رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: طرح توسعه هواشناسی کاربردی در بخش کشاورزی با هدف کاهش خسارت‌ها و تأمین امنیت غذایی به زودی در شهرستان دلگان اجرا می‌شود.

طرح توسعه هواشناسی کاربردی در دلگان اجرا می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،به گزارش روابط عمومی هواشناسی سیستان و بلوچستان، محمود دیانتی در دیدار با معاون فرماندار دلگان اظهار داشت: در سال گذشته اکثر پدیده‌های مخرب جوی و بلاخیز نظیر سیل، خشکسالی، طوفان شن، تگرگ، صاعقه، باد شدید، موج‌های گرمایی و سرمایی و... در استان روی داد که شرایط طبیعی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد.

وی افزود: وجود این پدیده‌های جوی جزو اقلیم گرم و خشک سیستان و بلوچستان است و ناگزیر به سازگاری با آن‌ها هستیم چرا که از زمان تأسیس نخستین ایستگاه هواشناسی در استان پدیده‌های مخرب جوی با اشکال و شدت‌های مختلف در استان ثبت شده است.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در استان سابقه موج‌های سرمایی شدید وجود دارد که در جریان آن دمای منفی ۲۲ درجه سلسیوس ثبت شده است، از طرفی موج‌های گرمایی شدید با دما‌های بالای ۵۰ درجه نیز بار‌ها و بار‌ها در استان رخ داده است.

دیانتی تصریح کرد: علاوه بر این، سال‌های گذشته پدیده‌های اقیانوسی و طوفان‌های دریایی نیز استان را تحت تاثیر قرار داده است به طوریکه در جریان طوفان حاره‌ای «گونو» وقوع بارش‌های سنگین و باد‌های شدید خسارات زیادی را به مردم و زیرساخت‌های استان وارد کرد.

وی اضافه کرد: اگرچه مواجه با برخی پدیده‌های مخاطره آمیز جوی خسارت بار است و احتمال وقوع خسارت بسیار است. اما می‌توان با تقویت زیرساخت‌ها در نقاط آسیب پذیر و اجرای مدیریت ریسک، خسارت‌ها را در این اقلیم شکننده کاهش داد.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: سامانه توسعه هواشناسی کاربردی موسوم به «تهک» طرحی برای تنظیم رفتار‌های آگاهانه در مواجهه با انواع پدیده‌های مخرب جوی است که نوعی مدیریت ریسک برای کاهش خسارت‌های ناشی از این پدیده‌ها نیز به شمار رود.

دیانتی تصریح کرد: البته کاهش خسارت یکی از اهداف بیشمار تهک است چراکه این طرح بدنبال تنظیم برنامه ریزی‌های تخصصی بخش‌ها و صنوف مختلف جامعه، افزایش بیلان کاری و بهره وری و همچنین کاربردی کردن داده‌های تخصصی هواشناسی بویژه برای کاربران نهایی است.

وی افزود: توسعه هواشناسی کاربردی شامل شاخه‌های کشاورزی، دریایی، عمران، معماری و شهرسازی، آلودگی و... است که سعی دارد با ارائه توصیه‌های تخصصی هر شاخه به کاربران نهایی آن نظیر کشاورزان، فعال دریایی و مهندسین عمران و شهرسازی، ضمن تأمین امنیت سرمایه‌های اقتصادی مردم و دولت، به توسعه و بهره وری کمک کند.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در فاز نخست قرار است طرح «تهک» در بخش کشاورزی در شهرستان دلگان اجرایی شود و توصیه‌های کاربردی این بخش به صورت مستقیم و از طریق بستر‌های ارتباطی مختلف به کشاورز ارائه شود. در واقع توصیه‌های هواشناسی به زبان ساده و عامه فهم به کشاورز ارائه می‌شود و کشاورز با استفاده از این اطلاعات فعالیت‌های کشاورزی خود را مدیریت می‌کند.

بامری معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرماندار دلگان نیز در این نشست ضمن استقبال از اجرای این طرح در سطح شهرستان دلگان گفت: کشاورزی شغل غالب مردم شهرستان است که نیاز زیادی به اطلاعات هواشناسی دارد به ویژه اینکه استراتژیک‌ترین محصول شهرستان، خرماست.
وی در ادامه به وقوع پدیده‌های گردوغباری در دلگان اشاره کرد و افزود: با وجود خشکی تالاب جازموریان این شهرستان همواره تحت تاثیر پدیده‌های گردوغباری بوده، که نیازمند پایش مستمر است.

بامری تصریح کرد: استقرار ایستگاه سنجش گردوغبار در این شهرستان از اولویت‌های هواشناسی باشد، همانطور که در شهرستان‌های همجوار دلگان در استان کرمان این ایستگاه‌ها فعال شده اند.

دبیر تهک کشاورزی هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست به موفقیت‌های طرح تهک در استان‌های همجوار سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح تهک در سراسر کشور و سیستان و بلوچستان تا این لحظه میلیارد‌ها تومان بهره وری تولیدات کشاورزی افزایش یافته است، کشاورزان استان ما با بکارگیری اطلاعات هواشناسی در فرآیند کاشت، داشت و برداشت، میزان تولید خود را افزایش داده و از بروز خسارت‌های پیش بینی شده نیز تا حدود زیادی جلوگیری کرده اند.

محسن بستانی افزود: امیدوارم با اجرای این طرح در شهرستان دلگان که قطب تولید محصولات خارج از فصل استان است بتوان گامی مهمی در افزایش بیلان تولید و کاهش خسارت در این محصولات برداریم.

انتهای پیام/گ

اجرا طرح توسعه هواشناسی کاربردی در دلگان

برچسب ها: هواشناسی ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار