گزارشگر پیشین سازمان ملل در اموز ونزوئلا می‌گوید آمریکا پس از شکست کودتای اخیر به دنبال اجرای سناریوهای دیگر برای سرنگونی دولت قانونی ونزوئلاست.

مقام پیشین سازمان ملل: تلاش برای ترور مادور و گوایدو سناریوی بعدی آمریکاستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، آلفرد موریس دو زایاس، گزارشگر ویژه پیشین سازمان ملل در امور ونزوئلا هشدار دارد آمریکا احتمالا به علت شکست کودتای اخیر و وفاداری ارتش این کشور به نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری قانونی ونزوئلا، از این پس به دنبال قتل مادورو خواهد بود.

آلفرد موریس دو زایاس، وکیل، مورخ، و گزارشگر پیشین سازمان در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک تشریح کرد: «من اطلاع موثق دارم که آمریکا طی ماه‌های گذشته برای ترغیب افسران ارتش ونزوئلا به فرار و انجام کودتا علیه دولت مادورو، حجم زیادی پول و دیگر مشوق‌ها پیشنهاد داده است. بدون شک آن‌ها برای انجام هر کودتایی از جمله تلاش‌های شکست‌خورده برای ترور مادورو هزینه زیادی متحمل شده‌اند. آمریکا همچنان به این شیوه خود ادامه خواهد داد و شاید در آینده موفق به قتل مادورو شوند».

وی با بیان اینکه واشنگتن حتی با ترور رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا به هدف خود نمی‌رسد توضیح می‌دهد که «(در صورت ترور مادورو) مطابق با ماده ۲۳۳ قانون اساسی ونزوئلا، دلسی رودریگز، معاون ریاست‌جمهوری کنونی، رئیس‌جمهور موقت خواهد شد و نه خوان گوایدو که در طبق قانون اساسی هیچ مشروعیتی ندارد».

این مقام پیشین سازمان ملل درباره پافشاری آمریکا به سرنگونی دولت قانونی نیکلاس مادورو می‌افزاید: «احتمال اجرای یک سناریوی دیگر نیز وجود دارد و سازمان سیای آمریکا با اجرای یک عملیات پرچم دروغین، گوایدو را به قتل برساند و به بهانه مرگ او به ونزوئلا حمله کند».

زایاس با اشاره به اینکه مقامات ارشد آمریکا طی هفته‌های اخیر مدام تهدید به مداخله نظامی علیه ونزوئلا می‌کند درباره احتمال حمله نظامی آمریکا به کاراکاس می‌گوید: «بله البته که (حمله نظامی به ونزوئلا) کاملا غیرقانونی است، اما آیا قوانین بین‌المل تاکنون مانع جنگ‌افروزی واشنگتن شده‌اند؟»

شایان ذکر است، خوان گوایدو، سردسته مخالفان دولت، ژانویه سال جاری میلادی پس از چراغ سبز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و متحدان واشنگتن، در اقدامی غیرقانونی و جنجال برانگیز، خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خواند و باعث تشدید تنش‌ها در این کشور شد؛ اقدامی که بی درنگ مورد حمایت آمریکا و دیگر کشور‌های غربی قرار گرفت.

مردم ونزوئلا و ارتش این کشور بار‌ها حمایت خود را از دولت قانونی کاراکاس اعلام کرده اند. طی ماه‌های گذشته آمریکا و متحدانش همزمان با جنگ رسانه‌ای سنگین علیه کاراکاس تلاش کردند با وضع تحریم‌های شدید و همچنین تحت فشار قرار دادن ارتش ونزوئلا، آن‌ها را به قطع پشتیبانی از دولت مادورو وادار کنند، اما به اذعان رسانه‌های خود آمریکا، تاکنون تمام طرح‌های واشنگتن برای روی کار آوردن دولت دست‌نشانده با شکست مواجه شده و اکنون به دنبال مداخله نظامی در ونزوئلا است.

رئیس‌جمهور خود‌خوانده ونزوئلا سه‌شنبه گذشته با انتشار ویدئویی خواستار شورش مسلحانه در این کشور شد. اما لحظاتی بعد دولت ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد کودتایی کوچک را در این کشور خنثی کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار