معماریان گفت:این باغ وحش تحت نظر برنامه EEP یا تکثیر گونه‌های در خطر انقراض در باغ وحش‌ها کار می‌کند.

تکثیر شیر ایرانی باید براساس توصیه نامه EEP باشدایمان معماریان دامپزشک پارک پردیسان و باغ وحش ارم در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با ورود دو شیر ایرانی به کشور اظهار کرد: شیر ایرانی در گذشته در زیستگاه‌هایی در قاره آسیا زندگی می‌کرد که بهترین زیستگاه و زیستگاه اصلی آن ایران بود و متأسفانه حدود ۸۰ سال پیش آخرین بار در این زیستگاه مشاهده شده بود.

وی افزود: شکار بی رویه، از بین رفتن زیستگاه‌ها و کاهش طعمه‌های شیر ایرانی دلایل اصلی نابودی این گونه ارزشمند در ایران بود.

معماریان گفت: قبل از انقراض شیر ایرانی در زیستگاه‌های خود تعدادی از آن‌ها به باغ وحش‌های اروپایی برده شدند و در آنجا نگهداری شدند و نسل‌های بعدی آن‌ها تکثیر و در آنجا ماندگار شدند.

وی ادامه داد: باغ وحش ارم برای بازگشت شیر ایرانی حدود ۷ سال تلاش کرد که در این راستا تمام استاندارد‌های لازم حتی فراتر از استاندارد‌های اروپایی را رعایت کرد و جایگاهی ساخت که چندین بار بازرسان اروپایی‌ها آن را تأیید کردند و پس از تایید دو شیر ایرانی را به باغ وحش ارم ایران اختصاص داده شد.

دامپزشک باغ وحش بیان کرد: دو شیری که به باغ وحش ایران اختصاص داده شد یکی نر و دیگری ماده است شیر نر ۶ ساله از باغ وحش بریستول انگلستان و شیر ماده ۴ ساله از باغ وحش دوبلین ایرلند هستند.

وی افزود: هدف اصلی از آوردن شیر ایرانی، توجه مردم  به حیات وحش است و اینکه حیات وحش ایران چه ارزشی برای کشور دارند و چه گونه‌های با ارزشی را ما در گذشته داشتیم که با بی‌توجهی آن‌ها را از دست دادیم .

معماریان اضافه کرد: اگر این بی توجهی را ادامه دهیم گونه‌های با ارزشی همچون پلنگ و یوزپلنگ‌های ایرانی را نیز به راحتی از دست خواهیم داد و نسل‌های آینده نیز از بودن آن‌ها محروم خواهند شد.

دامپزشک باغ وحش ارم گفت: باغ وحش‌ها می‌توانند در حفظ ژن‌های با ارزش طبیعی کمک کننده باشند و فرهنگ سازی حفاظت از حیات وحش را آموزش دهند.

معماریان ادامه داد: باغ وحش ارم تحت نظر برنامه EEP یا تکثیر گونه‌های در خطر انقراض در باغ وحش‌ها کار می‌کند و برای تکثیر هر گونه‌ای باید توصیه نامه تکثیر داشته باشد.

وی در ادامه تاکید: بر اساس توصیه نامه تکثیر گونه‌های در خطر انقراض بانک ژن، نیاز به جایگاه مناسب و معرفی مجدد در طبیعت باید صورت گیرد و اگر هر کدام از این‌ها را باغ وحش‌ها داشته باشند می‌توانند توصیه‌نامه را داشته و تکثیر را انجام دهد.

معماریان افزود: متاسفانه زیستگاه‌های طبیعی شیر ایرانی در ایران به طور کامل از بین رفته و زیستگاهی به عنوان زیستگاه که مختص شیر ایرانی باشد دیگر در کشور وجود ندارد.

دامپزشک باغ وحش ارم تصریح کرد: شیر نیازمند یک زیستگاه خاص با طعمه‌های خاص و تعارض آن با انسان بسیار بالاست اگر زیستگاه مناسبی نداشته باشد و رهاسازی یا معرفی مجدد به طبیعت می‌تواند برای آن خطر ساز باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار