رئیس خانه اقتصاد ایران گفت: با توجه به ضرورت شفاف سازی و جلوگیری از فساد، تولید در کشور باید رقابتی شود.

ضرورت رقابتی شدن تولید در کشور/ انتقاد به وضع موجود، مشکلات را حل نمی‌کندبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جمیلی، رئیس خانه اقتصاد ایران در برنامه زنده رادیو گفتگو پیرامون مشکلات تولیدکنندگان مواد معدنی اظهار کرد: با ایجاد اشتغال در این بخش تصمیم داریم به کشور کمک کنیم و انتقاداتی که به سبب مشکلات تولید نسبت به دولت وارد می‌شود کارشناسانه و دوستانه است و هیچ غرض و دشمنی وجود ندارد و هر یک از ما باید اشکالات خود را قبول کنیم.

وی با تأکید بر شفاف سازی و جلوگیری از فساد گفت: تولید در کشور حتما باید رقابتی شود به گونه‌ای که حقوق مصرف کننده و فروش در این تولید رقابتی رعایت شود.

جمیلی ادامه داد: در شرایط فعلی دوره سختی را پیش رو داریم و با انتقاد نسبت به وضع فعلی مشکلات حل نمی‌شود و تنها باید پیشنهاد به نفع منافع ملی را داد.


بیشتر بخوانید: فرآورده‌های نفتی درآمدزا را بشناسید!


ظرفیت‌های فراوانی در حوزه نفت و گاز کشور داریم/ ضرورت ادغام شرکت ملی گاز با صنایع پتروشیمی و پالایش نفت

در ادامه شکوهی، عضو هئیت علمی دانشگاه در صنعت نفت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره راهکار‌های استفاده از ظرفیت‌های معدنی و جایگزینی درآمد‌های مربوط به معدن به جای نفت بیان کرد: کشور ما در حوزه نفت و گاز نعمت‌های فراوانی دارد، اما آن طور که باید و شاید از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم که به طور مشخص وزارت نفت باید تجدید ساختار کند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی وزارت نفت کارآمد نیست، گفت: با وجود آنکه ۵۰ درصد مشکلات اقتصاد مربوط به وزارت نفت است، اما وزارت نفت کارآیی لازم را ندارد و از این رو ادغام شرکت ملی صنایع پتروشیمی و پالایش نفت راهکار کنونی مشکلات به شمار می‌رود.

آیا اراده‌ای برای جلوگیری از خام فروشی وجود دارد؟

خسروجردی، رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا با بیان اینکه باید نگاه علمی به چالش‌های صنعت پتروشیمی داشت، اظهار کرد: در شرایط کنونی صنایع پتروشیمی مورد غفلت و پراکندگی قرار گرفتند، در حالیکه این صنایع باید در صنایع پایین دستی اشتغال ایجاد می‌کردند، اما هم اکنون می‌بینیم که صنایع پایین دستی با مشکل جنس خود را تهیه می‌کنند.

وی افزود: در بخش فرآورده‌های نفتی می‌گویند خام فروشی نکنید، اما وقتی وزیر در مصاحبه خود می‌گوید که مشکل فروش فرآورده داریم، آیا اراده ساخت پالایشگاه و جلوگیری از خام فروشی وجود دارد؟ در حالیکه تکنولوژی داریم و نمونه بارز آن ستاره خلیج فارس است.

وظیفه مجلس قانون گذاری است

شکری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا قوانینی در مجلس یا دولت بدون توجه به مشکلات تولیدکنندگان وضع می‌شود، بیان کرد: وقتی لایحه‌ای ارجاع می‌شود، کمیسیون با دعوت از ذی نفعان دولتی و خصوصی موضوع را چکش کاری می‌کند و هر نماینده‌ای ۱۵ روز وقت دارد که نسبت به طرح پیشنهاد دهد.

شکری در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه مجلس قانون‌گذار است، از این رو زمانیکه لایحه‌ای ارجاع می‌شود، کمیسیون‌های تخصصی به طور جدی روی آن کار می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار