امسال مردم یمن، ماه مبارک رمضان را با صدای شلیک گلوله و خمپاره سر می‌کنند.

امسال یمنی‌ها با صدای خمپاره‌ها افطار می‌کنندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی فرانس ۲۴ در گزارشی درباره اوضاع یمن پس از چند سال تجاوز عربستان و کشورهای عربی به آن نوشت: محمد اکبر فکر می‌کرد قبل از آنکه ماه رمضان آغاز شود به خانه بر می‌گردد. اما این مرد یمنی که ۳ فرزند دارد همچنان باید در اردوگاه پناهجویان آواره بماند. رمضان در یمن در حالی آغاز می‌شود که جنگی که سازمان ملل آن را بدترین بحران بشری جهان توصیف کرده همچنان در این کشور جریان دارد و میلیون‌ها نفر را به مرز قحطی کشانده است.

اکبر و خانواده اش در ژوئن سال گذشته به دلیل تشدید حمله ائتلاف عربستان سعودی به شهر حدیده مجبور شدند روستایشان را که المنذر نام دارد،تخلیه کنند. به دلیل شرایط بحرانی حدیده صد‌ها خانواده دیگر هم مجبور شدند این شهر بندری و مناطق اطراف آن را ترک کنند.

اکبر در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه با چشمانی اشکبار گفت: «ما یک سال است که اینجا (اردوگاه پناهجویان) هستیم. یک سال گذشته و ما هنوز هم آواره ایم. سعی می‌کنیم صبور باشیم و بقیه را به خدا بسپاریم».

طرفین درگیری‌های یمن در ماه دسامبر در سوئد برای آتش بس در حدیده به توافق رسیدند، اما امید مردم به آتش بس واهی بود و جنگ همچنان ادامه دارد.

بیشتر خانواده‌ها از ترس اینکه ممکن است در راه بازگشت به خانه هایشان در میان تیراندازی‌ها گرفتار شوند، در اردوگاه مانده اند و اکبر هم از این شرایط مستثنی نیست.

در ادامه این گزارش آمده است: اکبر وقتی خانه اش را ترک می‌کرد فقط لباس‌ها و عصایش را -که بدون آن نمی‌تواند راه برود- با خود برد. او و همسرش ۳ فرزند دارند که همه آن‌ها معلول هستند. آن‌ها در شرایط بسیار بدی در یکی از چادر‌های اردوگاه زندگی می‌کنند. روزه گرفتن از طلوع تا غروب آفتاب در تابستان و با شرایطی که آواره‌ها دارند بسیار دشوار است.

اکبر می‌گوید: «ما همیشه در ماه رمضان غذا‌های مختلفی مثل سوپ و ماست داشتیم، ولی امسال آواره هستیم. من و فرزندانم معلول هستیم و نمی‌توانیم کار کنیم». او پیامی برای جهان دارد: «ما را ببینید. من و خانواده ام را ببینید».

به گزارش آژانس‌های امدادی، تنش‌ها  در یمن ده‌ها هزار نفر را به کشتن داده که تعداد زیادی از آن‌ها غیرنظامی بوده اند. این جنگ اسفناک باعث آواره شدن ۳.۳ میلیون نفر شده و ۲۴.۱ میلیون نفر (بیش از دو سوم جمعیت یمن) را نیازمند کمک‌های بشردوستانه کرده است.

به نظر نمی‌رسد درگیری‌ها حتی در ماه مبارک رمضان هم کاهش یابد. هدی ابراهیم ۳۹ ساله که یکی از ساکنان حدیده است می‌گوید توقف درگیری‌ها در ماه مبارک رمضان ضروری است. هدی که ۴ فرزند دارد می‌گوید: «ما دائما در تلاشیم تا گاز و سوخت مورد نیازمان را پیدا کنیم و با این شرایط نمی‌توانیم از فضای معنوی ماه رمضان بهره‌مند شویم. امسال ماه رمضان پر از خمپاره است و ما امیدواریم شرایط از این بدتر نشود».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار