سرپرست مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو مطرح کرد؛

یارانه ها باعث افزایش فاصله فقر در کشور

فاضلی گفت: سیاست کشور در بخش یارانه‌های آب و انرژی نه تنها سیاست فقرزدایی نیست، بلکه فاصله فقر را هم افزایش می‌دهد.

یارانه ها باعث افزایش فاصله فقر در کشوربه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت نیرو؛ محمد فاضلی، سرپرست مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو امروز در نخستین نشست جامعه، آب و انرژی در سالن اجتماعات ستاد وزارت نیرو با اشاره به اینکه طرح عمومی کردن دانش اعداد سیاستی در وزارت‌نیرو آغاز شده است، اظهار کرد: در حوزه آب و انرژی با اعداد سر و کار داریم، زمانی که این اعداد، اجتماعی می‌شوند در ذهن سیاستگذار اثرگذار خواهند بود.

 سرپرست مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو تصریح کرد: برای آغاز یک فعالیت سامان یافته با محوریت گفتگوی اجتماعی فراگیر درباره مسائل آب و انرژی، به‌زودی نشستی را با سمن‌ها در راستای تعامل با آن‌ها برگزار خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید: سد‌های خوزستان مانع تکرار سیلاب ۱۳۰۲ با سه هزار کشته شد


وی، انجام طرح پیوست اجتماعی فعال این وزارتخانه را یکی دیگر از اقدامات این مرکز بیان کرد و افزود: شورای عالی محیط زیست مصوبه‌ای دارد که شماری از طرح‌های آب و انرژی کشور را مشمول انجام مطالعات ارزیابی محیط زیستی استراتژیک کرده است، پس از پیگیری‌های این مرکز، وزیر نیرو موافقت کرده تا همان طرح‌هایی که در مصوبه شورای عالی محیط زیست مشمول ارزیابی‌های زیست محیطی شده‌اند، مشمول ارزیابی‌های اجتماعی هم قرار گیرند.

فاضلی بیان کرد: شرح خدمات مطالعات اجتماعی طرح مذکور نوشته شده و در تلاش هستیم تا به سمتی برویم که مرکز امور اجتماعی به عنوان همکار در وزارت، در بررسی فعالیت‌های اجتماعی و تحلیل اجتماعی طرح‌های آب و انرژی فعالیت کند.

وی همچنین از طراحی برنامه تعامل با سازمان‌های بین‌المللی در تهران برای همکاری در زمینه بومی‌سازی دستاورد‌های آن‌ها درخصوص مطالعات اجتماعی حوزه آب و انرژی خبر داد.

مشاور وزیر نیرو در ادامه تصریح کرد: تولید و ساخت مجموعه مستند ۳۱ قسمتی داستان روشنایی که از دی ماه گذشته آغاز شده به پایان رسیده و به زودی از طریق رسانه‌ها نمایش داده خواهد شد.

وی از تمامی متخصصان آب و انرژی کشور که دغدغه پایدارسازی این منابع را دارند دعوت کرد ارتباط خود را با این مرکز توسعه دهند تا این مرکز نیز با تبدیل شدن به یک هاب بتواند ارتباطات خود را با حوزه عقلانیت و توسعه پایدار کشور در زمینه آب و انرژی گسترش دهد.

فاضلی گفت:دهک دهم جامعه ۲۶ درصد و دهک اول، یک درصد یارانه‌های انرژی کشور را استفاده می‌کنند، یعنی سیاست کشور در بخش یارانه‌های آب و انرژی نه تنها سیاست فقرزدایی نیست، بلکه فاصله فقر را هم افزایش می‌دهد.

نخستین نشست جامعه، آب و انرژی با هدف "تبیین ضرورت اتخاذ و ویژگی‌های نگاه اجتماعی به مسئله آب و انرژی در شرایط تاریخی امروز"، "شناخت چالش‌های اعمال رویکرد اجتماعی در نظام تصمیم‌گیری و مدیریتی آب و انرژی کشور"، "ارزیابی راهکار‌های تحکیم نگاه اجتماعی در حوزه آب و انرژی" و "معرفی نقش مرکز امور اجتماعی در تحکیم نگاه اجتماعی به مسئله آب و انرژی" برگزار شد.

در این نشست، "علی باقری" عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درخصوص یادگیری اجتماعی بسترساز مدیریت سازگار در نهاد آب، "کامران داوری" عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد درخصوص الزامات و چالش‌های اعمال رویکرد اجتماعی در نظام تصمیم‌گیری آب کشور، "کیومرث حیدری" مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و تنظیم مقررات بازار آب و برق در رابطه با اقتصاد آب و انرژی؛ چالش‌ها و راهکارها، "روزبه کردونی" پژوهشگر حوزه سیاست‌گذاری درخصوص الزامات اجتماعی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و "علیرضا عبدالله‌زاده" کارشناس اقتصاد اجتماعی درخصوص الزامات و مولفه‌های اقتصاد اجتماعی آب و برق سخنان خود را ارائه کردند.

انتهای پیام/

سهم دهک دهم جامعه  از یارانه ۲۶ درصد است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار