رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: استان یزد جایگاه ویژه‌ای در علم و فناوری پیدا کرده و برنامه‌هایی که در مسیر توسعه علم و فناوری دارد، بستر مناسبی برای تعالی چنین موسساتی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، محمدرضا عارف رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چهارشنبه شب در مراسم تجلیل از استاد نمونه و پیشکسوت استان یزد  ضمن قدردانی از تلاش‌هایی که در مسیر کیفی سازی آموزش عالی در مؤسسه آموزش عالی امام جواد (ع) یزد انجام می‌شود، گفت: این دانشگاه در این مسیر جهت گیری خود را آغاز کرده ضمن اینکه استان یزد نیز به دلیل جایگاه ویژه‌ای که در علم و فناوری پیدا کرده و برنامه‌هایی که در مسیر توسعه علم و فناوری دارد، بستر مناسبی برای تعالی چنین موسساتی است.

وی با اشاره به تعامل بسیار خوبی که در دانشگاه‌های استان یزد برقرار است، افزود: امروز زمانی است که باید از تعامل فراتر برویم و به جایگاه به‌هم تنیدگی دانشگاه‌ها برسیم که البته این موضوع نیز در یزد کم و بیش به چشم می‌خورد.

عارف با اشاره به روند آموزش عالی در کشور اظهار داشت: زمانی گسترش کمی آموزش عالی آرمان ما بود و تلاش‌ها همه در مسیری قرار گرفت که آمار ۱۷۵ هزار دانشجوی اوایل انقلاب به حدود ۵ میلیون در زمانی که چهل سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد، رسید.

وی افزود: تا مقطعی، روند رشد کمی دانشجویان، ارزش و ایده آل و رسیدن به شاخص ۲ هزار دانشجو در کشور برای ما مطلوب و رسیدن به آمار سه و چهار میلیون، ایده آل بود و اکنون به آمار ۵ میلیون نفر رسیده‌ایم.

عارف خاطرنشان کرد: همه آن‌هایی که در آن زمان برای توسعه کمی دانشگاه‌ها دغدغه داشتند، امروز ضرورت کیفی کردن آموزش عالی را درک کرده‌اند و به طور جدی به سمت کاربردی کردن علم قدم برداشته‌اند.

آمایش آموزش عالی مهمترین مسئله در آموزش

نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرد: امروز مهمترین مسئله در آموزش عالی، آمایش آموزش عالی است و برای رسیدن به این جایگاه باید از دانشگاه‌های نسل ۳ عبور کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید به زودی با دانشگاه‌های ابر هوشمند مواجه شویم، تصریح کرد: این دانشگاه‌ها رسیدن به قله‌های رفیع علم در دنیا را به عنوان یک راهبرد دنبال می‌کند.

وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم در این مسیر به درستی قدم برداریم، یکی از راهکارها، معرفی الگو‌های برجسته و مشترک میان دانشگاه‌ها است و این اقدام چند سالی است که از سوی مؤسسه آموزش عالی امام جواد (ع) انجام می‌شود.

عارف با بیان اینکه این رویکرد در تمام دانشگاه‌ها اجرا شده است، افزود: اولین دوره انتخاب استاد نمونه در سال ۶۹ در دانشگاه تربیت مدرس انجام شد و هر سال با معرفی الگو‌های برجسته، بسیاری از موانعی که در مسیر جذب نیرو‌های کیفی بود، برداشته شد.

وی با اشاره به انتخاب پرفسور حسین فرمان به عنوان استاد نمونه و پیشکسوت استان یزد خاطرنشان کرد: ایشان از افتخارات استان یزد هستند و احترام به استاد به ویژه اساتید پیشکسوت، وظیفه علمی و اجتماعی همه ما است.

در این مراسم از پرفسور حسین فرمان، استاد تمام دانشگاه علم و صنعت در رشته فیزیک همچنین مهدی تولایی به عنوان استاد نمونه مؤسسه آموزش عالی امام جواد (ع) یزد تقدیر شد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.