هزاران فلسطینی در تظاهرات حق بازگشت فلسطین در روستای خبیزه در حیفا شرکت کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیون روسیا الیوم، هزاران فلسطینی در تظاهرات حق بازگشت فلسطین در روستای خبیزه در حیفا داخل خط سبز (مناطق ۱۹۴۸) فلسطین اشغالی شرکت کردند.

شرکت کنندگان در تظاهرات حق بازگشت با در دست داشتن پرچم‌های فلسطین بر عقب نشینی نکردن از حق بازگشت تاکید کردند. این در حالی است که اسرائیلی‌ها در حال برپایی مراسم جشن هفتاد و یکمین سالگرد رژیم (نامشروع) خود هستند.

خبرنگار شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گزارش داد: با شعار‌هایی همچون «هیچ راه حلی وجود ندارد جز اینکه اشغالگر از کشور بیرون برود» تظاهرات حق بازگشت در داخل مناطق موسوم به خط سبز برگزار شد. پرچم‌های فلسطین نیز در دست تظاهرکنندگان فلسطینی بود. روستا‌های خبیزه و ام الشوف در منطقه حیفا قرار دارند که پس از نکبت (اقدام رژیم صهیونیستی به اشغال فلسطین) ساکنان آن آواره و مجبور به مهاجرت شدند.

یکی از شرکت کنندگان در تظاهرات گفت: «ما در راهپیمایی‌های سالانه خود که به مناسبت حق بازگشت برگزار می‌کنیم شرکت کردیم. ما با این تظاهرات حق بازگشت را تجدید و تثبیت می‌کنیم. حق بازگشت حقی مقدس است».

یکی دیگر از شرکت کنندگان گفت: «فلسطین و جولان و هر منطقه اشغال شده تحت تملک ترامپ یا پدر ترامپ یا کسانی که قبل از ترامپ بودند، نیست».

یکی از شهروندان زن فلسطینی شرکت کننده در راهپیمایی حق بازگشت نیز گفت: «اسرائیلی‌ها در حال برگزاری مراسم جشن هستند، اما ما همه ساله به اینجا می‌آییم و به آن‌ها ثابت می‌کنیم که این سرزمین فلسطین است. ما مطمئن هستیم که کشور فلسطین به مردم این کشور بازخواهد گشت. از این رو تظاهرات حق بازگشت را برگزار می‌کنیم».

خبرنگار روسیا الیوم افزود: موضوع قابل توجه این است که پدران فرزندان خود را بر دوش حمل می‌کنند و در این نوع فعالیت‌ها شرکت می‌کنند، تا یاد و خاطره تاریخی موضوع نکبت و حق بازگشت و آوارگان فلسطینی همچنان در اذهان مردم باقی بماند».

یکی دیگر از شهروندان فلسطینی شرکت کننده در راهپیمایی حق بازگشت نیز گفت: «راهپیمایی حق بازگشت برگزار می‌شود و ما با شرکت در این راهپیمایی تاکید می‌کنیم که معامله قرن مرده به دنیا آمده است و هیچگاه نمی‌تواند به اجرا در آید، زیرا ما مردم این سرزمین هستیم و هیچگاه با معامله‌ای که حقوق و آینده و سرزمین خود را از بین ببرد موافقت نمی‌کنیم».

خبرنگار روسیا الیوم در ادامه افزود: شماری از اعضای گروه یهودی «ناتوری کارتا» نیز در تظاهرات حق بازگشت شرکت داشتند. این گروه یهودی با جنبش صهیونیستم مخالفند و در واقع یهودیان ناتوری کارتا خود را یهودیانی فلسطینی می‌دانند و با اسرائیل مخالفند».

شیمون رود یکی از یهودیان گروه ناتوری کارتا در مصاحبه با خبرنگار روسیا الیوم گفت: «ما در این سرزمین قبل از دولت صهیونیستم حضور داشتیم. ما خود را یهودیانی فلسطینی می‌دانیم و این بخشی از قانون فلسطین است. یهودیانی که قبل از صهیونیسم در این سرزمین سکونت داشتند، فلسطینی به شمار می‌روند».

خبرنگار روسیا الیوم افزود: تظاهرات حق بازگشت همه ساله در روز نکبت که در آن رژیم اسرائیل تاسیس شد، برگزار می‌شود. در سال ۱۹۴۸ ایجاد رژیم اسرائیل مطرح و پس از آن این رژیم بر ویرانه‌های شهر‌ها و روستا‌های فلسطینی تشکیل شد؛ به طوری که هشتصد هزار فلسطینی از هزار و سیصد شهر و روستا آواره شدند.

پیام این تظاهرات تاکید بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به روستا‌ها و شهر‌های خود است که در روز نکبت از آن آواره شدند. تظاهرات سال جاری با توجه مطرح شدن آنچه معامله قرن نامیده می‌شود با مشارکت گسترده تری همراه بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار