نژاد بهرام گفت: نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع درآمدی شهرداری در ۴ سال اخیر از محل تغییر کاربری مسکونی به تجاری تحقق یافته است.

کاظمی//تحقق 15 هزار میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری از تغییر کاربری به مسکونی در 4 سال اخیربه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران صبح امروز در تذکر پیش از دستوری که در آغاز صد و سی‌ و هشتمین جلسه شورای شهر ایراد کرد، نسبت به تغییر کاربری مسکونی تجاری در مناطق ۱، ۲، ۳، ۶، ۷، ۱۰، ۱۲ و ۱۹ تذکر داد.

وی با انتقاد از صدور بی‌رویه مجوز تغییر کاربری از مسکونی به تجاری و اداری در این ۸ منطقه گفت: با استناد به ماده ۸۳ قانون شورا‌ها مصوب سال ۷۵ اعلام می‌کنم مسئولیت شهرداری و مرکز نظارت همگانی به پاسخگویی ریشه در مفهوم نظارت همگانی و تحقق شعار شهروند مسئول مدیر پاسخگو دارد و نقش تعاملی شهروند مطالبه‌گر و مدیر پاسخگو در بهبود زیست شهری، اهمیت مشارکت شهروندان در مدیریت شهری و الزام مدیران به پاسخگویی است که نتیجه آن در افزایش کارآمدی و سلامت سازمانی ظاهر می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه یکی از ابزار‌های ویژه مدیریت شهری برای تحقق برنامه‌ریزی در سطح پایین و خرد پیگیری دغدغه‌هاست و انتقادات شهروندان در سامانه نظارت همگانی است، اظهار کرد: بررسی نظرات و گلایه‌مندی‌های شهروندان به تفکیک مناطق ۲۲ گانه در طول ۹ ماهه اول سال ۹۷ بیانگر آن است که مسئله تغییر کاربری مسکونی به تجاری و اداری در ۸ منطقه کلان شهر تهران در رده اول گلایه‌مندی شهروندان از اقدامات شهرداری‌های مناطق جا گرفته است.

وی با اشاره به طرح تفضیلی سال ۹۱ ادامه داد: شهرداری می‌تواند در پهنه سکونت مجوز استقرار فعالیت‌های تجاری خود و خدمات در مقیاس محلی و ناحیه‌ای تحت عنوان خدمات پشتیبان سکونت را صادر کند.

نژاد بهرام با بیان اینکه دستورالعمل و رابطه روشنی برای تثبیت خدمات محله‌ای تبیین نشده، گفت: این خلاء موجب صدور مجوز‌های بی‌ضابطه و خلاف قانون شهرداری‌های مناطق به تغییر کاربری از مسکونی به تجاری و اداری را فراهم آورده است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به گزارش‌های دریافتی ادامه داد: تبعات حاصل از تعریف ردیف مذکور به عنوان منبع درآمدی و فقدان چهارچوب شفاف باعث شده تا طی سال‌های ۹۴، ۹۴ و ۹۷ نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع درآمدی شهرداری از ردیف تغییر کاربری مسکونی به تجاری و اداری تحقق یابد.

وی با اشاره به تبعات حاصل از تغییر کاربری مسکونی به اداری و تجاری و اشباع شدن سقف واحد‌های تجاری خرد مقیاس در محدوده‌های مسکونی بیشتر مناطق ۲۲ گانه، گفت: هدف مدیران شهری از تأمین خدمات به سمت درآمدزایی و تجاری سازی رفته و باید در راستای جلب اعتماد شهروندان شهرداری تهران با دستور توقف روند فعلی تهیه و تدوین دستورالعمل ارائه خدمات پشتیبان سکونت را در مقیاس محله‌ای و ناحیه‌ای که شامل بهداشتی، آموزشی، درمانی، فرهنگی، گردشگری، ورزشی و فضای سبز است را مرتبط با نیازمندی‌های ساکنان مناطق در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار