لنکرانی گفت: در حوادث ترافیکی بحث ایمنی خودرو، رانندگی خشن و مصرف الکل مشکلساز بوده است.
کامران باقری لنکرانی وزیر اسبق بهداشت، عضو فرهنگستان علوم پزشکی و رئیس پنل حوادث ترافیکی نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت که برای نخستین بار در غرب آسیا و شرق آفریقا به میزبانی ایران برگزار شد، در گفتوگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضوع حوادث ترافیکی و موارد مورد بحث در نشست مجمعع جهانی سلامت اظهار کرد: حوادث ترافیکی در کشور ما متاسفانه بار زیادی از نظر مرگ و میر و معلولیت ایجاد می کند.
رئیس پنل حوادث ترافیکی نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت با اشاره به تاریخ اولین حادثه ترافیکی در ایران و روند افزایش مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در کشور بیان کرد: از سال ۱۳۰۴ که اولین حوادث ترافیکی در ایران اتفاق افتاده است تا سال ۱۳۸۵ روند فزایندهای در حوادث ترافیکی داشتیم و در سال ۱۳۸۴ به قله هزار مرگ و میر بر اثر حوادث ترافیکی رسیدیم و در آن زمان حدود ۳۰ هزار نفر جن خود را بر اثر حوادث ترافیکی از دست میدادند.
وزیراسبق بهداشت به کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در دهه گذشته اشاره کرد و افزود: از سال ۸۵ اقدامات هماهنگی بین حدود ۳۵ دستگاه شامل وزارت بهداشت، پلیس، وزارت راه و شهرسازی، بیمه ها، شهرداریها و سایر نهادهای دست اندر کار انجام شد و از سال ۸۵ برای اولین بار بعد از ۸۱ سال کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی کاهش پیدا کرد.
لنکرانی با اشاره به آمار مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در حال حاضر اظهار کرد: مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی از ۳۰ هزار مورد در سال ۱۳۸۵ به سالیانه ۱۷ هزار مرگ رسیده است البته بحث هایی درباره کم شماری مطرح می شود اما حدود مرگ و میر به طور کلی کاهش پیدا کرده است.
رئیس پنل حوادث ترافیکی نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت با بیان اینکه متاسفانه از ۲ سال گذشته روند مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی اندکی افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: افزایش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیک در ۲ سال گذشته کمتر از ۲ درصد بوده، اما در مواقع حساس در برخی استانها این روند افزایش مرگ و میر تا ۵ درصد افزایش داشته است و این نشان می دهد اقداماتی که در گذشته انجام داده ایم در زمان خود موثر بوده و اکنون به اوج اثرگذاری رسیده است.
وزیراسبق بهداشت تاکید کرد: اگر بخواهیم روند کاهنده مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی را حفظ کنیم لازم است تا تجدیدنظری در سیاست ها داشته باشیم و نقاط قوت قبلی را تقویت و اقدامات جدیدتری طراحی کنیم و این اقدامات در بحث برنامه ریزی بین بخشی باید شکل گیرد و یکی از دستگاه های اجرایی موثر به عنوان متولی سلامت مردم وزارت بهداشت است.
لنکرانی با اشاره به موضوعات مورد بحث و بررسی در زمینه حوادث ترافیکی که در نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت با حضور سیاست گذاران برجسته حوزه سلامت و نمایندگانی از سازمان بهداشت جهانی و مهمانانان خارجی برگزار شد، گفت: ما در پنل حوادث ترافیکی تجربه های موفق ایران را در زمینه کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی ارائه کردیم.
وزیراسبق بهداشت تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم ایران کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی موفق بوده و تجربه کشور ما در کاهش مرگ و میر حوادث ترافیکی در بازه زمانی یک دهه مثال زدنی و در دنیا بی نظیر بوده و اتفاق خیلی خوب و مهمی در ایران رخ داده است.
رئیس پنل حوادث ترافیکی نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت ادامه داد: همچنین در این پنل درباره داده های جدید و نقاط ضعف در زمینه حوادث ترافیکی و مرگ و میر ناشی از آن بحث کردیم چرا که به نظر می رسد نقاط ضعف موجب افزایش مرگ و میر حوادث ترافیکی شده است.
وزیراسبق بهداشت به نقاط ضعف در حوزه حوادث ترافیکی که موجب افزایش مرگ و میرها در 2 سال گذشته شده است ، اشاره کرد و گفت: ما در رفتار رانندگی دچار معضل هستیم و رفتار رانندگی به سمت خشن شدن پیش می رود همچنین با معضل ایمنی خودروها روبه رو هستیم و مشکلاتی در این زمینه داریم.
لنکرانی اصلاح نقاط حادثه خیز جاده ای را در کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی ضروروی و مهم دانست و گفت: در نقاط حادثه خیز با توجه به اینکه کشور ما از نظر جغرافیایی پهناور است چالش هایی داریم و برخی نقاط حادثه خیز ما وقتی اصلاح شده اند خود نقاط حادثه خیز جدیدی به وجود آورده اند که باید اصلاح شوند و به گونه ای عمل کنیم که در روند اصلاح نقاط حادثه خیز جدید به وجود نیایند.
رئیس پنل حوادث ترافیکی نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت به چالش مصرف الکل و موادمخدر و تاثیر آن در افزایش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیک اشاره کرد و افزود: بحث رانندگی پس از مصرف الکل و موادمخدر در کشور ما معضل مهمی در حوادث ترافیکی محسوب می شود به ویژه مصرف الکل که روند آن فزاینده بوده است.
وزیر اسبق بهداشت درباره امدادرسانی به مصدومان جاده ای به منظور کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی اظهار کرد: از طرفی در مراقبت های بهداشتی و درمان باید اقداماتمان را روز آمد کنیم و شبکه مراقبت از حوادث را به وجود بیاوریم.
انتهای پیام/
از یک جای دیگر افزایش ییدا کرده است
مرگ آنهائی که با حقوق کم و ناچیز، صورت
خود را پیش خانواده و مردم سرخ نگه می دارند
ولی غصه و غم نداری و خجالت پیش خانواده
داماد و عروس و نوه ها بسیار جان کاه هست
مخصوصاً بازنشسته ها، از غم معیشت، و
نداری، دردمندانه مانند مرده ای متحرک
زندگی سختی را می گذرانند.
پناه بر خدا
مانند صنوف مستقر در محل های خطرناک جاده ها !!!
که این عوامل به سهم خود باعث تصادفات شدید با مرگ و میر و خسارات بالا میشوند