بارندگی‌های ابتدای امسال کشورمان به رغم مشکلات سیل برای برخی هموطنان، اما طعم شیرین خودکفایی در تولید گندم را به دنبال داشت.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، کشور‌های قدرتمند اقتصادی سعی می‌کنند در مورد کالا‌های استراتژیک و ضروری اقتصاد خود به واردات نیازمند نباشند. مثلاً حدود ۶۰ درصد از مواد خوراکی مصرفی انگلستان در این کشور تهیه و تولید می‌شود و برخی از کشور‌های قدرتمند دیگر نظیر سوئیس و آمریکا نیز سیاست‌های حمایت‌گرایانه‌ای در قبال بخش کشاورزی خود دارند که با رویکرد اقتصاد آزاد آن‌ها در تضاد است.

خودکفایی در تولیدم گندم، ارمغان بارش پیاپی باران

 

در واقع این کشورها، کالا‌های استراتژیک خود را به نوعی از قاعده اقتصاد باز و بازار‌های آزاد مستثنی کرده اند. به عبارت دیگر، اگر کشوری کالای ضروری و مورد نیاز کشور (یا کشورهایی) را تولید و صادر می‌کند، این امر می‌تواند به افزایش قدرت چانه زنی آن کشور در منازعات سیاسی کمک موثری کند.

مثلاً کشوری که درصد قابل توجهی از گندم مصرفی، نفت یا گاز مورد نیاز کشور یا منطقه‌ای را تامین (صادر) می‌کند، همواره می‌تواند از این موضوع به عنوان اهرمی برای حل مناقشات خود با دنیا استفاده کند.

                   خودکفایی در تولیدم گندم، ارمغان بارش پیاپی باران

گندم در ایران

گندم به عنوان مهم‌ترین کالای استراتژیک در جهان یکی از محصولاتی است که بیشتر کشور‌ها برای تولید و خودکفایی در آن برنامه‌های مشخصی در بخش کشاورزی دارند. ایران نیز در اوایل دهه ۸۰ به خودکفایی در تولید گندم رسید، اما در سال‌های بعد کشور دوباره به وارد‌کننده گندم تبدیل شد.

در سه سال گذشته دوباره با اجرای برنامه‌های جدید کشاورزی با بی نیازی از واردات گندم حتی توانستیم این محصول مهم را صادر کنیم.

در سال زراعی ۹۷، ۱۱ میلیون تن گندم در کشور تولید و ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن از کشاورزان خریداری شد و بقیه صرف تامین بذر برای امسال شد.

باران دل کشاورزان را به کشت و کار گرم کرد

باران از همان روز‌های نخست پاییز در استان بوشهر باریدن گرفت تا کشاورزان شکرگزار رحمت الهی شوند و دلشان به کشت و کار قرص شود.

آبان بود که مثل سال‌های گذشته زمین را شخم زدند و دانه گندم را در دلش کاشتند.

پیش‌بینی‌ها از بارش‌های خوب حکایت داشت؛ بارش‌هایی که می‌توانست خاطره روز‌های خشک سال آبی گذشته را از ذهنشان پاک کند.

۹۵ هزار هکتار از مزارع استان بوشهر زیر کشت گندم رفتند که ۸۰ هزار هکتارشان دیم بود.

خودکفایی در تولیدم گندم، ارمغان بارش پیاپی باران

یکی از کشاورزان گناوه‌ای در گفتگو با گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: پارسال زمینش خشک بوده و هیچ ثمری نداشته، اما امسال بارش رحمت الهی زمینش را پربار کرده است.

به گفته او، بارش باران و بارور شدن زمین‌ها شور و نشاط خاصی را به همراه داشت و باعث شد خستگی از تن کشاورزان درآید.

بارش‌های بوشهر در ۱۴سال گذشته بی‌سابقه بود

بارش فراوان باران در سال آبی جاری اگرچه دربرخی استان‌ها مشکلاتی را برای کشاورزان به دنبال داشت، اما آنقدر برکت به همراه آورد که باعث امیدواری کشاورزان به کشت و کارشان شد.

