به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نیاز به فراگیری و ورود هنرجوهای علاقهمند به موسیقی در سبکهای مختلف همیشه لازمه تداوم و بقای این هنر است، اما در سالهای اخیر حال و روز این رشته هنری مخصوصا موسیقی سنتی خوب نیست.
در گذشته آموزشکدههای موسیقی نوع تدریس بهتر و باکیفیت تری را نسبت به سالهای اخیر به اجرا میگذاشتند، در نتیجه خروجی هنری آموزشگاهها حرفه ایتر بود. همچنین هنرجوهای موسیقی زمان بیشتری را با استاد خود میگذراندند و ارتباط عمیق تری بین دانش آموز و استاد موسیقی وجود داشت.
در حال حاضر نوازندگان سازهای موسیقی مانند گذشته وسواس هنری و مهارت ندارند، چراکه هنرجوها عملکرد سازهای موسیقی و نواختن آنها را به طور کامل و مدون یاد نمیگیرند. فراگیری هنر وقتی محقق میشود که هنر جو از قبل به موسیقی علاقه داشته باشد و برای ورود به این هنر هدفگذاری و برنامه ریزی کند.
پر رنگ شدن موسیقی پاپ همچنین استفاده بیشتر از سازهای غربی در آهنگهای سالهای اخیر باعث شده که موسیقی پاپ نسبت به موسیقی سنتی بیشتر دیده شود و بیشتر مورد حمایت تهیه کنندگان موسیقی قرار بگیرد. آموزشگاههای موسیقی هم به تبع این امر، آموزشهای خود را مبتنی بر فراگیری سازهای موسیقی پاپ کرده اند تا حدی که بقا و ترویج سازهای سنتی در میان علاقهمندان به حداقل خود رسیده است.
بهرام ساعد سرپرست گروه موسیقی آبیدر در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اولویت آموزشکدههای موسیقی بر آموزش موسیقی پاپ نسبت به سنتی و همچنین کیفیت برخی از اساتید موسیقی گفت: آموزشگاههای موسیقی به دلیل تبلیغ زیاد و پولی که در موسیقی پاپ کشور وجود دارد تمایل بیشتری به آموزش سازهای غربی و جدید دارند و در اکثر موارد به دلیل پر طرفدار بودن این سازها، آموزش سازهای موسیقی پاپ را بر سنتی ترجیح میدهند.
وی اظهار کرد: تعداد اساتید موسیقی سنتی و هنرجوهای این رشته هنری در حال افزایش است که این امر به پیشرفت بیشتر موسیقی کشور کمک میکند و کیفیت آموزشی باید بیش از پیش مورد توجه آموزشکدههای موسیقی قرار گیرد.
سرپرست گروه موسیقی گفت: نکتهای که باید در حال حاضر در موسیقی یاد آور شد، مقایسه کیفیت آموزش موسیقی نسبت به گذشته است. قبلا هنر جو با استاد آموزشگاههای موسیقی ارتباط بیشتری داشت و این ارتباط و نزدیکی هم از نظر زمانی و هم از نظر عاطفی نسبت به زمان حاضر بیشتر بود. در گذشته هنرجو به طور معمول چهار و پنج روز در هفته با استاد موسیقی در تعامل بود و در جلسات موسیقی به رفع اشکالات هنرجو می پرداخت.
وی افزود:زمان در نظرگرفته شده در سالهای اخیر در آموزشگاهها به طور متوسط نیم ساعت است که این زمان کم، کیفیت آموزش موسیقی را پایین میآورد. در این زمان کوتاه، هنر جو زمانی برای دیدن چگونگی نواختن ساز بقیه هنرجوها ندارد و نمیتواند به صورت حرفهای به نواختن ساز موسیقی بپردازد.
ساعد همچنین بیان کرد: در سالهای گذشته کلاسهای موسیقی به صورت جمعی برگزار میشد و هنرجوها در تعامل بیشتری با هم بودند. در شرایط گذشته هنر جو کیفیت و بازده بالاتری داشت و خروجی هنری آموزشکدههای موسیقی نسبت به حال حاضر، حرفه ایتر بود.
وی در خصوص محدود شدن زمان کلاسهای موسیقی عنوان کرد: سرعت، ترافیک و مشغله زیاد در زندگی روزمره مردم دلایلی هستند که باعث شد زمان کلاسهای موسیقی نسبت به قبل محدودتر شود و کوتاهتر بودن زمان کلاسها، کیفیت آموزش موسیقی سنتی در آموزشگاهها را برای هنرجو کاهش داد.
سرپرست گروه موسیقی آبیدار تصریح کرد: آموزش ساز سنتی یا پاپ بستگی به سیاست و امکانات آموزشگاه موسیقی دارد. برخی از مدیران آموزشگاهها برای پول بیشتری که در موسیقی پاپ نسبت به موسیقی سنتی است، بیشتر کلاسهای آموزشگاه را به یادگیری سازهای موسیقی پاپ اختصاص میدهند و هنرجوها هم با توجه به سر و صدای بیشتر موسیقی غربی در سالهای اخیر و تبلیغ این موسیقیها از شبکههای ماهوارهای، متمایل به آموزش موسیقی پاپ هستند.
این نوازنده سنتی در باره کمتر دیده شدن موسیقی سنتی در سالهای اخیر گفت: موسیقی اصیل ایرانی در چند سال اخیر کمتر دیده شده است در حالی که سنت و ریشه اصلی ما ایرانیها، با موسیقی سنتی همگونی بیشتری دارد و باعث آرامش روحی انسان از مشغلههای روزمره میشود.
وی ادامه داد: در چند سال اخیر، هنرجویان زیر ۲۲ سال را برای آموزش موسیقی جذب میکنند و روی آنها متمرکز میشوند که این سبک از آموزش روش مناسبی برای ترویج و آموزش موسیقی نیست.
ساعد گفت: هنر جوهای آموزشکدههای موسیقی بیشتر به سازهای ویولن، گیتار، پیانو علاقه نشان میدهند و چندان به فراگیری سازهای سنتی و ایرانی رغبتی ندارند.
وی افزود: به جای آموزش سازهای غربی باید سازهای سنتی مانند تنبک، سنتور، تار و دیگر سازهای ایرانی آموزش داده شوند و به جای «ولز» که یک ساز غربی است، سنتور، موسیقیهای محلی و ایرانی تعلیم داده شود چرا که آموزشهای این چنینی باعث خروجی باکیفیت و همچنین گرایش بیشتر کودکان به موسیقی سنتی خواهد شد.
این معلم موسیقی در ضمن بیان کرد: آموزش کلاسهای موسیقی در سالهای اخیر بیشتر به صورت خصوصی و تک نفره سوق پیدا کرده است و والدین علاقهمند به این هنر، آموزش ساز موسیقی را به صورت خصوصی در اختیار فرزندان خود قرار میدهند و دیگر مانند سابق کلاسهای آموزش موسیقی به صورت عمومی برگزار نمیشود.
ساعد درباره قیمت کلاسهای موسیقی با توجه به گرانیهای اخیر گفت: با توجه به گرانی و افزایش قیمتهای اخیر، آموزشکدههای موسیقی تغییر چندانی در افزایش قیمت کلاسها اعمال نکرده اند، اما به هر حال منبع درآمد برای استادان این حوزه همین کلاسهای موسیقی است.
سرپرست ونوازنده موسیقی در خصوص اینکه آیا شهریه کلاسهای موسیقی با کیفیت آموزش موسیقی برابر است یا خیر، گفت: گاهی اوقات در برخی از آموزشکدههای موسیقی تناسبی بین آموزش و هزینه پرداختی توسط هنرجو وجود ندارد و قانونی در این باره تبیین نشده است. هرچه که مدیر آموزشگاه انصاف بیشتری داشته باشد، قیمت کلاس مناسبتر خواهد بود.
وی گفت: در فراگیری هنر موسیقی و نوازندگی سازها انتخاب استاد نقش بسیار پررنگی دارد و میتواند تعیین کننده باشد. استاد موسیقی باید معلم وتعلیم دهنده حرفهای سازهای موسیقی باشد تا هنر جوها با علم کافی وارد عرصه موسیقی شوند اما در برخی از آموزشگاههای موسیقی از نوازندههای تازه فارغ التحصیل شده به جای استادان حرفهای استفاده میکنند.
در همین باره به سراغ یکی از مدیران آموزشگاههای موسیقی رفتیم تا درباره شهریه کلاسهای موسیقی سنتی و پاپ در سال ۹۸ پرس و جو کنیم که او گفت: شهریه کلاسهای موسیقی سنتی و پاپ ۵۸۰ هزار تومان است. تفاوت قیمتی با هم ندارند و فقط آواز سنتی قیمت پایین تری نسبت به این دو دارد.
وی ادامه داد: این نرخ گذاری قیمت و شهریه کلاسها براساس کیفیت و رتبه بندی آموزشگاه در به کاربردن اساتید مجرب و معروف و نوع آموزش و خدمات خود آموزشگاه موسیقی است و همچنین سطح و رضایت هنرجوهای مراجعه کننده که به همین دلیل قیمت هر آموزشگاه با همان نوازنده ساز با هم فرق میکنند.
انتهای پیام/