رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: طبق گفته رئیس جمهور بر اساس بند ۲۶ برجام که مختص ایران است اگر ایران تشخیص دهد طرف مقابلش نسبت به تعهدات خود عمل نکرده عدم پایبندی طرف مقابل را اعلام کند.

به گزارش  خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره اظهارات رئیس جمهور درباره برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران با سیاست هوشمندانه خود توانست به طور بسیار مؤثری رفتار نفاق گونه دولت آمریکا را به گونه‌ای در سطح افکار عمومی جهان نشان دهد.
 
صالحی ادامه داد: قبلا آمریکا ادعا می‌کرد ایران اهل مذاکره نیست که با ورود به برجام این ادعا بی اساس بود و ایران وارد شد و مذاکره کرد و برجام نتیجه گرفت، بعد‌ها دولت آمریکا ادعا کرد که ایران متحد به تعهدات خود نیست، ما ۱۴ گزارش از سازمان آژانس بین‌المللی ارائه کردیم که ایران به تعهدات خود عمل کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آمریکا بعد‌ها مدعی شد که ایران در کشور‌های دیگر دخالت می‌کند، گفت: سپس دولت آمریکا مسائل موشکی را عنوان کرد که در برجام مسائل موشکی قید شده، تکلیف آن مشخص بود، به خصوص بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ که یک پیوستی در رابطه با موشک دارد آن موضوع تدوین شده بود.

وی تصریح کرد: بنابراین وقتی این مطالب را پشت سر هم قرار می‌دهیم می‌بینیم که ایران به خصوص بعد از این که آمریکا از برجام خارج شد مشخص بود که آن‌ها می‌خواستند ما را در دام خود بیاندازند.

صالحی ادامه داد: با صبر راهبردی که ایران از خود نشان داد رفتار منافق گونه آن‌ها بلا اثر ماند، در نتیجه ایران توانست در افکار عمومی جهان مظلومیت خود را به خوبی نشان دهند و ظالمیت آمریکا را در افکار عمومی جا بیاندازند و نفاق این دولت را نشان دهند.

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای گفت: بحث منافق گونه‌ی دولت آمریکا این است که آمریکا مدعی بنیانگذاری سازمان ملل است.

وی اظهار کرد: تمامی این‌ها گویای این است که آمریکا تلاش می‌کند که جمهوری اسلامی را تخریب کند و ایران را وادار به اتخاذ شیوه خود کند، اما جمهوری اسلامی ایران با درایت، هوشمندی و صبوری توانسته است دست آمریکا را رو کند.

صالحی با بیان اینکه بر اساس بند ۲۶ برجام، هر گاه ایران تشخیص دهد که طرف مقابل نسبت به تعهدات خود پایبند نیست ایران می‌تواند جزئی از عدم پایبندی به برجام را اعلام کند تا اینکه رفتار طرف مقابل را مجدداً مورد ارزیابی قرار دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: امروز رئیس جمهور صراحتاً بر اساس بند ۲۶ گفتند که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نیست و بایستی یک توازنی بین تکلیف‌ها و حقوق‌ها باشد، نمی‌شود ما به تکالیف خود عمل کنیم، ولی از حقوق مصرحه در برجام استفاده نکنیم، اقدامی که آمریکا کرده بود بخشی از حقوق ایران را هم زیر سوال برده است.

وی گفت: آخرین اقدامی که آمریکا در مقابل ایران انجام داده بود جلوی بخشی از حقوق ما مانند فروش اورانیوم غنی شده و یا آب سنگین را گرفته بود، در صورتی که این حقوق ما به برجام است، با این سیر تحولات و متأسفانه عدم پر کردن خلاء خروج آمریکا از برجام توسط بقیه اعضای ۱+۵ به خصوص اتحادیه اروپا، لاجرند، جمهوری اسلامی ایران این قدم را گرفت و رئیس جمهور عدم فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین تا اطلاع ثانوی اعلام کرد.

صالحی اظهار کرد: عدم فروش به این معناست که ما دیگر ملتزم به رعایت سقف ۳۰۰ کیلو بالای اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ و همچنین سقف ۱۳۰ تن برای آب سنگین دیگر نیستیم و دیگر الزامی به رعایت این سقف‌ها نخواهیم داشت، پیام رئیس جمهور امروز این بود که ما دیگر این سقف‌ها را رعایت نخواهیم کرد اگر در این ۶۰ روز طرف مقابل توانست نظرات جمهوری اسلامی ایران را تأمین کند، جمهوری اسلامی ایران هم راه را باز گذاشته تا همه چیز به حالت قبلی برگردد و طبق برجام عمل کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر طرف مقابل کماکان بخواهند بر بدعهدی خود و عدم التزام به تکالیف خود آنگونه که در برام مصرحه شده عمل نکند، جمهوری اسلامی ایران قدم‌های بعدی را خواهد برداشت، رئیس جمهور تاکید کردند خروج از برجام اصلا برای ما مطرح نیست و قصد خروج از برجام نیست بلکه در چهارچوب برجام از حقوقی که برای ما در آنجا مصرحه شده چنانچه که طرف مقابل ملتزم به تکالیفش نباشد جهوری اسلامی هم متناسب با شرایط و بر اساس ارزیابی که می‌کند تصمیمات مقتضی را خواهد گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار