معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : برای ثبت هرسین به عنوان پایتخت جهانی گلیم، اقداماتی همچون تکمیل زنجیره و چرخه تولید محصول در این شهر را در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،پروانه حیدری معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به اهداء نشان جغرافیایی بین المللی "گلیم" به شهر هرسین در روز‌های گذشته، گفت : کسب این نشان باعث ثبت طرح، موتیف، نقش و نگاره گلیم به نام شهر هرسین در دنیا شد.

وی گفت : پس از ثبت جهانی گلیم به نام هرسین، دیگر هیچ کشور و یا استانی نمی‌تواند مدعی شود که منشا تولید این محصول است و یا اینکه آن را به نام خود به مردم معرفی کند.

معاون صنایع دستی استان اظهار کرد: با ثبت جهانی این محصول، گام‌های بعدی را جهت ثبت هرسین به عنوان شهر ملی گلیم و در ادامه به عنوان پایتخت جهانی گلیم آغاز خواهیم کرد.

وی گفت: البته پرونده ثبت هرسین به نام شهر ملی گلیم را به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال کرده‌ایم و احتمالا تیرماه امسال جلسه دفاع از این پرونده را خواهیم داشت.

معاون صنایع دستی استان تاکید کرد: با ثبت هرسین به عنوان شهر ملی گلیم، در شش ماهه دوم امسال اقداماتی مانند برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای هنرمندان صنعتگر این رشته جهت ارتقاء کیفیت بیشتر محصول و تکمیل زنجیره و چرخه تولید آن را برای ثبت جهانی هرسین اجرا می‌کنیم.

وی تهیه مواد اولیه، وجود برخی نواقص در مراحل نهایی بافت این محصول و نیز رنگرزی سنتی را خلاء‌های کنونی تولید گلیم در هرسین برشمرد و گفت: در این راستا برنامه ریزی جهت تکمیل زنجیره و چرخه تولید گلیم را در این شهرستان در دستورکار داریم.

حیدری در پایان تصریح کرد: بسته بندی مناسبت جهت عرضه گلیم به بازار‌های بین المللی به گونه‌ای که هرسین را برند تولید این محصول کند از دیگر خلاء‌هایی است که باید برای رفع آن برنامه ریزی داشته باشیم .

 

 

انتهای پیام/د

ثبت طرح، موتیف، نقش و نگاره گلیم به نام شهر هرسین

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.