نیلی احمد آبادی با اشاره به ارائه گزارش دقیق سیلاب‌ها در چهار مرحله، گفت: هیئت ویژه بررسی سیلاب‌ها مستقل از تمام ارگان‌های دولتی کار می‌کند.

بارائه گزارش دقیق سیلاب‌ها در چهار مرحله/ هیئت ویژه بررسی سیلاب مستقل از تمام ارگان‌ها دولتی استه گزارش   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود نیلی احمدآبادی رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها در نشست با اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهوازاظهار کرد: این هیئت کاملاً مستقل بوده و زیر نظر هیچ دستگاه دولتی و ارگانی نیست و مستقیماً گزارش‌ها را به رئیس‌جمهور اعلام خواهد کر؛  این استقلال هیئت مزیت و فرصتی فراهم کرده که تحت تأثیر هیچ جریانی قرار نگیرد؛ از سوی دیگر این استقلال کار را سخت هم خواهد کرد. امیدواریم گزارش‌ها مورداستفاده کل کشور قرار گیرد.

وی با تقدیر از حس مسئولیت اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و همراهی با مجموعه مدیریتی استان و سیل‌زدگان در جریانات اخیر، بیان کرد: بی‌شک برگزاری این نشست با حضور اعضای هیئت‌علمی دانشگاه بسیار مهم است و مهم‌ترین هدف سفر به استان می‌باشد.

رئیس دانشگاه تهران، افزود: به گمان همه ما کشور از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها به‌عنوان یک‌نهاد به‌خوبی استفاده نکرده است و بسیاری ا مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم به دلیل عدم بهره‌مندی از این ظرفیت است.

نیلی احمدآبادی ادامه داد: ممکن است فردی از ما در نهادهای اجرایی، مراکز تصمیم‌گیری، مجلس، قوه قضاییه و... حضورداشته باشد و این فرصت‌ها می‌تواند مغتنم باشد اما به معنی استفاده از ظرفیت دانشگاه نیست؛  دانشگاه یعنی نهادی که همه اجزای آن در یک موضوع مشارکت می‌کنند و این استعداد می‌تواند بارور شده و در اختیار کل کشور قرار گیرد.

وی افزود: در ایران تجربه کار گروهی قوی در درون دانشگاه و بین دانشگاه‌ها را نداریم؛ این مسئله نقطه‌ضعفی برای دانشگاه‌ها است؛ در سال‌های اخیر اکثر دانشگاه‌ها تلاش کرده‌اند به این مشکل غلبه کنند. با چهل سالی که از انقلاب می‌گذرد دانشگاه‌ها باید جدی‌تر به این مسائل بپردازند.

رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، بیان کرد: برخورد مسئولان کشور در تمامی سطوح نشان می‌دهد آن‌ها نیز تشنه راه‌حل و شنیدن حرف‌های جدید، مؤثر، علمی و مهم هستند.

نیلی احمدآبادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: تجربه حکم  ریاست جمهوری درباره سیل‌های اخیر دومین تجربه است که در سطح ملی صورت می‌گیرد؛ اولین تجربه درباره واقعه پلاسکو بود که به دانشگاه تربیت مدرس ارجاع شد.

وی، اظهار کرد: خوشبختانه این امر به‌خوبی انجام گرفت و گزارش‌هایی که از دستگاه‌های اجرایی ارائه شد نشان داد کار موفقی انجام‌شده که منجر به تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی شد که می‌تواند کشور را در مقابل مخاطراتی مانند آتش‌سوزی ایمن کند.

رئیس دانشگاه تهران، بیان کرد: موضوع سیل با مسئله پلاسکو متفاوت است؛ گستردگی آن در کشور و تنوع تخصص‌ها و تأثیرات آن موجب متفاوت شدن این رخداد با رویداد آتش‌سوزی پلاسکو شده که بیشتر بخشی از مردم شهر تهران را درگیر کرده بود. به‌عنوان رخدادی تأسف‌بار مهم بود اما بر زندگی مردم و شرایط محیطی تأثیر اندکی داشت.

سیل مسئله‌ای ملی است

 نیلی احمدآبادی، افزود: سیل مسئله‌ای ملی است و استان‌های متعددی را تحت تأثیر قرار داده است. این پدیده را می‌توان این‌چنین تحلیل کرد که نتیجه کارهای اشتباه صورت گرفته و کارهای صورت نگرفته است. اگر هیئت بتواند دو موضوع "کارهایی که باید انجام می‌شد و نشد" و "کارهایی که نباید انجام می‌شد و شد" را بررسی کند، کار بزرگی در کشور صورت گرفته است.

وی، ادامه داد: دانشگاه‌ها نشان داده‌اند جزو سالم‌ترین، بی‌طرف‌ترین و علمی‌ترین نهادهای کشور هستند و طبیعی است این مسئله به دانشگاه‌ها ارجاع داده شود؛ درباره فرایند صدور حکم و انتخاب افراد نیز نگاه اصلی ما این است که از ظرفیت تمام متخصصان و دانشگاهیانی که در این حوزه هستند و دانشگاهیانی که در سیل آب‌های اخیر دچار مشکل شده‌اند استفاده شود.

رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، عنوان کرد: نکته قابل‌تأمل زمان و سرعت عمل است؛ زمان اجرای این طرح شش‌ماهه است و رخدادهایی که در کشور رخ می‌دهد، تأثیر اجتماعی آن‌ها و تحت تأثیر قرار گرفتن نهادها و ارگان‌ها بسیار محدود است و معمولاً رخدادی دیگر روی می‌دهد و همگان به آن می‌پردازند.

نیلی احمدآبادی خاطرنشان کرد: ۱۵ کارگروه در ستاد گزارش ملی سیلاب‌ها تشکیل‌شده است و همچنین کارگروه تلفیق که مسئول تنظیم گزارش برای رئیس‌جمهور و جامعه است؛ ۲۰ نفر عضو ستاد در کارگروه‌ها به‌عنوان مسئول و اعضا قرار می‌گیرند و هر کارگروه نیز هفت عضو دارد و بناشده است اعضایی از دانشگاه‌های درگیر سیل با تخصص‌های مرتبط در این کارگروه‌ها حضورداشته باشند.

وی، گفت: نکته حائز اهمیت علاوه برنشان دادن توانایی‌های دانشگاهیان ارائه راهکار برای آینده است و سعی می‌کنیم گروه‌ها شامل افرادی شود که در حوزه تخصصی خود بهترین‌ها بوده و فرصت همکاری نیز داشته باشند.

رئیس دانشگاه تهران، اظهار کرد: هیئت در چهار مرحله "روایت دقیق، مستند و روشن ازآنچه اتفاق افتاده است"، "آسیب‌شناسی"، "آموخته‌ها و درس‌هایی که باید از این رخداد بیاموزیم" و "راهبرد" اقدام خواهد کرد و قطعاً نتیجه نهایی که راهبرد است می‌تواند مورداستفاده کشور قرار گیرد.

 

همکاری تمام بخش‌های علمی دانشگاه شهید چمران در موضوع سیل 

همچنین در این نشست  غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه از ابتدای رخداد سیل در استانخوزستان جامعه دانشگاهی در کنار مسئولان و سیل‌زدگان بوده است، خاطرنشان کرد: اعزام دانشجویان به مناطق سیل‌زده، حضور گروه‌های روان‌شناختی در اردوگاه‌ها، حضور گروه‌های درمانی دانشکده دامپزشکی در مناطق سیل‌زده، اهدای یک تا ۱۰ روز از حقوق کارکنان و اعضای هیئت‌علمی به سیل‌زدگان و... بخشی از اقدامات انجام‌شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های شبکه ملی جامعه و دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اعضای این شبکه با برگزاری جلسات متعدد با حضور مسئولان مرتبط به این امر در سطح استان و دانشگاه برای بررسی موضوع سیل و مسائل و مشکلات، اقدام کرده‌اند.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: همچنین اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌های علوم زمین و علوم آب نیز همکاری‌های مستمری با مسئولان استان، مدیریت بحران و سازمان آب و برق استان داشته‌اند و تا کنون نیز ادامه دارد.

خواجه عنوان کرد: در ارتباط با هیئت تشکیل‌شده به دستور ریاست محترم جمهوری نیز خوشحال هستیم که مسئله‌ای مهم به دانشگاهیان سپرده‌شده است؛ دانشگاه شهید چمران اهواز باسابقه علمی و پژوهشی که دارد نیز با این کارگروه همکاری خواهد داشت.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.