نتایج یک تحقیق در دانشگاه دنور تحت نظارت سازمان ملل نشان داد تا پایان سال ۲۰۱۹ میزان تلفات انسانی جنگ یمن بیش از ۲۳۰ هزار نفر خواهد شد.

سازمان ملل: تا پایان سال ۲۰۱۹ تلفات انسانی جنک یمن از ۲۳۰ هزار نفر فراتر می‌رودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از میدیل ایست آی، آمار جدید سازمان ملل نشان می‌دهد قربانیان جنگ یمن در حال افزایش است و تا پایان سال ۲۰۱۹ جنگ در این کشور جان حدود ۱۰۲ هزار نفر دیگر را می‌گیرد.

گزارش دانشگاه دنور کانادا که با نظارت سازمان ملل صورت گرفت، فاش می‌کند میزان تلفات و مرگ و میر یمنی‌ها بر اثر گرسنگی، بیماری و فقدان مراقبت‌های سلامتی و دیگر مسائل در مقایسه با تلفات ناشی از درگیری‌ها بیشتر است. براساس گزارش ۶۸ صفحه‌ای دانشگاه دنور با عنوان «ارزیابی تاثیر جنگ بر توسعه در یمن» حدود ۱۳۱ هزار یمنی از فاصله زمانی ابتدای سال ۲۰۱۵ تا پایان سال ۲۰۱۹ به دلیل اثرات جانبی این جنگ جان خود را از دست داده یا خواهند داد.

مجموع تلفات مربوط به درگیری و بیماری در یمن ۲۳۳ هزار نفر معادل ۸ درصد جمعیت ۳۰ میلیون نفری این کشور است. محققان همچنین اعلام کردند که جنگ پنج ساله در یمن ۸۹ میلیارد دلار هزینه بر اقتصاد این کشور وارد کرده است. جاناتان مویر، یکی از نویسندگان این گزارش در گفتگو با میدیل ایست آی اعلام کرد شرایط وخیم‌تر از انتظارات است. از زمان پایان جنگ سرد، جنگ در یمن یکی از درگیری‌های داخلی با بیشترین تاثیرات است. درگیری‌ها در یمن همانند عراق، سیرالئون، لیبریا و جمهوری کنگو بر روی توسعه تاثیری خواهد داشت که یک نسل ادامه می‌یابد.

بنا به گفته مایر، تعداد زیادی از قربانیان جنگ یمن کودکان زیر ۵ سال هستند. همچنین در این گزارش آمده هر ۱۱ دقیقه و ۴۵ ثانیه یک کودک در این کشور در اثر جنگ و تبعات ناشی از آن می‌میرد. مایر تاکید کرد اقدامات بیشتری می‌تواند و باید برای توقف این جنگ صورت گیرد.

هچنین تیم تحقیقاتی دانشگاه دنور پیش بینی‌های درباره تبعات ادامه یافتن جنگ تا سال ۲۰۳۰ صورت داد. بنا به گفته این محققان اگر جنگ یمن تا سال ۲۰۳۰ ادامه یابد میزان تلفات انسانی آن به ۱.۸ میلیون نفر می‌رسد. همچنین پیش بینی شد زیان اقتصادی یمن از این جنگ ۶۵۷ میلیارد دلار خواهد بود و ۸۴ درصد مردم این کشور دچار سوء تغذیه شده و ۷۱ درصد در فقر شدید زندگی خواهند کرد.

از سوی دیگر استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد جنگ ادامه دار در یمن توسعه انسانی را در این کشور برای ۲۱ سال تحت تاثیر قرار می‌دهد. سخنگوی سازمان ملل افزود: این مطالعه نسبت به تاثیر روبه رشد این جنگ بر توسعه انسانی هشدار داده است. 

از سال ۲۰۱۵ عربستان به همراه امارات با هدایت ائتلاف، تحت حمایت کشور‌های غربی بویژه آمریکا، جنگی خونبار را در یمن به راه انداخته اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار