لاریجانی گفت: برای حضور در عرصه‌های بین المللی لازم است دانشگاه‌ها اعتباربخشی شوند.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در اولین نشست دبیران هیئت‌های ممتحنه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی به برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و اظهار کرد: این برنامه‌ها نقشه راه دانشگاه‌ها در حوزه آموزش هستند و نشان می‌دهند که چه مسیری باید طی شود.

هدف برنامه‌های تحول در توسعه علمی جهان

 لاریجانی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف علوم پزشکی لازم است مسیر خود را به سمت مرجعیت علمی تعیین کنند، گفت: هدف در برنامه‌های تحول این است که با توجه به توسعه علمی جهان، با رویکردی نوین به سمت دانشگاه‌های نسل جدید در علوم پزشکی حرکت کنیم.

وی به اهمیت حضور در عرصه‌های بین المللی اشاره و عنوان کرد: برای حضور در عرصه‌های بین المللی لازم است دانشگاه‌ها اعتباربخشی شوند و سناریوی روشنی برای این مسیر داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به روند پیاده سازی برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: برنامه‌های متعددی برای نهادینه سازی این برنامه‌ها و نفوذ آن در سطوح مختلف دانشگاه‌ها در پیش است.

وی ادامه داد: تحول در آموزش فرآیندی زمان بر است و این گفتمان باید در بین اساتید و دانشجویان نهادینه شود و امیدوارم در این مسیر از تلاش‌های همه همکاران استفاده شود.

با گسترش دانشگاه‌ها، نسل جدید اساتید وارد دانشگاه‌ها شده‌اند

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی یکی از مباحث برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش را ارتقای آزمون‌ها عنوان کرد و گفت: با گسترش دانشگاه ها، نسل جدید اساتید وارد دانشگاه‌ها شده‌اند و لازم است به نحوی برنامه ریزی شود تا در کنار اساتید پیشکسوت از ظرفیت‌های اعضای هیئت علمی جوان هم استفاده شود.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین مصوبات آموزش عالی بحث آمایش است که به گسترش‌های علوم پزشکی شکل و چارچوب داده است. این مصوبه تاثیر زیادی در آموزش عالی سلامت داشته است.

لاریجانی با تاکید بر لزوم استفاده از تمامی اعضای هیئت علمی عنوان کرد: در بورد‌ها لازم است از این ظرفیت استفاده شود و شبکه‌ای در کشور تشکیل شود.

وی افزود: راه اندازی بورد‌ها باعث شده که ضمن بهره برداری از ظرفیت اساتید پیشکسوت، اعضای هیئت علمی جوان نیز در این برنامه وارد شوند و دقت و کیفیت طراحی سوالات آزمون‌ها هم، ارتقا یابد.

علت ارتقای آزمون دستیاری

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به چالش‌هایی که در آزمون‌ها وجود داشته گفت: در برنامه تحول به سمت استاندارد‌های جهانی در طراحی سوالات حرکت کرده‌ایم. برای مثال، در آزمون دستیاری در ۲ سال گذشته کمپین‌های طراحی سوالات تشکیل و از مشارکت همه دانشگاه‌ها بهره‌برداری شده است.

وی ادامه داد: سوالات طراحی شده طی مراحل مختلف پالایش شد و تیم‌های تخصصی روی این سوالات با امنیت بالا کار کردند. این باعث شد کیفیت آزمون دستیاری بسیار ارتقا یابد.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه در مرکز سنجش آموزش پزشکی در سال آزمون‌های زیادی برگزار می‌شود، اظهار داشت: در سال‌های اخیر به سمت الکترونیکی کردن آزمون‌ها پیش رفته ایم و در حال حاضر، تنها ۴۰ درصد آزمون‌ها به روش سنتی برگزار می‌شود و مابقی یا کاملا الکترونیک، یا تلفیقی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: با اجرای برنامه آمایش و برنامه‌های تحول امروز در تمام مناطق آمایشی حداقل یک مرکز آزمون وجود دارد که ظرفیت خوبی دارند و باعث ایجاد تسهیلاتی برای داوطلبان شده است.

 لاریجانی با اشاره به تحول در هیئت‌های ممتحنه گفت: از ظرفیت تمام اعضای هیئت علمی در این بورد‌ها استفاده می‌شود و سوالاتی که در مناطق آمایشی طراحی می‌شود با تکنیک‌هایی پالایش و نهایی می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه مصوبه آمایش ظرفیت‌های زیادی در کشور ایجاد کرده بیان کرد: تشکیل گروه‌های آموزشی آمایشی از دیگر برنامه‌های در دست پیگیری است و امیدوارم بتوانیم از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به محاسبات نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: لازم است با توجه به نیاز‌های کشور به نحوی برنامه ریزی شود که دانش آموختگان علوم پزشکی متناسب با این نیاز‌ها تربیت شوند. از اسناد بالادستی هم در محاسبات نیروی انسانی استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه توسعه آموزش عالی باید بستر‌های توسعه کشور را فراهم نماید، اظهار داشت: کشور ما در آموزش عالی رتبه خوبی دارد و لازم است با آموزش‌های کارآفرینی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی، زمینه‌های حضور دانش آموختگان در صنعت و بازار فراهم شود.

لاریجانی به راه اندازی دوره مجازی کارآفرینی در دانشگاه علوم پزشکی مجازی اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها هم لازم است در فیلد‌های مناسب زمینه‌های ارتباط با صنعت را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی اعتباربخشی شده اند، افزود: هدف این است که به سمت استاندارد سازی آموزش حرکت کنیم و این روش در دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی هم لازم است پیاده شود.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی ادامه داد: مجوز گسترش‌های جدید در دانشگاه‌ها برمبنای استاندارد بودن فرایند‌ها و امتیاز اعتباربخشی دانشگاه‌ها صادر می‌شود.

وی عنوان کرد: انتظار از هیئت‌های ممتحنه علوم پایه این است که با توجه به نیاز‌های مناطق مختلف کشور، ترجمان برنامه‌های تحول و نوآوری در علوم پایه تدوین شود.

لاریجانی در پایان بیان کرد: این فرصت فراهم است تا اعضای بورد‌ها در سیاستگذاری حوزه آموزش بیشتر مشارکت کنند و همچنین شرایط کشور و مناطق آمایشی در کنار هم مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار