نتایج اولیه انتخابات شورا‌های شهر و شهرداری‌ها در انگلیس، از نارضایتی مردم این کشور از عملکرد دو حزب کارگر و محافظه‌کار حکایت دارد.

عملکرد ضعیف دو حزب بزرگ انگلیس در انتخابات شورا‌های شهر و شهرداری‌هابه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نتایج شمارش آراء در انتخابات شوراهای شهر و شهرداری‌ها که دیروز در انگلیس برگزار شد نشان می‌دهد چگونگی خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برکسیت) به موضوعی محوری در عرصه سیاسی این کشور تبدیل شده است.

نتایج شمارش آرا تا عصر امروز نشان داده است رای دهندگان عملکرد دو حزب اصلی کارگر و محافظه‌کار را درباره برکسیت نمی‌پسندند. تا عصر امروز، حزب حاکم محافظه‌کار که خواهان خروج از اتحادیه اروپاست، ۸۵۰ کرسی و اکثریت ۳۰ شورای شهر را از دست داده است. اما حزب لیبرال دموکرات که خواهان باقی ماندن در این اتحادیه است، توانسته است حدود ۵۰۰ کرسی به دست آورد.

حزب کارگر نیز که تاکنون سیاست مشخصی درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا ارائه نکرده است، ۸۰ کرسی را در انتخابات شورای شهر انگلیس از دست داده است.

کارشناسان معتقدند اگر این وضعیت در انتخابات بریتانیا نیز تکرار شود، دو حزب بزرگ کارگر و محافظه کار می‌توانند ۲۸ درصد از آرای مردم را به دست آورند و در آن صورت حزب لیبرال دموکرات نیز خواهد توانست ۱۹ درصد از آرا را کسب کند و سهم دیگر احزاب از آرای مردمی، ۲۵ درصد خواهد شد.

نتیجه شمارش آرای انتخابات در ۱۸۰ حوزه از ۲۴۸ حوزه انتخاباتی، تا عصر امروز اعلام شد و شمارش آرای دیگر حوزه‌ها ادامه دارد. حزب سبز تا عصر رور جمعه توانست ۱۲۰ کرسی بر کرسی هایش بیفزاید و در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۵ میلادی، حزب استقلال بریتانیا (UKIP) که هوادار سر سخت خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست ۸۰ کرسی از دست داده است.

بر اساس نتایج منتشر شده، افراد مستقل نیز تا عصر جمعه توانستند بیش از ۳۰۰ کرسی را در شورا‌های شهری به دست آورند.

انتخابات روز پنج شنبه در انگلیس، شامل انتخابات شورا‌های شهری در ۲۴۸ حوزه، مقامات اجرایی در ۴۷ حوزه و مقامات شهرداری‌ها در ۳۳ شهر بزرگ برگزار شد.

در همه پرسی سوم تیرماه ۱۳۹۵ (۲۳ ژوئن ۲۰۱۶) ۵۱.۹ درصد مردم بریتانیا (شامل انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی) به خروج از اتحادیه اروپا و ۴۸.۱ درصد نیز به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.

مهلت دو ساله اتحادیه اروپا برای خارج شدن بریتانیا از این اتحادیه جمعه ۹ فروردین به پایان رسید و نخست وزیر انگلیس مجبور شد از اتحادیه اروپا وقت اضافه بگیرد. اما جامعه، مجلس و دولت این کشور به اندازه‌ای دچار اختلاف و چند دستگی است که هنوز نتوانسته اند برای چگونگی ترک اتحادیه اروپا به جمع بندی برسند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار