یک کارشناس جرائم سازمان یافته معتقد است بیرون آمدن بغدادی از مخفیگاه خود پس از ۵ سال با هدف حفظ هواداران خود و جلوگیری از پیوستن عناصرش به سایر گروه‌های تروریستی از جمله القاعده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی دیلی استار، دو هفته قبل گروه تروریستی داعش ویدئویی منتشر کرد که در آن ابوبکر بغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش پس از ۵ سال برای نخستین بار ظاهر شد.

سرکرده ۴۷ ساله داعش در این ویدئو، ضمن رد شایعاتی درباره مرگ یا زخمی شدنش، هوادارانش را به جنگ جدید دعوت کرد.

با این حال، برخی کارشناسان بر این باورند که بیرون آمدن بغدادی از مخفیگاه خود پس از پنج سال با هدف حفظ هواداران خود و جلوگیری از پیوستن عناصرش به سایر گروه‌های تروریستی از جمله القاعده است.

دیوید اوتو، کارشناس مقابله با جرام سازمان یافته و تروریستی در موسسه بین المللی گلوبال ریسک، معتقد است که بغدادی به منظور جلوگیری از جدایی عناصرش از گروه تروریستی داعش و پیوستن آن‌ها به گروه‌های دیگر همچنن القاعده، در چنین ویدئویی ظاهر شده است. او در تلاش برای حفظ موقعیت خود به عنوان سرکرده گروه تروریستی داعش و احیای آن است.

اوتو گفت: حضور او در یک ویدئو نشان می‌دهد داعش به دنبال راهی برای ظهور دوباره و آغاز حملات جدید است. اما این بار سعی دارد با برنامه ریزی قبلی و بدون کنترل مرکزی یک سرکرده، فعالیت خود را آغاز کند.

این کارشناس با اشاره به این یک گروه صرفا با حضور مستقیم رهبرش پابرجا می‌ماند، اظهار داشت: پس از اختفای ابوبکر بغدادی، داعش بخش‌های گسترده‌ای از قلمروی خود را از دست داد؛ شکست‌های پی در پی آن در نهایت زمینه تضعیف آن را فراهم کرد. از سوی دیگر، بسیار از عناصر افراطی که به دنبال پیشبرد عقاید افراطی خود بودند سعی کردند به گروه‌های تروریستی دیگر، بپیوندند. القاعده یکی از این گروه‌ها بود. این امر یکی از دلایل ظاهر شدن بغدادی پس از ۵ سال بود. جدایی عناصر داعش از این گروه به منزله تضعیف بیشتر آن است؛ بنابراین بغدادی برای جلوگیری از این رویه مجبور بود که اقدامی انجام دهد و آن انتشار چنین ویدئویی بود.

شایان ذکر است، گروه تروریستی داعش در ماه‌های اخیر مسئولیت چندین حمله و بمب گذاری را بر عهده گرفته است که مرگبارترین آن حمله به ۸ منطقه در پایتخت سریلانکا بود. این حمله ۲۵۰ کشته و بیش از ۵۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار