یک مقام خزانه‌داری آمریکا از کشورهای اروپایی خواست اجرای کانال مالی اینستکس را به اجرایی شدن FATF از سوی ایران منوط کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا از کشور‌های اروپایی خواسته است اجرای کانال تسهیل تجارت میان ایران و اروپا (اینستکس) را به اجرایی شدن FATF از سوی ایران منوط کنند.

به نوشته رویترز، «سیگال مندلکر» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی روز سه‌شنبه با این ادعا که فضای اقتصاد ایران مبهم است، گفت برای طرف ایرانی اینستکس، عمل در راستای ملزومات FATF دشوار است. 

وی همچنین مدعی شد بعید است کشورهای اروپایی بتوانند به تعهد خود مبنی بر دور نگاه داشتن «اینستکس» از پولشویی و تأمین مالی تروریسم (!) [از سوی ایران] عمل کنند. 

سامانه اینستکس یازدهم بهمن سال گذشته از سوی کشور‌های اروپایی با هدف آنچه تسهیل تجارت میان عاملان اقتصادی اروپا و ایران پس از اعمال تحریم‌های آمریکا خوانده شده، راه‌اندازی شد.

از سوی دیگر، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) نیز یک سازمان بین‌دولتی است که در سال ۱۹۸۹ در پاریس توسط سران گروه هشت (G۸) و با مأموریت ادعایی مقابله با پولشویی تأسیس شد.

اما مواضعی که مقام‌های آمریکایی ابراز می‌کنند نشان می‌دهد که آن‌ها FATF را ابزاری برای اعمال هر چه موثرتر تحریم‌ها علیه کشور‌های ناهمسو با سیاست‌های آمریکا می‌دانند.   

یک مقام اروپایی در واکنش به اظهارنظر معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا به رویترز گفته است پایبندی ایران به ملزومات FATF پیش‌شرط اجرایی شدن اینستکس نیست اما هر کاری که ایرانی‌ها برای بالا بردن شفافیت در نظام مالی‌شان انجام دهند، به اینستکس کمک می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار