بمحمد بر ورود جدی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در بخش پایین دستی صنعت نفت برای مقابله با خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعيد محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی  اظهار كرد: با توجه به بيانيه گام دوم انقلاب و فرامین رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی در تلاشیم در بحث پایین دستی نفت ورود جدی تری کنیم تا گامی برای مقابله با خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش برداریم.


بیشتر بخوانید: تلاش ما در اوپک غیرسیاسی کردن نفت است/ایران الگوی مهم برای صنعت نفت در منطقه است


وی ادامه داد: در تلاشیم تا در بخش صنعت جای شرکت های خارجی را پر کنیم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء ضمن تبریک افتتاح  بزرگ‌ترین طرح توسعه منابع آب و خاک غرب کشور توسط رئیس جمهور افزود: این طرح یک مگا پروژه با ابعاد بزرگ و وسیع بود که توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بنا نهاده شد در این پروژه ۶۵۰ خط لوله، ۱۵۰ تونل، ۳۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۱۷ سد وجود دارد.

محمد فشار‌های اقتصادی دشمن در این برهه از زمان را نسبت به سایر دوران بیشتر دانسته و گفت: دشمن با فشار بر چرخه اقتصادی معیشت مردم را هدف قرار داده است و محور این فشار‌ها حوزه نفت و گاز است امیدواریم این فشار‌ها نتیجه مثبتی برای کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: سالیان سال است که به دنبال جدایی قطعی بودجه از نفت هستیم که تحریم‌ها این هدف را محقق خواهد کرد.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء با بیان اینکه ایران دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است، افزود: پتانسیل‌هایی به نام معادن و گردشگری از جمله ظرفیت‌هایی هستند که مغفول مانده اند، معتقدم معادن‌‌‌، نفت دوم کشور محسوب می‌شوند.

وی گفت: رشد تقاضای صنعتی در جهان به قدری بالا است که دشمن نمی‌تواند انحصار طلبی داشته باشد، بازار وسیع و گسترده نفت در جهان قطع به یقین دست آمریکایی‌ها را در تحریم نفت ایران کوتاه می‌کند.

محمد با تاکید بر اینکه در دوران تحریم نقش آفرینی قرارگاه خاتم الانبیاء بیشتر می‌شود، افزود: تجارب تحریم‌های قبلی نشان می‌دهد که توسعه کمی و کیفی بخش خصوصی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در دوران تحریم افزایش می یابد.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء گفت: امروز فضای خوبی به لحاظ داخلی‌سازی در کشور برقرار است و بومی سازی از جمله برکات مثبتی است که بر اثر تحریم‌ها به وجود آمده است.

وی بیان کرد: قرارگاه به عنوان یک بن‌بست شکن در شرایط فعلی عمل کرده و در کنار سازندگان داخلی در حوزه صنعت نفت درحال فعالیت است.

محمد ادامه داد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با تامین منابع مالی و شناسایی خلا‌ها به دنبال آن است که هر جا کشور احساس نیاز می کند و یا خار جی‌ها فضا را ترک کرده‌اند ورود کند.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء تاکید کرد: استراتژی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء پر کردن خلا‌ها و جلوگیری از خام فروشی است.

وی ادامه داد: قرارگاه خاتم الانبیاء از هیچ رانتی استفاده نمی‌کند و تمامی ضوابط را همانند بخش خصوصی رعایت می‌کند به عبارتی قرارگاه همانند بخش خصوصی درحال پرداخت بیمه، مالیات و ... است حتی دیوان محاسبات و سازمان بازرسی درحالی بر فعالیت‌های ما نظارت دارند که حضور این نهاد‌ها در بخش خصوصی دیده نمی‌شود.

محمد در تشریح فعالیت‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در صنعت نفت گفت: از مجموعه وزارت نفت بابت فضای مثبتی که برای همکاری ایجاد شده است تشکر می کنم در دوره تحریم‌های قبلی با ترک شرکت‌های خارجی از پروژه پارس جنوبی با اطمینانی که به قرارگاه شد این پروژه توسعه پیدا کرد و امروز بیش از ۵ هزار پیمانکار و مشاور با قرارگاه کار می‌کند.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء با بیان اینکه قرارگاه خاتم الانبیاء رفیق بخش خصوص است افزود: در پالایشگاه ستاره خلیج فارس که اسفند سال گذشته فاز سوم آن افتتاح شد با اعتماد کارفرما و ورود قرارگاه به این پروژه در دور قبلی تحریم‌ها طراحی این پروژه به صورت صد درصد ایرانی انجام شد حتی ۷۰ درصد قطعات این فاز ایرانی سازی شده است.

