مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه کشور گفت: تلاش هایی که طی سالیان اخیر برای تحریف نام خلیج فارس انجام شده بی فایده بوده زیرا حقیقت قابل کتمان نیست.

حقیقت خلیج فارس قابل کتمان نیست/ خلیج فارس فراتر از جغرافیا استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علیرضا عنایتی مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه کشور در همایش خلیج فارس اظهار داشت: خلیج فارس برای ما اهمیتی فراتر از موضوعات جغرافیایی و تاریخی دارد چرا که این منطقه بخشی از ژئوپلیتیک و امنیت ایران و منطقه را در خود دارد.

وی افزود: حراست از خلیج فارس در طول سال‌های اخیر شهدایی را به خاک ایران تقدیم کرده است که اکنون اگر نامی از خلیج فارس در دنیا آوازه دارد مرهون خون آن بزرگواران است.

عنایتی ادامه داد: نام خلیج فارس از هزاره‌ها پیش در منابع تاریخی متعددی از جمله نوشته‌های هرودوت و دیگر مورخان ذکر شده است.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه گفت: آنچه که باعث شده است برخی به اشتباه فکر کنند که نام خلیج عربی از دیگر نام‌های خلیج فارس بوده، نوشته‌های کلینی کبیر است. برخی به استناد از کتاب تاریخ طبیعی نوشته کلینی می‌گویند که نام خلیج عربی هم قبلاً به کار می رفته است این در حالی است که پژوهشگران برجسته تاریخی بر این باورند که منظور وی از خلیج عربی دریای سرخ بوده است.

عنایتی با اشاره به اینکه نام این منطقه در منابع باستانی با نام فارسی در پیوند بوده است افزود: علاوه بر این سران حکومتی اعراب نیز در دوران معاصر بر صحت عنوان خلیج فارس تاکید داشته‌اند.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه افزود: مبارک الصباح در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ از عنوان خلیج فارسی استفاده می‌کرد. حتی ملک عبدالعزیز که بنیان گذار پادشاهی سعودی بود نیز اصطلاح جعلی خلیج عربی را به کار نمی‌برد.

وی ادامه داد: ابواسماعیل ابوحاکم؛ حاکم کویت زمانی که می‌خواست تاریخ کویت را تحلیل کند از عنوان خلیج فارس اشاره می‌کرد و همه اینها دال بر این است که این عنوان در جهان عرب نیز مشروعیت داشته است.

وی همچنین گفت: تلاش‌هایی که برای تحریف نام این منطقه در سالیان اخیر اتفاق افتاده است بی فایده بوده است چرا که حقیقت قابل کتمان نیست.

منبع:مهر
انتهای پیام/ت

صحبت های مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار