اهانت وزیر خارجه بحرین به مقتدی صدر با واکنش‌های بسیاری مواجه شده است و الجزیره با یک تحلیلگر عراقی در این خصوص مصاحبه کرد.

وزیر خارجه بحرین چیزی از دیپلماسی نمی‌داندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «مناف الموسوی» تحلیلگر عراقی در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره عربی درباره اظهارات وزیر خارجه بحرین علیه مقتدی صدر اعلام کرد: «از کسانی که چیزی از امور دیپلماتیک فرا نگرفته‌اند بیان چنین اظهاراتی عجیب نیست، با این حال باید بگویم که وزارت خارجه جایی است که افراد آن می‌بایست از زبان دیپلماتیک بهره‌مند باشند و راه‌های دیپلماسی را در پیش بگیرند».

وی افزود: مقتدی صدر در امور بحرین دخالت نکرده است بلکه راه حل‌هایی را برای مشکلات پیچیده‌ای که در منطقه وجود دارد، ارائه کرده است. وی پیشنهاد اعزام هیئت‌هایی در منطقه برای حل و فصل اختلافات کشور‌های درگیر با یکدیگر را ارائه کرده بود. صدر همچنین برای مجموعه‌ای از مسائل که عامل درگیری موجود در منطقه هستند راه حل ارائه کرده بود که در رأس این مسائل، مساله سوریه و یمن قرار دارد و مساله بحرین نیز از جمله مسائلی است که نمی‌توان در این چارچوب آن را نادیده گرفت. کسی که تصور می‌کند سخنان مقتدی صدر دخالت در امور داخلی است این تصور را به خاطر این القا می‌کند که یا از حل و فصل این مشکلات ناتوان است یا آنکه می‌خواهد بر جنایت‌هایی که در حق ملت خود روا داشته سرپوش بگذارد. 

هرچند بیانیه وزارت خارجه عراق بیانیه‌ای شدید اللحن و نسبتاً خوبی بود باز هم این بیانیه در آن حدی نبود که به توهینی که به مقتدی صدر صورت گرفته پاسخ داده باشد. این کسی که خود را وزیر خارجه بحرین نامیده است باید در زمینه اظهارات دیپلماتیک آموزش ببیند و یاد بگیرد چگونه با شخصیت‌های برجسته به شکل دیپلماتیک سخن بگوید. این اشخاص طریقه تعامل با شهروندان خود را نیز بلد نیستند. کشور‌ها باید به شخصیت‌های ملی دیگر کشور‌ها احترام بگذارند و نگذارند اشخاصی کوچک به بزرگان توهین کنند. آن‌ها باید مشکلات داخلی شان را به صورتی شفاف و دموکراتیک و بدون کشتار مردم و بکارگیری خشونت حل و فصل کنند، آن‌ها نباید برای سرکوب مردم شان از خارج از مرز‌های خود نیرو بیاورند. سخنان مقتدی صدر راجع به او نبود، اما خود وی باعث شد که این سخنان او را هدف قرار دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بحرین ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار