بر اساس آمار موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، در سال ۲۰۱۸ هزینه‌های نظامی جهان افزایش چشمگیری پیدا کرد و به مبلغ یک تریلیون و ۸۰۰ میلیارد دلار رسید.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در گزارشی از افزایش چشمگیر هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۱۸ خبر داد. در گزارش این موسسه آمده است داده‌های آماری جدید نشان می‌دهد هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۱۸ به ۱۸۲۲ میلیارد دلار افزایش یافته که رشدی معادل ۲.۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ را نشان می‌دهد. این دومین سال متوالی است که هزینه‌های نظامی در جهان افزایش می‌یابد و به بالاترین سطح از سال ۱۹۸۸ میلادی می‌رسد.

هزینه‌های نظامی جهان در ۲۰۱۸ رکورد زد + نمودار

روند تغییر بودجه نظامی جهان در سه دهه

از میان همه کشور‌های جهان در سال ۲۰۱۸ آمریکا، چین، عربستان سعودی، هند و فرانسه به ترتیب بیشترین هزینه نظامی را داشته‌اند که روی هم رفته ۶۰ درصد کل هزینه نظامی جهان را تشکیل می‌دهد. بنابر گزارش موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، این نخستین بار است که هزینه نظامی آمریکا از سال ۲۰۱۰ افزایش می‌یابد. حال آنکه چین ۲۴ سال پیاپی است که هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده است.

آمار نشان می‌دهد در حال حاضر، هزینه‌های نظامی جهان ۷۶ درصد بالاتر از هزینه‌های دوران جنگ سرد در سال ۱۹۹۸ است. هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۱۸، معادل ۲.۱ درصد تولید ناخالص داخلی یا ۲۳۹ دلار برای هر نفر بود.

در ادامه این گزارش آمده است در سال ۲۰۱۸ آمریکا و چین نیمی از هزینه‌های نظامی در جهان را به خود اختصاص دادند. به عبارت دیگر افزایش هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۱۸ ناشی از افزایش چشمگیر هزینه‌های این دو کشور بوده است.

علت اصلی افزایش هزینه‌های نظامی آمریکا اجرای برنامه‌های تسلیحاتی جدید از سال ۲۰۱۷ میلادی یعنی در زمان ریاست جمهوری ترامپ است. آمریکا ۶۴۹ میلیادر دلار به برنامه‌های نظامی خود اختصاص داده که این مبلغ ۴.۶ درصد نسبت به هزینه‌های سال ۲۰۱۰ افزایش نشان می‌دهد. این رقم به تنهایی برابر با بودجه این کشور در هشت بخش بزرگ دیگر است.

چین نیز به عنوان دومین کشور پرهزینه نظامی، هزینه‌های خود را در سال ۲۰۱۸ با ۰.۵ درصد افزایش به ۲۵۰ میلیارد دلار رساند. این میزان تقریبا ده برابر هزینه‌های سال ۱۹۹۴ است. از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون ۸۳ درصد هزینه‌های نظامی این کشور افزایش یافته است. این افزایش هزینه نظامی از رشد اقتصادی چین تبعیت می‌کند. پکن از سال ۲۰۱۳ میلادی هر سال ۱.۹ درصد تولید ناخالص داخلی خود را به موضوعات دفاعی اختصاص داده است.

موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در گزارش خود نوشت هزینه‌های نظامی آسیا و اقیانوسیه از سال ۱۹۸۸ هر ساله افزایش یافته است. این منطقه با ۵۰۷ میلیارد دلار هزینه نظامی در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۸ درصد کل هزینه نظامی جهان را تشکیل می‌دهد. در حالی که سهم آن در سال ۱۹۸۸ تنها ۰.۹ درصد بوده است.

گفته می‌شود تنش بین کشور‌های آسیایی و میان چین و آمریکا از طرف دیگر عامل اصلی رشد مداوم هزینه‌های نظامی در این قاره است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
هزینه نظامی ایران پس چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
امشب خیلی بامزه شدی شب های دیگه نظراتت عاقلانه تر بود
Iran (Islamic Republic of)
دهه هشتادی
۱۹:۰۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
همش کارآمریکا است
آخرین اخبار