ترکیه اعلام کرد روند قرارداد خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه پایان یافته و این سامانه‌ها تابستان به آنکارا تحویل داده خواهد شد.

ترکیه سامانه اس ۴۰۰ روسیه را تابستان تحویل می‌گیردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، در سایه افزایش فشار‌های آمریکا علیه آنکارا برای انصراف از قرارداد خرید سامانه اس ۴۰۰ روسیه و تهدید واشنگتن به حذف آنکارا از برنامه فروش هواپیما‌های اف ۳۵ آمریکا، مسئولان ترکیه اعلام کردند قرارداد اس ۴۰۰ با روسیه تکمیل شده و فقط مرحله تحویل گرفتن این سامانه‌ها باقی مانده است.

روابط ترکیه و آمریکا در آستانه بحران جدید قرار دارد. هر یک از طرف‌ها منتظر است طرف مقابل در پرونده سامانه دفاعی اس ۴۰۰ روسیه امتیاز‌هایی بدهد. آنکارا می‌خواهد واشنگتن را متقاعد کند وجود سامانه‌های دفاعی روسیه در زرادخانه کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را بپذیرد. اما آمریکا با این موضوع کاملا مخالف است. واشنگتن آشکارا اعلام کرده بود در این مسئله کوتاه نخواهد آمد. آمریکا همچنان تهدید می‌کند اگر آنکارا به سامانه‌های اس ۴۰۰ دست یابد، در این صورت از فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه خودداری می‌کند.

بلال آیدین، روزنامه نگار ترکیه‌ای گفت: «واشنگتن تلاش می‌کند به آنکارا فشار وارد کند تا از قرارداد اس ۴۰۰ چشم پوشی کند. اما ترکیه این موضوع را قطعی کرده است و این سامانه‌ها در تابستان (به ترکیه) تحویل داده خواهد شد. موضوع جنگنده‌های اف ۳۵ به برنامه‌ای مربوط می‌شود که ترکیه در آن شرکت کرده و حذف ترکیه از این برنامه کار آسانی نخواهد بود.»

وی افزود آنکارا به تکمیل قرارداد با مسکو پافشاری می‌کند و می‌گوید سامانه دفاعی روسیه تا چند ماه دیگر وارد ترکیه خواهد شد. ترکیه همچنین اعتراض آمریکا را دخالت در مسائل داخلی و سیاست خارجی خود می‌داند. از این رو به نظر نمی‌آید آنکارا آماده باشد با انصراف از قرارداد اس ۴۰۰ یا موافقت با هر گونه تغییری در مشارکت در برنامه جنگنده‌های اف ۳۵ آمریکا، امتیازی بدهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار