به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بارها و بارها از نشاط در مدارس صحبت شده است، موضوعی که نه فقط از سوی وزیر آموزش و پرورش بلکه در اسناد بالادستی هم به آن اشاره شده است؛ اما باید دید این هدف تا چه حد در مسیر موفقیت گام برداشته است؛ هرچند به زعم آقای وزیر مسیر طولانی برای رسیدن به شرایط مطلوب داریم، اما اتفاقات چند روز اخیر و انتشار کلیپهایی با اشعار سخیف و دور از چارچوب فرهنگی کشور روی دیگر سکه شاداب سازی مدارس را نشان میدهد و جدا از فاصله زیاد با اوضاع مطلوب، آدرس غلط دستیابی به این هدف را نشان میدهد که گویی بی هیچ ضابطه و حتی خلاقیتی برخی مدارس سعی بر نشاط آفرینی دارند.
حال و روز اوضاع پرورشی هم این روزها چندان مساعد نیست و بنا بر اعلام معاونت پرورشی در کشور کمبود مربی پرورشی داریم که این اعلام خود زنگ خطری است و پخش موسیقی زیرزمینی در جشنها و مراسم مدارس یکی از مصادیق این خلا بوده و آنقدر پر و بال گرفته که در صدر اخبار کشور قرار گرفته است و خانوادهها را نگران میکند.
در شرایطی که با اعلام سید محمد بطحایی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دانشآموز و بیش از ۵۰۰ هزار فرهنگی در طرح ملی حفظ جزء سیام قرآن کریم شرکت کردهاند، اما از گوشه و کنار کلیپهایی با حرکات خارج از عرف و اشعار مبتذل منتشر میشود که این شرایط، با اعلام آقای وزیر به هیچ وجه همخوانی ندارد؛ در حالی که اعلام اول حکایت از اوضاع به سامان مدارس دارد، اما ورود اشعار سخیف از اوضاعی نابسامان حکایت میکند که معلوم نیست کجای کار ایراد دارد؟
هرچند بطحایی معتقد است که در انتشار این کلیپها اغراض سیاسی کاملا مشهود است، اما این بار اول نیست که چنین کلیپهایی از مدارس منتر میشود؛ در گوشه و کنار چنین اتفاقاتی رخ داده، اما پای رسانهها به آن باز نشده است یا صرفا به دلیل آنکه آهنگی بی محتوا مجوز گرفته سرپوش مجاز بودن کار روی آن گذاشته میشود.
البته این موضوع نافی برنامههای تربیتی، فرهنگی و قرآنی آموزش و پرورش برای دانش آموزان نیست، اما قدرت نفوذ این برنامهها را چندان قوی نمیداند و خلاهایی را یادآوری میکند که جای خالی آن با اهداف در نظر گرفته شده در تهاجم فرهنگی پر شده است.
شادابی و نشاط در مدارس و در هر فضای دیگری بیشک همواره محبوب است، اما گاهی به بهانه شادابی و نشاط عرف و شرع را زیر پا میگذارند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس مطالعات فقهی تعلیم و تربیت در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از کم توجهی به مقوله تربیت در آموزش و پرورش و به حاشیه رفتن اجرای سند تحول بیان کرد: جریان نفوذی درصدد بیاعتبار سازی و مشروعیت زدایی از آموزش و پرورش است و متأسفانه برخی از دست اندر کاران دستگاه تعلیم و تربیت در این پروژه دانسته یا ندانسته ایفای نقش میکنند.
رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: این یکی از همان خطراتی است که سالها قبل نسبت به آن تذکر داده بودیم، خطراتی همچون تحریف، تضعیف و تحمیل که در کمین سند تحول و خود تحول در آموزش و پرورش است.
وی با ابراز تأسف شدید ادامه داد: در این چند سال اخیر برخی از متولیان آموزش و پرورش خود عهده دار تحریف و تضعیف مفاد سند تحول شدهاند و آموزهها و گزارههای بیگانه را بر سند تحمیل میکنند.
تغییر ذائقه نوجوان به موسیقیهای پر ضرب و آهنگ زیرزمینی با اشعار سخیف هر چند در ابتدا به آموزش و پررش وابسته نیست، اما این نهاد در کنار سایر نهادهای فرهنگی کشور از قبیل وزارت ارشاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش موثری دارد آن هم برای دانش آموزانی که در دوره سنی حساس و تاثیرپذیر از محیط جامعه هستند.
از منظر رفتارشناسی این موضوع، مجید ابهری رفتار شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علل استقبال دانش آموزان از کلیپهایی با ادبیات سخیف در مدارس اظهار کرد: ورود یک موضوع به جامعه باید همراه با یک بستر سازی فکری و فرهنگی باشد در این صورت عوارض آسیبهای آن بیش از محاسن و امتیازات خواهد بود.
وی ادامه داد: یکی از گستردهترین نوع فناوریهایی که در جامعه به شدت با آن مواجه هستیم وجود تلفنهای هوشمند است که در کشور ما سن استفاده از آن به ۸ سال رسیده است و این موضوع از نگاه تربیتی و رشد بسیار خطرناک و زیان آور محسوب میَشود.
این رفتار شناس با اشاره به اینکه خانوادهها فقط به دلیل اصرار فرزندان اقدام به تهیه گوشی همراه میکنند، گفت: گاهی هم برای عقب نماندن از دوستان و اقوام تهیه گوشیهای تلفن همراه صورت میگیرد و مشکل اینجاست که گاهی گوشیهایی گران قیمت و چندین میلیون تومانی برای کودکان و نوجوان خریداری میشود که ضمن تحمیل هزینه زیاد به سبد خانواده آسیب فرهنگی، بدآموزی و ایجاد انحراف رفتاری را برای کودک یا نوجوان در پی دارد.
ابهری تصریح کرد: متاسفانه گاهی کلیپها و تصاویری در شبکههای اجتماعی مجازی پخش میشوند که به گسترش خشونت و بدآموزی میانجامد و گاهی این کلیپها ضد اخلاقی و ضد فرهنگی هستند.
علی رغم تاکید چند باره بر ضعف تولید محتوای مخاطب پسند؛ انتشار ویدیوهای اخیر از مدارس باعث شد تا فکر جدیتر برای تولید محتوای مناسب و نظارت بیشتر بر مراسم انجام شود.
ابهری با بیان اینکه از نظر روانشناسی نیاز به نشاط و تفریح یکی از لازمههای دوران نوجوانی است اظهار کرد: خانوادهها نهادهای متولی فرهنگ و آموزش و پرورش باید به فکر تولید سرگرمیهای سالم برای فرزرندان باشند و زمانی که به یک کودک یا نوجوان میگوییم تا از کالایی استفاده نکنیم باید جایگزینی هم برای آن داشته باشیم.
این رفتار شناس اظهار کرد: مقابله سلبی و برخوردهای غیر اصولی صرفا موجب ایجاد لجاجت در کودکان و نوجوانان میَشود و آنها به طور مخفیانه به تماشای فیلمها و کلیپهای نا مناسب میروند بنابراین بهترین روش مقابله تولید محتوای مناسب برای کودکان و نوجوانان است.
سال هاست کارشناسان از به حاشیه رانده شدن آموزش و پرورش مینالند، اما کسی این صحبت را جدی نگرفته و حرف ها را به گوش مراجع بالاتر نرسانده بود؛ حال نتیجه آن میشود که معلم با نگاه کارمندی و در اوج کج سلیقگی هر موسیقی را برای دانش آموز بر میگزیند و گاه برنامههای فرهنگی مدرسه و آموزشگاه را تحت تاثیر قرار میدهد.
آنچه در این چند روزه به شدت خودنمایی میکند فقر محتوای مخاطب پسند، نظارتهای دقیقتر آموزش و پرورش بر عملکرد مدارس و جلوگیری از افراط و تفریطهایی است که حالا سخت گیری های گذشته نتایج عکس برای دهه هشتادیها را در پی داشته است.
انتهای پیام/
نشاط یا فساد؟
البته که نشاط سالم.
اگه برخورد قاطع نشه، سالهای آینده این بچه ها چه هویت و باوری پیدا خواهند کرد؟
اقایون دهه شصت تا دوره دانشگاه ایا شما گوشی دستتون بود؟
ایا تو خونه از دست پدر و مادر و توی مدرسه از معلم و مدیر و معاون حساب نمیبردیم؟اخه یه جوری تنبیه میکردن با چوب که شب ادم خوابشو میدید
تربیت خرابه
فرهنگ بد داره بد جا میفته
خدا به خیر کنه با این نسل بابا داره بدتر اروپا میشه
باید هر کس که میخواهد حتی کاری را شروع کند .کلاس های اموزشی .صداقت .رفتار با مشتری وووو داده شود .
فقط با ذکر خدا شاد میشویم ِ
اسیدپاشی
شلاق
یا حداقل زندان
وقتی دبیر ریاضی و یا فیزیک متدین باشند تاثیرشان از معلم پرورشی در داده راه روشن و معنوی به انش آموزان به مراتب بیشتر است چرا که دانش آموز متوجه می شود دین فقط مربوط به معلم پرورشی و زنگ پرورشی نیست بلکه دین در تمام زندگی یک شخص متدین ساری و جاری است
"بانوان" امروزی دست به هر کاری میزنند
به کجا چنین شتابان...
نشاط ربطی به افسار گسیختگی نداره...