رئیس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم معاونت غذا و دارو درخصوص نحوه صحیح مصرف دارو‌ها در زمان روزه داری توصیه کزد .

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،وریا رحیمی رئیس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم معاونت غذا و دارو درخصوص نحوه صحیح مصرف دارو‌ها در زمان روزه داری گفت : بارداری، شیردهی و برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم‌های سیستم گوارشی (معده و اثنی عشر)، اختلالات کلیوی، بیماری‌های اعصاب و روان و آسم همگی از شرایط جسمی هستند که فرد ملزم می‌باشد پیش از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری و همچنین نحوه مصرف دارو‌ها، مشورت نماید.

وی گفت : چنانچه مبتلا به بیماری خاصی هستید که مجبور به مصرف دارو در ایام مبارک رمضان می‌باشید، قبل از هر چیز با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

رحیمی افزود : در زمان روزه داری هیچگاه وعده‌های دارویی خود را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول ننمایید، چه بسا این عمل شما سبب اختلال در روند درمان گردد. مصرف بسیاری از دارو‌ها را میتوان پس از مشورت با پزشک به زمان سحری یا افطار منتقل نمود.

وی افزود : چنانچه مبتلا به بیماری مزمن مانند فشارخون، چربی خون، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های کلیوی می‌باشید، در این خصوص که آیا روزه داری برای شما بدون اشکال است یا خیر و همچنین در صورت بی خطری، در مورد نحوه مصرف دارو و رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان، مشورت نمایید.

رحیمی گفت : اثر بخشی بسیاری از دارو‌ها، ارتباط مستقیمی با مصرف بموقع آن‌ها در زمان معین دارد، در ایام روزه داری خودسرانه نوبت داروی خود را قطع ننمایید.

وی گفت : قطع ناگهانی برخی از دارو‌ها به واسطه روزه داری بسیار خطرناک است، درباره قطع دارو‌های خود و نحوه استفاده آن‌ها در ماه مبارک رمضان، با پزشک و یا داروساز خود مشورت نمایید.

رحیمی افزود : بیماران دیابتی باید پیش از شروع ماه مبارک تحت بررسی پزشکی قرار گیرند، بیماران باید از نظر سطح قند خون، فشارخون، چربی خون، انعقاد خون، و بررسی‌های کلی وضعیت بیوشیمی خون پایش گردند و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار قبل از شروع ماه مبارک تعیین گردد.

وی افزود : هم بیماران و هم خانواده مبتلا به دیابت باید در رابطه با خطرات تهدید کننده و عوارض روزه داری مورد مشاوره قرار گیرند، همچنین در مورد علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه گیری قند خون، تنظیم وعده‌های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف دارو‌ها در ماه مبارک باید آموزش لازم را دریافت کنند. علاوه بر این، روش درمان و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل باید به همراه بیمار آموزش داده شود.

رحیمی گفت : استفاده خودسرانه از دارو‌های ضد بارداری ترکیبی مانند LD در بانوان جهت قطع خونریزی دوران قاعدگی و به منظور کامل کردن روزه در ماه رمضان، تبعات خطرناکی مانند اختلالات انعقادی و ایجاد لخته در عروق اندام‌های تحتانی و حتی عروق مغزی به دنبال خواهد داشت .

 

 

انتهای پیام/د

شرایط جسمی هستند که فرد ملزم می‌باشد پیش از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود مشورت نماید

 

برچسب ها: اخبارسلامت ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.