مدیرجهادکشاورزی شهرستان خاتم گفت: زرشک برای نخستین بار در راستای اصلاح الگوی کشت در اراضی کشاورزی شهرستان خاتم کشت شد.

مجتبی آغاز مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، با بیان اینکه محصول زرشک از جمله محصولات باغی است که در نواحی معتدل کشت می‌شود افزود: شهرستان خاتم با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد یکی از مناطق مستعد در کشت و تولید زرشک  است به همین منظور این محصول برای نخستین بار در سطح بیش از یک هکتار و با تعداد هزار و١٠٠ پاجوش ریشه دار در منطقه دهستان چاهک کشت شده است.

آغاز با بیان اینکه برای ازدیاد زرشک از بذر، پیوند، پاجوش وخواباندن شاخه استفاده می‌شود گفت: بهترین زمان کشت محصول زرشک درفصل پاییز است و بهترین روش برای تکثیر زرشک استفاده از پاجوش‌های دو تا سه ساله درختان دارای حداقل شش تا ١٠ساله است و از اواخر آبان تا نیمه آذر ماه مناسب‌ترین زمان برای کشت پاجوش است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم ادامه داد: کشاورزان مراقب باشند پاجوش‌ها را بلافاصله در زمین‌های مساعد و آماده، کاشت شود چراکه ریشه درخت زرشک به هوا بسیار حساس است.

وی با اشاره به اینکه درخت زرشک از سال پنجم به بعد صرفه اقتصادی چشمگیری دارد افزود: درخت زرشک هفت ساله در هر هکتار به طور میانگین حدود ٢/۵ تن محصول می دهد و  با افزایش سن درخت به تدریج محصول بیشتری تولید می‌شود.

آغاز اظهار کرد: با توجه به اینکه باردهی درخت زرشک  یکسال در میان است هرس شاخه‌ها درمیزان تولید محصول مؤثر است.

آغاز خاطرنشان کرد: در هر هکتار کشت زرشک، بیش از ٨٠٠ اصله نهال در گودال‌هایی به عمق ۴٠سانتی متر و  با فاصله سه تا چهار متر روی خطوط منظم  کشت می‌شود و مناسب‌ترین خاک برای رشد زرشک خاک‌های آهکی با بافت لومی و لومی_شنی است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاتم بیان کرد: زرشک از گیاهان مقاوم به کم آبی است، ولی در سه تا چهار سال اول کاشت بسته به بافت خاک و شرایط آب و هوایی، آبیاری هر هفت تا هشت روز مناسب است اما در سال‌های بعد، باغ زرشک از ۱۲ تا ۱۵ روز یکبار آبیاری می‌شود و گاهی فاصله دو نوبت آبیاری به ٢٠ روز و بیشتر هم می‌رسد که به کاهش عملکرد محصول منجر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اقتصادی بودن، عدم نیاز به کنترل شیمیایی آفات و بیماری ها، بهره برداری دارویی، اشتغالزایی و قابلیت ماندگاری بالا به علت خشک بودن محصول از جمله مزایای کشت این محصول می‌باشد.

انتهای پیام/ غ

کشت زرشک در بیش از یک هکتار از مزارع شهرستان خاتم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.