سخنگوی شورای نگهبان گفت: در جلسات فوق العاده، مصوبه انتخابات مجلس را بررسی کنیم تا نتیجه را در موعد قانونی ارسال کنیم.

بررسی قانون انتخابات مجلس در جلسات فوق‌العاده شورای نگهبان/ ۲۵ مصوبه مجلس در سال ۹۷ تایید شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در اولین نشست خبری خود در سال ۹۸ ضمن گرامیداشت یاد شهید مطهری و روز معلم با اشاره به گزارشی از عملکرد این شورا در سال گذشته، گفت: ۴۳ مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی به این شورا ارسال شد که ۲۵ مصوبه تأیید، ۱۸ مصوبه دارای ایراد بود که به منظور اصلاح به مجلس اعاده شده است.

وی افزود: همچنین ۷ اساسنامه از سوی هیئت وزیران به شورای نگهبان ارسال شد که ۴ مورد آن تأیید، یک مورد دارای ایراد شناخته شده و ۲ مورد دیگر آن هم در حال بررسی است.

کدخدایی با بیان اینکه ۶۰ نامه از سوی دیوان عدالت اداری به این شورا طی سال گذشته ارسال شده است، بیان کرد: ۲۷ مورد آن مغایرتی با شرع نداشت و ۱۲ مورد آن خلاف شرع شناخته شد، همچنین ۲۰ نامه و درخواست هم هنوز در حال رسیدگی است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به اعلام زمان و شرایط انتخابات مجلس از سوی وزارت کشور آیا اصلاح قانون انتخابات مجلس به این انتخابات آتی خواهد رسید یا خیر، گفت: ما نشست‌هایی را با وزارت کشور داشته‌ایم و جدولی هم برای انتخابات مجلس تعیین شده است.

وی تأکید کرد: بررسی مصوبه اصلاح قانون انتخابات مجلس را هفته گذشته در دستور کار شورای نگهبان داشتیم، اما به دلیل طولانی شدن مصوبه اول، درباره اجرایی شدن قانون اساسی قرار گذاشته شد تا جلسات فوق‌العاده‌ای را این شورا به دلیل حساسیت و طولانی بودن مصوبه اصلاح قانون انتخابات مجلس برگزار کند.

کدخدایی تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم در موعد مقرر نتیجه نهایی را به مجلس ارائه کنیم، اما اینکه چگونه ایرادات گرفته شده نسبت به این قانون در مجلس اصلاح شود و چه زمانی به این شورا ارائه و تأیید شود را نمی‌توان اکنون پیش بینی کرد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: پیش بینی درباره اینکه اصلاح قانون انتخابات مجلس به این انتخابات می‌رسد یا نه منوت به ایرادات و زمان اصلاح آن است، ولی ما تلاش داریم تا در جلسات فوق‌العاده هرچه سریعتر نظرات خود را اعلام کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا شورای نگهبان با توجه به انتخابات بودجه کافی برای فعالیت دارد، بیان کرد: ما هم مانند سایر دستگاه‌ها بودجه مشخصی داریم که تنها بخشی از آن به شورا پرداخت می‌شود که در چارچوب همان عمل می‌کنیم.

کدخدایی تصریح کرد: البته کسانی که در جای دیگری استخدام هستند، به آن‌ها حق‌الزحمه پرداخت شده و حقوقی از سوی شورای نگهبان به آن‌ها پرداخت نمی‌شود، بنده هم که در دانشگاه حضور دارم حقوق و مزایا را از دانشگاه دریافت می‌کنم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره نظر شورای نگهبان نسبت به مصوبه مجلس مبنی بر عدم کاندیداطوری نمایندگانی با حضور ۳ دوره متوالی در پارلمان هم گفت: در این مورد نمی‌توانم نظری ارائه کنم، زیرا هنوز این مصوبه بررسی نشده تا بتوان درباره آن اعلام نظر کرد.

وی در واکنش به سوال دیگری درباره اینکه با توجه به انتخاب پیش روی مجلس آیا شورا تحولی برای تأیید صلاحیت‌ها با توجه به انتقادات در نظر خواهد گرفت، اظهار کرد: نسبت به وضعیت انتخابات و نظام انتخاباتی ایراداتی وجود دارد که باید اصلاح شوند، گام اول همان اصلاح قانون انتخابات مجلس توسط پارلمان بود که البته در زمان طولانی انجام شد.

کدخدایی تأکید کرد: ما هم مشورت‌هایی را در این زمینه ارائه کرده‌ایم، اما باید دید قانون چه تمهیداتی را برای این موضوع در نظر می‌گیرد در غیر این صورت مانند گذشته و با دقت بیشتر به نحوی که حق کسی تضعیف نشود، عمل خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه شورای نگهبان نسبت به پرونده بسیار زیاد ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس گلایه داشته، آیا این موضوع رفع شده است یا خیر، بیان کرد: این موضوع از جمله ایراداتی است که توقع داشتیم زودتر از این‌ها طی قانونی اصلاح شود که متأسفانه هنوز اقدامی نشده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما طی توئیتی از استادان خواستید تا نظرات خود را نسبت به قانون انتخابات مجلس بیان کنند، آیا این موضوع قابل اجراست، گفت: شورای نگهبان دارای ۲ مجمع مشورتی است، یک بخش حقوقی که جوانان در حال بررسی و جمع بندی نظرات و گزارش‌ها هستند و دیگری مجمع مشورتی در قم که نظرات فقهی فقها را بررسی می‌کند.

کدخدایی ادامه داد: استفاده از نظرات کارشناسی در شورای نگهبان هیچ محدودیتی ندارد و ما در چارچوب حقوق و شرع از این نظرات استفاده می‌کنیم، زیرا شاید یک بحث حقوقی به ذهن بنده نرسیده باشد، ولی از سوی یک استاد حقوق بیان شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره استفاده از سیستم الکترونیکی شدن انتخابات در انتخابات دوره یازدهم مجلس هم، گفت: استفاده از سیستم الکترونیکی روند‌های متعدد و طولانی دارد و ما باید در هر دوره از انتخابات مراحلی را درباره استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی جلو می‌بردیم.

وی تأکید کرد: البته کار‌هایی در حوزه کارشناسی با کارشناسان وزارت کشور انجام داده‌ایم و در هر کجا که وزارت کشور برای استفاده از سیستم الکترونیکی در انتخابات داشته باشد، ما هم آماده هستیم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در سال ۹۴ ثبت نام بالای نامزد‌های انتخاباتی مجلس و رد صلاحیت آن‌ها هزینه‌هایی را برای نظام داشت، آیا در این دوره از انتخابات مجلس محدودیتی را برای ثبت نام افراد در نظر گرفته‌اید، اظهار کرد: تاکنون که همان قانون گذشته وجود دارد و باید منتظر نهایی شدن اصلاح قانون انتخابات مجلس بود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: اما باید بر روی نحوه ثبت نام و در چارچوب معقول نظام انتخاباتی بررسی‌های لازم انجام و اقداماتی صورت بگیرد تا ثبت نام و بررسی آن‌ها در انتخابات به صورت حقوقی و قانونی انجام شود و حقی هم از کسی ضایع نشود.

وی در واکنش به سوالی درباره اینکه آیا شورای نگهبان برنامه‌ای برای رصد فضای مجازی در زمان انتخابات مجلس دارد، اظهار کرد: اگر فعالیتی انجام شود که ناقض شرایط باشد، آن را رصد می‌کنیم.

کدخدایی در پایان در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری استفاده از فیلترشکن دارای ایراد است و آیا استفاده از فیترشکن‌ها نقض قانون نیست، گفت: حتما کسانی که در یک فضای بازتر ناچار به استفاده از آن باشند، ایرادی ندارد، اما اگر شاید ناقض قانون باشد و بنده با این موضوع موافقم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار