سیدعلیرضا آلداود پژوهشگر ارشد فضای مجازی در گفتوگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، با تأکید بر اینکه اخبار جعلی در بستر فضای مجازی رها شده و آسیبهای زیادی را به کشور ما به خصوص در شرایط بحرانی رسانده است، گفت: متأسفانه در کشور شاهد یک بیبرنامگی در مدیریت بحران در حوزه رسانه و فضای مجازی هستیم که شدت آسیبها و خسارات ناشی از سیل و حوادث طبیعی را چند برابر میکند.
این پژوهشگر فضای مجازی ادامه داد: به دلیل اینکه پیشبینی ایجاد مدیریت بحران در حوزه رسانه و مدیریت نکردیم، در چنین مواقعی دچار گیجی خاص برای اطلاعرسانی حوادثی که اتفاق میافتد، هستیم که این حوادث میتواند بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل یا فرورریختن ساختمانی در تهران باشد که متاسفانه هنوز از حوادث قبلی و آسیبهایی که از فضای مجازی و رسانههای رهاشده خوردهایم، درس عبرت نگرفتهایم و در سیل اخیز نیز دچار همان مشکلات شدیم.
وی ادامه داد: متاسفانه در ایام نوروز و در شرایطی که هموطنان ما در مشکلات، سختیها و خسارات ناشی از سیل بودند، فضای مجازی رهاشده به خصوص تلگرام و اینستاگرام نمک بر زخم مردم آسیب دیده میپاشیدند.
آلداود با تاکید بر اینکه در بستر غیر ابل کنترل و مدیریت تلگرام برای چندمین بار شاهد به وجود آمدن فضای شایعات و اخبار جعلی توسط جریان نفوذ، منافقین و عناصر ضدانقلاب بودیم، افزود: جریان نفوذ داخلی و عناصر ضدانقلاب در تلگرام و اینستاگرام در کانالها و صفحات با پوشش طنز در این مدت ناجوانمردانه ارزشها، هویت ملی، خدمات انقلاب و انقلابیها را با تمسخر زیر سؤال بردند و حتی در مقاطعی باعث بدبینی مردم سیلزده به خدمات خالصانه نهادهای انقلابی که داوطلبانه به یاری آنان رفته بودند، شدند.
این مدرس سواد رسانهای با اشاره به اینکه جریان نفوذ با حمایت از تلگرام و اینستاگرام تنها به فکر منافع حزبی و قبیلهای خود است، تصریح کرد: متاسفانه با پایین بودن سطح سواد رسانهای مردم، آنان به سرعت در بستر رهاشده و بیقانون فضای مجازی شایعات، اخبار جعلی و دروغهای رسانهای را باور میکنند و این شایعات به آنان و باورهایشان آسیبهای جدی میرساند.
آلداود با تاکید بر اینکه پس از بررسی ۱۰ کانال و صفحه طنز پرمخاطب در تلگرام و اینستاگرام، محورهای محتوای تولیدشده آنان در طول ایام وقوع سیل بسیار تاسف برانگیز و مغرضانه بود، اظهار کرد: انتشار گسترده شایعات و اخبار جعلی، تحقیر ملی، ایجاد اختلاف میان سپاه و ارتش، ایجاد کانال انحرافی برای پوشاندن ضعفهای دولت به خصوص غیبت رئیس جمهور در اکثر زمان وقوع سیل، حمله به ارزشها، نفرتپراکنی عمومی در جامعه و از بین بردن روحیه همدلی و اقدام همگانی در مواقع بحران، محورهای احصاشده در بررسی محتوای منتشرشده توسط این کانالها و صفحات به ظاهر طنز بود.
وی ادامه داد: با شرایط فوق اگر مدیریت رسانه و فضای مجازی در مواقع بحران را جدی نگیریم، حادثههای بحرانساز در کنار فعالیت تخریبی رسانهها، هم خسارات اجتماعی و انسانی ما را زیاد میکند و هم هزینههای خاصی مانند ایجاد فضای ناامنی روانی و ضربههای شدید روحی به هموطنانمان را به کشور تحمیل خواهند کرد.
این مدرس سواد رسانهای افزود: در کنار ارتقای سواد رسانهای مردم باید مطالبه قانومند شدن، ضابطهمند شدن و قابل مدیریت شدن فضای مجازی و رسانه در کشور را دقیقاً مانند تمام کشورهای پیشرفته داشته باشیم.
آلداود با تاکید بر اینکه دولت در خصوص ایجاد شرایط برای مدیریت بحران در حوزه رسانه و فضای مجازی باید به وظایفش بیش از پیش عمل کند، اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته هیچ وقت یک مسئول رسمی در شرایط بحران نمیگوید که مردم اخبار را از طریق شبکههای اجتماعی و پیامرسانهایی که مدیریتشان در دست دشمنانشان است، دنبال کنید، معمولاً در این کشورها سیستمهای اطلاعرسانی هشدار در مواقع بحران وجود دارد که از طریق آن بر روی تلفن همراه اطلاعرسانیهای اضطراری صورت میگیرد و همچنین در آن کشورها ضمن دروازهبانی شدید خبرها، از مردم میخواهند که از مبادی رسمی مثل تلویزیون، رادیو یا از پیامرسانهایی که مدیریتشان در دست خودشان است استفاده کنند تا بتوانند از شایعات و اخبار جعلی و کذبی که در این فضاها وجود دارد جلوگیری کنند.
آلداود اطلاع رسانیهای صداوسیما را در حادثه سیل اخیر بسیار خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: صداوسیما با بسیج امکانات خود و اطلاعرسانی لحظه به لحظه توانست با اخبار جعلی، تلاش دشمن برای ایجاد شکاف میان مردم و مسئولان، تزریق ناامیدی و وارونه جلوه دادن نقاط قوت نظام در مواجهه با بحران سیل را در هم بکشند که جا دارد از خبرنگاران شجاع و مدیران انقلابی رسانه ملی تقدیر به عمل آید.
انتهای پیام/