به گفته فراز رابعی مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران، امسال پرباران ترین سال آبی کشور در مقایسه با ۵۱ سال گذشته بوده و متوسط بارش تجمعی کشور از ابتدای سال آبی یعنی اول مهر ۹۷ تا ۲۷ فروردین ۹۸، ۳۰۸.۲ میلیمتر بوده است.

استان بوشهر نیز مانند بسیاری از نقاط کشور سال آبی پر بارشی را پشت سر گذاشته است.

خودکفایی در تولیدم گندم، ارمغان بارش پیاپی باران

رئیس گروه پیش بینی و هشدار اداره کل هواشناسی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از  بوشهر، گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا کنون به طور میانگین، ۳۵۸.۷ میلیمتر باران در استان باریده که در ۱۴سال گذشته بی سابقه بوده است.

زهرا راستگو با اشاره به افزایش ۱۸۸ درصدی بارش‌ها نسبت به پارسال، بیان کرد: پارسال در همین مدت، ۱۲۴.۴ میلیمتر بارش در استان ثبت شده بود.

وی میانگین بلند مدت بارش استان بوشهر را ۲۶۵ میلیمتر عنوان کرد و ادامه داد: میزان بارندگی‌های امسال نسبت به دوره بلند مدت ۳۵.۴ درصد افزایش داشته است.

رئیس گروه پیش بینی و هشدار اداره کل هواشناسی استان بوشهر گفت: بیشترین بارش از ابتدای سال آبی جاری تا کنون، با ۴۸۴ میلیمتر مربوط به شهرستان دیلم بوده و کمترین بارش به میزان ۲۱۲ میلیمتر در عسلویه ثبت شده است.

راستگو بیان کرد: بارش‌های امسال می‌تواند وضع کشاورزی و سفره‌های زیر زمینی استان را بهبود بخشد، اما جبران پیامد خشکسالی‌های گذشته نیازمند تداوم بارش‌ها در سال‌های آینده و حفاظت از منابع آبی است.

برداشت دانه‌های طلایی زمین

چهاردهم فروردین برداشت گندم در استان بوشهر آغاز شد. همه گرم کار بودند. از کشاورزی که از به ثمر نشستن زحماتش شاد بود تا صاحبان کمباین و خودروهای حمل گندم.

یکی از کشاورزان گفت: افزایش تولید گندم نه تنها شادی ما کشاورزان را به دنبال داشته بلکه موجب شده صاحبان کمباین‌ هم حسابی سرشان شلوغ باشد و کارشان رونق بگیرد.

در این میان کسانی هم بودند که می‌گفتند می‌شد محصول بیشتری از مزرعه برداشت کرد.

یکی از آن‌ها گندمکاری در شمال استان بوشهر بود که از بذرهای گندم انتقاد داشت و می‌گفت: بذرهایی که به ما دادند چندان خوب نبوده و اگر بذرها بهتر بود، محصولی بیشتر و با کیفیت‌تر برداشت می‌کردیم.

خودکفایی در تولیدم گندم، ارمغان بارش پیاپی باران

افزایش هشت برابری خرید گندم

پارسال در استان بوشهر تنها ۱۶ هزار تن گندم برداشت شد این میزان برداشت زنگ خطری جدی برای این محصول استراتژیک محسوب می‌شد اگر چه با توجه به خشکسالی‌های پی در پی این میزان برداشت پیش بینی می‌شد.

اما امسال ۱۴۰ هزار تن گندم از گندمزار‌های استان بوشهر برداشت شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از  بوشهر، گفت: آبان پارسال، ۹۵ هزار هکتار از مزرعه‌های آبی و دیم زیر کشت گندم رفت که ۸۰ هزار هکتار دیم و ۱۵ هزار هکتار آبی بود.

خسرو عمرانی با بیان اینکه برداشت گندم از چهاردهم فروردین در استان بوشهر آغاز شد، افزود: حالا برداشت گندم در استان پایان یافته و ۱۲۷ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان وارد مراکز خرید شده است.

وی با بیان اینکه استان بوشهر پس از کرمان دومین آغازگر برداشت گندم در کشور است، تصریح کرد: ۵۶۰ دستگاه کمباین در زمان برداشت در استان فعال بودند.

خودکفایی در تولیدم گندم، ارمغان بارش پیاپی باران

استان بوشهر خودکفا در گندم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از  بوشهر، گفت: در حالی که پارسال فقط ۱۶ هزار تن گندم از کشاورزان خریده شده بود، امسال ۱۲۷ هزار تن گندم به مراکز خرید تحویل شده است یعنی هشت برابر پارسال.

سید محمد هاشمی افزود: در ابتدای خرید تضمینی، پنج مرکز برای تحویل گیری گندم مشخص کردیم، اما با وجود افزایش تولید، دو مرکز به این تعداد افزوده شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی بیان کرد: انبار چغادک تا پایان خرداد باز است تا اگر کشاورزی هنوز گندم دارد، بتواند آن را تحویل دهد.

هاشمی یادآور شد: مصرف سالانه گندم در استان بوشهر، ۱۲۰ هزار تن است بر همین اساس، امسال از نظر تامین این محصول خودکفا هستیم.

خودکفایی در تولیدم گندم، ارمغان بارش پیاپی باران

وی با بیان اینکه وجه خرید گندم کمتر از ۲۴ ساعت به حساب کشاورزان واریز شده است، عنوان کرد: هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۷ هزار ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم ۱۷ هزار و ۷۰۰ ریال از کشاورزان خریداری شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر ادامه داد: مراکز خرید تضمینی فقط از کسانی گندم تحویل گرفته اند که نام و سطح زیر کشت آن‌ها در سامانه پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی ثبت شده بود.

هاشمی درباره فروش گندم به مراکزی خارج از بخش دولتی، نیز گفت: با توجه به برآورد‌های صورت گرفته ممکن است مقدار محدودی از گندم‌های برداشت شده به خارج از مراکز خرید تضمینی تحویل شده باشد.

تفاوت قیمت خرید تضمینی گندم که دولت اعلام کرده بود با قیمتی که در بازار وجود داشت، باعث شد برخی کشاورزان تمایل پیدا کنند محصول خود را خارج از چرخه خرید تضمینی به فروش برسانند.

رطوبت بالای گندم

اگر بارش مناسب باران در زمان رشد محصول، گندم‌ها را خوب بارور کرد اما ادامه این بارش‌ها در زمان برداشت، مشکلاتی برای پاره‌ای از کشاورزان به وجود آورد.

اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر اعلام کرده بود، گندم‌ها نباید بیشتر از 12 درصد رطوبت داشته باشند وگرنه نمی‌توان آن‌ها را تحویل گرفت. این موضوع باعث شد برخی از خودروهایی که گندم به مراکز خرید می‌آوردند، برگشت بخورند.

کشاورزان می‌گفتند جایی برای خشک کردن گندم ندارند، مراکز خرید هم پاسخ می‌دادند اگر گندم مرطوب تحویل بگیرند، باعث سرایت رطوبت و خراب شدن همه گندم‌‌ها می‌شود.

در این میان برخی از افراد بودند که گندم را با توجه به میزان رطوبتش، به قیمت پایین تر از کشاورزان می‌‎خریدند.

برخی از کشاورزان محصولشان را این طور فروختند، هر چند که مسوولان غله با توجه به آمار خرید، معتقدند تعداد این افراد زیاد نبوده است.

فصل کشت و کار گندم در استان بوشهر به پایان رسید و گندمکاران استان فصل برداشت خوبی را پشت سرگذاشتند.

آنان امیدوارند سال‌ آینده نیز این رونق ادامه یابد و زمین‌هایشان پرثمر باشد.

مژده پاینده

انتهای پیام/م

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.