سخنرانی اخیر سرلشکر باقری موید آن است که عبور و مرور هیچ عابری از تنگه هرمز جز در سایه کسب اجازه از نیرو‌های ایرانی ممکن نیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران می‌گوید این روز‌ها کشتی‌های آمریکایی برای عبور از تنگه هرمز از نیرو‌های سپاه اجازه می‌گیرند سعودی، امارات و اسرائیل تصمیمات اخیر ترامپ علیه ایران را ستایش می‌کنند.

عربستان، امارات و اسرائیل: دونالد جون رد شو از تنگه هرمز ما پشتتیم/ ترامپ: بابا الکی جو ندید، بدون اجازه نمیشه!

تحلیل:

هنوز چند روز از شلیک آخرین تیر در چله ترامپ به سوی ایران در قالب اعلام تصمیمش در به صفر رساندن صادرات نفتی جمهوری اسلامی نگذشته است که هم ویدئو‌های منشر شده و هم کلام سرلشکر باقری حکایت از تسلط کامل نیرو‌های ایرانی بر تنگه هرمز دارد و در عین حال موید آن است که عبور و مرور هیچ عابری از این آب راه بین المللی جز در سایه کسب اجازه از نیرو‌های ایرانی ممکن نیست این یعنی آنکه بدون وجود و حضور و نظارت ایران این آب راه جهانی هیچ خاصیتی نخواهد داشت.

واقعیت آن است که استقبال اسرائیل، امارات، سعودی و معدود کشور‌های تابعه سعودی در منطقه علی رغم اعتقاد به تسلط و نظارت ایران بر تنگه هرمز تنها به این دلیل از تصمیم ترامپ در به صفر رساندن نفت ایران استقبال کردند و آن را ستودند که در عرصه عمل از رویارویی با ایران و حقوق مسلم آن خود را عاجز می‌بینند.

درخصوص اسرائیل اگرچه در دشمنی ذاتی این رژیم با ایران شک نیست، اما نتانیاهو در رویا‌های خود شرایطی را ترسیم کرده که در سایه آن واقعیتی به نام جمهوری اسلامی وجود نداشته باشد و به تبع آن از محور مقاومت، حضور در کنار مرز‌ها و بلاخره موشک‌های نقطه زن در اطراف مرز‌های سه گانه اش (سوریه، فلسطین و لبنان) خبری نباشد. بدیهی است تحقق چنین وضعی را نتانیاهو جز در سایه ورود ترامپ به درگیری با ایران عملیاتی نمی‌داند و به همین خاطر برتشویق و تحریک او در تشدید دشمنی با ایران می‌کوشد.

در کنار نتانیاهو بن سلمان رویای رهبری جهان اسلام را در سایه حاکمیتی مقتدر با ایدئولوژی ناب اسلامی، حکومتی مستقل و بلاخره بهره‌مند از مدلی مردم سالار از حکومت دچار چالش‌هایی اساسی می‌بیند؛ و بلاخره امارات که ۴۰ سال است در آرزوی اعمال حاکمیت بر جزایر سه گانه ایرانی می‌سوزد ترجیح می‌دهد پشت سر ترامپ برای رسیدن به آن سنگر گیرد.

نهایت سعی سه گانه مذکور درگیر کردن آمریکا در یک جنگ با ایران است، جنگی که از یک سو به تحقق رویا‌هایشان بی انجامد و در عین حال همچنان توان نظامی آنان درگیری با ایران را در عرصه عمل به آزمایش نگذارد. روحیه تاجر مسلکی ترامپ وبالا بودن آستانه هیجانات او البته در بروز این مالیخولیا بی تاثیر نیست.

همه این‌ها در حالی است که تجربه این روز‌ها نشان می‌دهد ترامپ نیز برای عبور از تنگه هرمز از نیرو‌های ایرانی اجازه می‌گیرد. سعودی و امارات البته بیش از هر کس بر این نکته واقف اند که قریب به صد در صد صادراتشان از تنگه هرمز منوط به اراده و خواست ایران است.

منبع:العالم

انتهای پیام/

ترامپ هم برای عبور از تنگه هرمز اجازه می گیرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
عربستان و اسراییل و امارات و آمریکا. . . . . . اضافی خوردن
ترامپ بهت توصیه می کنیم بشینی سرجات و غلط اضافه ای نکنی که زودتر کارت رو تموم کنیم
Canada
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
شتر در خواب بیند پنبه دانه
Iran (Islamic Republic of)
Sarbaz,e Iran
۱۴:۰۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
خود دشمنان جمهوری اسلامی ایران ، این رو خوب میدونند و میفهمند که دست درازی به خاک ایران ، دل شیر میخواهد و قد و قامت فیل .
اما این کشورها حتی دل موش و در قامت مورچه هم نیستند که بخواهند به خاک جمهوری اسلامی ایران تعرض کنند .
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۵۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
من اگه جای ترامپ بودم // به بن سلمان میگفتم هی هر روز حال تلفن کردن ندارم // بایستی ماهیانه یه میلیون دلار بریزی به حسابم //
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
یک میلیون کمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
تحلیل زیبایی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
بله واقعا زيباست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
ترامپ خوب ميدونه کسي بهتر از بن سلمان براي دوشيدن پيدا نميشه
Russian Federation
sahin
۰۹:۵۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
یک هفته این تنگه را ببندید تا به همه ثابت بشه که میتونیم دیگه غلط میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
ایرانیان با درایت هستند. ما تنگه را نمی بندیم. ولی اقتدارمان را بر تنگه حفظ میکنیم.امریکا هرگز در خلیج فارس با ایران درگیر نخواهد شد.امریکا فقط عرب ها را می ترساند تا پول بگیرد. امریکا به توان ما آگاه است. خود زنی نمیکند تا عرب ها خوشحال شوند. برعکس دارد جیب عرب ها را خالی می کند. این بهش میگن بیزینس.
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۹:۴۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
این درست نیست ما بشینیم نگاه کنیم که کشورهای عربی مثل عربستان خبیث وامارات ازتنگه نفت عبور بدن و ما بشینیم نگاه کنیم اگه قراره نفت صادر نشه برا هیچ کس نباید صاد ربشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
ترامپ معلون همه دنيا رو بهم ريخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
کلا آمريکا ذاتش خرابه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۲۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
آمریکا به قدرت دلارش می نازد....اروپا با تکیه به آمریکا و تکیه اقتصادی اش به دلار آمریکا می نازد....... گاوهای شیرده ( ائتلاف عربی ) به گاوچران غرب وحشی می نازند اسرائیل و صهیونیسم به آمریکا شدیداً وابسته و به کمکهای آنان( جمهوریخواهان یا دموکراتها ) می نازد همه و همه این دارو دسته چون به نوعی بهم دیگر وابسته اند و از کاسه ی همدیگر آب می خورند به آمریکا می نازند.....ما هم به سیدعلی ولی امرمسلمین جهان و سردارانی چون قاسم سلیمانی می نازیم یعنی هر کس به کسی نازد ما هم به علی نازیم خداوند به این دارو دسته رحم کند و رحم کرده تا الآن والا وای اگر سیدعلی حکم جهادم دهد و دستور بستن تنگه هرمز ( رگ حیات اقتصادی غرب و حامیانش...) دنیا در آن روز با تمام ارتشش نتواند که جوابم دهد......
Norway
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
چرا بجای صادر کردن مفت نفت خودمون همون پول رو از عبور ار تنگه در نیاریم نصف پول هر بشکه مال ما بقیه مال خودشون..اگه رئیس جمهور بودم.....حیف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
فکر خوبيه ميشه بهش بيشتر فکر کرد
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۳:۵۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
هر کشتی که بخواد عبورکنه باید به ازای اون یک سوم مبلغ نقدی بار کشتی (نفت یا...) را باید پرداخت کنند .(از همسایگان و دوستان کمتر و از دشمنان مثل عربستان بیشتر بگیرن) و اینطوری درآمد ما از نفت بیشتر میشه و هم اقتدارمون را نشون میدیم و اگه مثلا ایران بگه میخوام از ماه دیگه تنگه هرمز را ببندم . از همون لحظه قیمت نفت نجومی میشه !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
يکي ميخاد از خود همينا حمايت کنه اينا از آمريکا حمايت ميکنن؟؟
Netherlands
ناشناس
۰۸:۳۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
بستن تنگه درست نيست ولي بايد براي عبور و مرور نفتکش ها محدوديت هايي اعمال کنيم در تنگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
به قول شهید همت اگر تمام کارهایت برای خدا باشد چه بکشی و چه کشته شوی پیروزی -- اگر تمام کارهایت برای خدا باشد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۵۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
با"" 20 ثانیه تاخیر در مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا"" در زمان جیمی کارتر و دونالدریگان زمانیکه آزادسازی زندانیان لانه جاسوسی آمریکا
و مراسم تحلیف ریاست جمهوری بطور همزمان در حال انجام بود دنیا شاهد بود که چه افتضاح سیاسی بغرنجی را برای سیاستمداران آمریکا رقم زد......حالا هم با تاخیر و کارهای بازرسی و نظارتی چند هفته ای برای کشورهای مقصدی که از کشورهائی غیر از ایران نفت خریداری کرده اند میتوان صدور نفت اعراب جاهل را به سراسر دنیا فلج کرد....و یا اینکه حمایتهای دریائی در مقابل دزدان دریائی و حملات مشابه را دیگر به انجام نرساند تا طعم ضربات اقتصادی صدور نفت با امنیت کامل به دنیا و کشورهای مقصد چشانده شود چون ایران که وکیل امنیت دریائی جهان نیست........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
ترامپ اعلام کرد از از ولیعهد عربستان با تماس تلفنی 500میلیون دلار پول گرفتم. عربستان پولش را میده عزتش هم با توهین ترامپ از بین میره. اما برای عبور از تنگه هرمز از سپاه رخصت میطلبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
تا حالا هیچ کس هیچ غلطی نکرده که وضعیت اینه
Iran (Islamic Republic of)
م.ه.د.ی
۰۸:۰۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
مستندات و واقعیتهایی هست که حتی آمریکا با اون همه دبدبه و کب کبه نمیتواند به ایران حمله کند.شاید اگر همه ی کشورهای عربی هم بخواهند با ایران درگیر شوند ، همه ی آنها بیش از یک ماه نتوانند دوام بیاورند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
چرا وقتي نفت خودمون فروش نميره امنيت تنگه هرمز را ما تامين کنيم بگذاريد چند تا از نفتکش هاي بزرگ به دست دزدان دريايي بيوفت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۵۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
امریکا تمام توان و تلاش خودش را کرد و تحریم ها را یکی یکی اجرا کرد.ایران در جواب تمام تحریم ها و برای اینکه به امریکا فشار اقتصادی وارد شود لازم است تنگه هرمز را ببندند. ما ایرانیان در فشار باشیم و آنوقت انها تمام صادراتشان از تنگه هرمز به راحتی آب خوردن انجام بشه ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
م.
۰۵:۵۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
ما هم هرچقد تحت تحریم و فشار باشیم ولی یکسری کارها مینونیم انجام دهیم؟بنظر من حالا که دیپلماسی تاثیری نداره باید تنگه هرمز برای چندروز یا چندساعت بسته بشه هیچ غلطی هم نمیتونن کنن.چون ما مثل کوه پشت سپاه ایستاده ایم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
کاملا موافق م
United States of America
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
تنگه هرمز دست ماست و امنيت آن را فرزندان ما تامين ميکنن پس ميتونيم از آن استفاده کنيم به عنوان يک اهرم
Iran (Islamic Republic of)
......
۱۱:۲۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
دقیقاحرفای این عزیزدرسته
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۰۲:۰۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
مرگ بر صهیونیسم بخصوص اسرایل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
عربستان و اسرائيل در حدي نيستن که بخان از کسي هم حمايت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
ترامپو اسرابیل رو ول کنید هرچه موشک دارید سر عربستان بریزید. خلاص این کافرای مسلمان نما به درک واصل بشند
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۰۹:۳۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
باشه حتما تا اسرایل یک نفس تازه بکشه __دقیقا اسرایل هم میخاد ما موشکهامون رو جایه دیگه بزنیم تا خیالش راحت بشه داداش_اول اسرایل رو میزنیم بعد عربستان و بعد امریکا ok این عقلانیه _اول اسرایل باید نابود شه به امید خدا بعدش بقیه مستکبرین عالم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
افرین به این میگند حرف حساب تازه ببندید بهتره
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۰:۴۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
خخخخخخخخخخخ احسنت