وی ادامه داد: اکنون سکو‌های پارس جنوبی به صورت صد در صد ایرانی درحال ساخت هستند، مجموعه صدرا نسبت به ساخت ۱۰ سکو تهعد  داده بود که ۵ سکوی آن‌ها نصب و ۵ سکوی دیگر با پیشرفت ۸۰ تا ۹۰ درصدی امسال نصب خواهد شد.

محمد افزود: ۲ سکو در مهر، یک  سکو در مرداد، یک سکو در شهریور و سکوی نهایی در آبان امسال نصب خواهد شد.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء با بیان اینکه قرارگاه خاتم الانبیاء نخ تسبیح است، افزود: ما تنها دانه‌های تسبیح را شناسایی و آن‌ها را دور هم جمع کرده ایم و در حال بهره برداری از ظرفیت‌های آن‌ها هستیم.

وی در تشریح برنامه قرارگاه برای مقابله با خام فروشی در بخش پایین دستی نفت گفت: ۳ میلیون تن مواد در سطح پایین دستی  در حال تولید است در حالی که نیاز کشور به این مواد ۲۰ میلیون تن است، قرارگاه برنامه دارد تا این میزان کمبود را با همکاری وزارت نفت جبران کند.

محمد بیان کرد: موادی مانند پلی اتیلن و اتیلن صادر شده و بعد با هزینه گزاف دوباره وارد کشور می‌شود بنابراین برنامه داریم تا با این قبیل از خام فروشی‌ها مقابله کنیم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء در تشریح تعهد قرارگاه خاتم الانبیاء در قبال ونزوئلا به منظور ساخت ۴ نفت‌کش گفت: یکی از نفت‌کش‌ها ساخته و تحویل داده شده است و دومی با پیشرفت ۵۰ درصدی در حال ساخت است.

می توانیم فاز ۱۱ پارس جنوبی را داخلی سازی کنیم

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء برنامه‌ای برای اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی دارد یا خیر افزود: آمادگی کامل داریم تا پس از تعیین و تکلیف حقوقی قرارداد منعقد شده وزارت نفت با توتال و سی ان پی سی چین وارد مذاکره با وزارت نفت شویم.

محمد تاکید: ما می توانیم فاز ۱۱ پارس جنوبی را داخلی سازی کنیم هرچند در این پروژه نقاط های تکی وجود دارد، اما بر این باور هستیم که می‌توانیم به دنبال ارتباطاتی که با مجموعه خارج از کشور داریم به تکنولوژی ساخت سکوی تقویت فشار دست پیدا کرده و آن را در ایران بومی سازی کنیم.

وی یادآوری کرد: در پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس به کمپرسور‌هایی نیاز داشتیم که توان ایرانی با مهندسی معکوس به تکنولوژی آن دست پیدا کرده و اکنون در حال ساخت آن است.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در هیچ یک از پروژه‌هایی که انجام داده مالک نبوده است، افزود: در نظر داریم که به علت مشکل دولت در زمینه تامین مالی به سمت پروژه‌های زیرساختی کشور رفته و مالک شویم به همین منظور چند پروژه آزاد‌راهی از جمله کنار‌گذر جنوبی تهران، مراغه- هشترود و اراک-خرم‌آباد را به صورت مالکیتی آغاز کرده ایم.

وی در پایان در خصوص برنامه قرارگاه برای  احیا ظرفیت‌های معدنی گفت: با راه اندازی معادن آن‌ها را به شرکت‌های تعاونی واگذار خواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نفت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۱:۲۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
تحریم نفتی یک موهبت الهی است که توسط دشمنان ایجاد شده . بایستی به تولید و تلاش با حذف تعطیلی های غیر ضرور و ایجاد روحیه تلاش و تربیت فارغ التحصیلان کار آمد این نعمت را به نحو احسن استفاده کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
اجر شما با خدا
من که خیلی امیدوار به سپاه و ارتش و بسیج هستم
امیدوارم دولت همکاری کند
آخرین اخبار