به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ،اسماعیل مولایی رئیس اداره گروههای آموزشی و تکنولوژی آموزشی اداره کل آموزش و پرورش قم گفت: بر اساس تعریف تخصصی از مدارس هوشمند، باید لپ تاپهای مدارس متصل به اینترنت و یا اینترانت باشد و معلم و دانش آموز تولید محتوا نمایند و تکالیف به صورت آنلاین ارائه شود.
وی اضافه کرد: اما در حال حاضر چنین امکاناتی در مدارس استان وجود ندارد و باید سعی نماییم با آموزشهای لازم، بسترسازی و تجهیز مدارس، دانش آموزان و معلمان را به سمت تولید محتوا سوق دهیم.
وی بیان کرد: با توجه به این که تنوع آموزش نسبت به گذشته بیشتر شده است، اگر انتقال مفاهیم کتابها از طریق بازی و دیداری به دانش آموزان صورت گیرد، یادگیری موثرتر میشود.
مولایی با تاکید بر این که صد درصد وسایل کار معلمان نباید هوشمند باشد، ادامه داد: در تمام کشورهای پیشرفته معلمان در کنار وسایل هوشمند از تخته سیاه سنتی برای یادگیری مهارت نوشتن و خوش خطی دانش آموزان استفاده مینمایند.
وی بیان کرد: در چند سال گذشته استفاده از وسایل آموزشی نوین از جمله دیتا و لپ تاپ افزایش یافته، ولی از آموزش کافی به معلمان برای استفاده از وسایل هوشمند و نرم افزار غفلت شده است. در حال حاضر مهمترین اقدام اداره تکنولوژی آموزش و پرورش، آموزش به معلمان قبل از در اختیار گذاشتن وسایل هوشمند است.
مولایی افزود: با وجود این که ۹۰ درصد مدارس قم مجهز به وسایل هوشمند آموزشی است، ولی تعداد کمی از معلمان تولیدات نرم افزاری دارند و معمولا از نرم افزارهای خریداری شده استفاده مینمایند.
وی با اشاره به این که آشنایی معلمان با تولید نرم افزار از اهداف سالهای آینده میباشد، گفت: آموزش و پرورش که باید متولی تولید نرم افزار و محتوای آموزشی باشد، در این زمینه کمتر ورود کرده است.
وی گفت: آموزش و پرورش با برگزاری دورههای آموزشی برای آشنایی معلمان با مهارتهای هفت گانه کامپیوتر و کارگاههای آموزشی برای آموزش تولید محتوا اقدام نموده است.
مولایی افزود: جشنواره و مسابقه برای استفاده از تکنولوژیهای نوین آموزشی از دیگر اقدامهایی است که هر ساله برگزار و کارهای بسیار ارزشمند و علمی توسط معلمان ارائه میشود.
جمعیت دانش آموزی استان قم در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ حدود ۲۵۵ هزار تن است که ۹۵ درصد در شهر و پنج درصد در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.
از کل جمعیت دانش آموزی، ۸۹ درصد در مدارس دولتی و ۱۱ درصد در مدارس غیردولتی حضور دارند که حدود ۱۲۲ هزار تن معادل بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان در مقطع ابتدایی، حدود ۵۰ هزار تن در متوسطه اول و ۳۴ هزار تن در متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند.
انتهای پیام /الف