مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه معتقد است، بارندگی‌های اخیر در بهترین حال فقط می‌تواند حدود ۲۰ درصد کسری مخازن آب زیرزمینی استان را مرتفع کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،سید مهران وحدتی مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به بارندگی‌های قابل توجهی که اخیرا در کرمانشاه داشتیم، گفت : اینکه این بارندگی‌ها تا چه اندازه بر تغذیه آبخوان‌ها و مخازن آب زیرزمینی اثرگذار بوده باید در پایان سال آبی ۹۸-۹۷ و با بررسی اطلاعاتی که از چاه‌های پیزومتریک به دست می‌آید، به طور دقیق اعلام شود.

وی گفت : اما برآورد‌های اولیه‌ای که داشتیم نشان می‌دهد در بارش‌های اخیر در مجموع ۳.۸ میلیارد مترمکعب عبور جریان آب در دو حوزه آبریز کرخه و مرزی را در سطح استان داشتیم.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه بخشی از این جریان آب از مسیر طبیعی رودخانه‌ها عبور کرده و بخشی نیز پشت سد‌های استان ذخیره شده، گفت: آنچه که از این میزان آب در سطح دشت‌های استان پخش شده حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود.

به گفته وحدتی، پارامتر‌های متعددی بر میزان جذب آب در دشت‌ها اثر گذار است که از جمله آن‌ها می‌توان به شیب مسیر، سرعت جریان، همراه بودن جریان با گل و لای و مواد معلق که خود این گل و لای باعث مسدود شدن منافذ می‌شود، میزان تبخیر و ... اشاره کرد.

وی معتقد است، با احتساب این پارامتر‌ها در بهترین حالت بر اساس برآورد اولیه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در مخازن آب زیرزمینی استان می‌تواند نفوذ کرده باشد.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه این میزان جذب در بهترین حالت حدود ۲۰ درصد کسری ذخایر آب زیرزمینی استان را مرتفع کرده، یادآور شد: بر اساس برآوردی که حوزه مطالعات دارد، حدود یک میلیارد مترمکعب کسری حجم مخازن آب زیرزمینی در استان داریم و سالانه نیز با حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت مواجهیم که اکثر این اضافه برداشت‌ها مربوط به حفر و بهره‌برداری چاه‌های غیرمجاز است.

وحدتی با اشاره به اینکه با مجموع این موارد نمی‌توان گفت کسری مخازن آب زیرزمینی استان با بارش‌ها جبران شده، تاکید کرد: همان ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب تغذیه احتمالی هم که داشتیم فقط جبران بخشی از اضافه برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی است.

وی گفت: باید به خاطر داشته باشیم این بارش‌ها هرچقدر هم که مناسب بوده باشد، اما مجوزی برای توسعه برداشت زیاد از مخازن آب زیرزمینی استان تا جمع‌بندی نهایی در پایان سال آبی جاری بر اساس اندازه‌گیری شبکه پایش دشت‌ها نخواهد بود .

 

 

انتهای پیام/د

بارندگی‌ها بر تغذیه آبخوان‌ها و مخازن آب زیرزمینی اثرگذار بود

 

برچسب ها: محیط زیست ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.