نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید در موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان ،رضا برومند مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید استردادی از آمریکا در موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس رونمایی می‌شود.

وی افزود: این اثر از ۱۹ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد به مدت یک ماه در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: نقش برجسته سرباز هخامنشی در فاصله سال‌های ۱۳۱۱تا ۱۳۱۲ در کاوش¬های موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت جمشید به و سیله ارنست هرتسفلد کشف شد، اما متاسفانه در سال ۱۳۱۶ به سرقت رفت.

رضا برومندافزود: این قطعه پانزده سال بعد، در سال۱۳۳۰ توسط یک مجموعه¬دار خصوصی خریداری و به موزه هنر‌های زیبای مونترال کانادا اهدا و نزدیک به شصت سال در این موزه به نمایش گذاشته شده بود تا اینکه در سال ۱۳۹۰ مجددا به سرقت رفت.

وی گفت: این اثر طبق حکم دفتر دادستانی منطقه منهتن نیویورک در سال ۱۳۹۶ از یک موسسه حراج آثار هنری نیویورک مصادره شد و سازمان میراث فرهنگی بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع اقدامات حقوقی خود را آغاز کرد و جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۶ با ارایه مدارک مالکیت، استرداد این اثر تاریخی را از دادگاه نیویورک درخواست کرد.

برومند افزود: ثابت شد این شی تاریخی متعلق به ایران است و دادستانی آمریکا در همان سال رای نهایی خود را مبنی بر استرداد این اثر تاریخی به ایران صادر کرد و این اثر در ۱۳ شهریورماه ۹۷ تحویل غلامعلی خوشرو نماینده دایم ایران در سازمان ملل شد و دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در بازگشت خود از سفر نیویورک این اثر را به ایران بازگرداند.

مدیر کل میراث فرهنگی هرمزگان گفت: مراسم رونمایی نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید ۱۹ اردیبهشت ساعت ۱۰ صبح در موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس برگزار می‌شود.
انتهای پیام/ز


از نقش برجسته سرباز هخامنشی در بندرعباس رونمایی می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.