رئیس سازمان چای کشور گفت: در حال حاضر چای ایرانی به ۳۶ کشور جهان صادر می‌شود و با افزایش صادرات چای خشک ارزآوری خوبی وارد کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور گفت: در حال حاضر چای ایرانی به ۳۶ کشور جهان صادر می‌شود و با افزایش صادرات چای خشک ارزآوری خوبی نصیب کشورمان می‌شود و کشاورزان چایکار نیز رغبت بیشتری برای تولید پیدا می‌کنند.

وی افزود: بیشترین میزان صادرات چای ایرانی به کشور‌هایی نظیر هند، ترکمنستان، عراق، افغانستان، ازبکستان، روسیه، امارات متحده عربی، تاجیکستان، آلمان، ترکیه و هلند انجام می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور، از افزایش صادرات چای ایرانی خبر داد و گفت: بر اساس آمار‌های این سازمان، حجم صادرات چای ایرانی از لحاظ وزنی در سال گذشته حدود ۱۱.۴ درصد به نسبت سال ۹۶ افزایش پیدا کرده است.

حبیب جهانساز به صادرات بیش از ۱۶ هزار تن چای خشک ایرانی اشاره کرد و گفت: این در حالی است که در سال ۹۶ حجم کل صادرات چای خشک باکیفیت ایرانی به سایر کشور‌های مورد نظر از لحاظ وزنی به حدود ۱۴.۶ هزار تن رسیده بود.

رئیس سازمان چای کشور، متوسط ارزش دلاری به ازای یک کیلوگرم چای صادراتی بر اساس تعرفه¬‌های مصوب در سال ۹۷ را حدود ۱.۲۲ دلار اعلام کرد و گفت: متوسط ارزش دلاری چای صادراتی در سال ۹۶ حدود ۱.۳۲ دلار بود که از کاهش ۷.۶ درصدی این شاخص حکایت دارد.

حبیب جهانساز افزود: پارسال حدود ۱۹.۸ میلیون دلار چای از مبدأ ایران به خارج کشور صادر شده که در مقایسه با سال ۹۶ نشانگر رشد ۲/۳ درصدی است.

۳ هزارتن برگ سبز چای تاکنون از چایکاران شمال خریداری شده است

رئیس سازمان چای گفت: با گذشت یک هفته از آغاز چین بهاره ۳ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران گیلان و مازندران خریداری شد این در حالی است که امسال به علت بارش باران و سرمای هوا چین برگ سبز چای با یک هفته تاخیر آغاز شد.

حبیب جهانساز، ارزش این مقدار برگ سبز ۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: صاحبان ۳ کارخانه به رغم داشتن فرصت ۱۵ روزه برای پرداخت بهای برگ سبز به چایکاران ۴۰۰ میلیون ریال قدر سهم شان را زودتر پرداخت کردند.

وی، با بیان اینکه ۱۰۰ درصد برگ سبز خریداری شده درجه یک است، گفت: پیش بینی می‌شود چایکاران در چین بهاره ۴۵ هزارتن برگ سبز برداشت کنند.

رئیس سازمان چای، با اشاره به اینکه ۴۶۰ ناظر بر خرید برگ سبز چای نظارت می‌کنند، افزود: قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم برگ سبز درجه یک ۳۲ هزار و ۷۵۰ ریال و درجه دو ۱۸ هزار و ۴۹۲ ریال است.

وی تصریح کرد:برداشت برگ سبز از ۲۵ هزارهکتارباغ‌های چای گیلان و مازندران تا مهرماه ادامه دارد.

 

انتهای پیام/م.ع

چای ایرانی به ۳۶ کشور جهان صادر می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.