایی صادر می‌کرده‌اند.

سارا بروشه، مشاور علمی ایپن معتقد است، به جای قرار گرفتن در چرخه بازیافت، بسیاری از ضایعات مخلوط و آلوده پلاستیکی به جای اینکه بازیافت شوند انباشت و یا سوزانده شده و یا سرانجام راهی اقیانوس‌ها می‌شوند.

فعالان محیط زیست با اشاره به گسترش آلودگی ضایعات پلاستیک تخمین می‌زنند در حال حاضر ۱۰۰ میلیون تن ضایعات پلاستیکی در اقیانوس‌ها وجود دارد.

شرکت‌کنندگان در نشست ژنو همچنین مسئولیت ریشه‌کن کردن دو گروه از مواد شیمیایی سمی شامل دیکوفول و پرفلوروکتانوک اسید به همراه عناصرمربوطه آن‌ها را برعهده گرفتند. مواد شیمیایی گروه دوم در حجم زیادی از مصارف داخلی و صنعتی شامل ظروف آشپزی نچسب و تجهیزات فرآوری مواد غذایی و همچنین فرش، کاغذ و رنگ به کار می‌رود.

اتحادیه اروپا از طریق تنظیم مقررات صنعت و سیاست اهداف سبز موضوعات مربوط به حفاظت زیست محیطی را برای اعضای خود هماهنگی و مدیریت می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سازمان ملل ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار