مجتهدی گفت: نفوذ به اذهان عمومی جوامع بین المللی برای ثبت نام خلیج فارس نوعی مبارزه رسمی با اعرابی است از روی بغض و کینه نام خلیج فارس را تحریف می‌کنند.

انتشار عمومی اطلس نقشه‌های تمدن خلیج فارس راه مبارزه با مدعیان خلیج عرببه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس مجتهدی، عضو ارشد شورای مرکزی مطالعات خلیج فارس اظهار کرد: باید برای حفظ نام خلیج فارس از جدال‌های شعارگونه دور شویم و رقابت را با تفهیم نقش ایران در تمدن‌های بین المللی راه بیاندازیم.

وی افزود: اینکه اعراب از روی بغض و کینه نام خلیج فارس را تحریف می‌کنند، نشان از دور شدن آن‌ها از منطق‌ها و اسناد علمی است. مدارک و منابع شیعی و سنی هم با احادیث بسیاری نام خلیج فارس را با مالکیت ایران تایید می‌کنند.

مجتهدی تصریح کرد: کلکسیونی از نقوش تاریخی و جغرافیایی در وزارت امور خارجه تجمیع شده است که باید در سطح عمومی منتشر و توزیع شود. چاپ کتب و اطلس‌ها نوعی مبارزه با اهداف کوتاه مدت عرب هاست.


بیشتر بخوانید: خلیج فارس را با ابعاد گسترده‌تر معرفی خواهیم کرد/ انتشار چارت‌های بین المللی خلیج فارس توسط ایران نوعی حفظ مالکیت است


وی بیان کرد: یکی از مسائلی که اتفاق افتاد ارسال کتاب اطلس طلایی نقوش خلیج فارس با ترجمه‌های متعدد به کشور‌های مختلف است. نفوذ به اذهان عمومی جوامع بین المللی برای ثبت نام خلیج فارس نوعی مبارزه رسمی کشورماست.

عضو ارشد شورای مرکزی مطالعات خلیج فارس از رونمایی کتاب کارتوگرافی ۲زبانه "خلیج فارس در تاریخ" خبر داد و گفت: جذابیت این کتاب این است که کتب جغرافیایی چند قرن گذشته از جمله ادوار تحصیلی آمریکایی‌ها هم در آن قید شد است.

مجتهدی بیان کرد: مقدس­‌ترین سند در اثبات نام خلیج فارس، حدیثی است معتبر از پیامبر اکرم (ص) که اشاره شده به "بحر فارس" که در اسناد تاریخی معتبر اهل سنت موجود است.

وی در پایان بیان کرد: تمام اسناد در کمیته جهانی نام‌های جغرافیایی سازمان ملل متحد (UNGGEN)، انجمن IHO (انجمن هیدروگرافی جهانی) و سایر تشکل­‌های بین المللی نیز با نام خلیج فارس ثبت است.

رونمایی از کتاب کارتوگرافی ۲ زبانه خلیج فارس در تاریخ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار